juni2010mamma Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 Er så mye stress med maten siden lillegutt fikk for lite mat på sykehuset. Han får nå flaske i tillegg, men den har jeg lyst til å slutte med. Det jeg lurer på er hvor lenge barna deres spiser per måltid? Når skal jeg finne frem flasken... Han spiser i ca 30 min og er han ikke fornøyd da så lager jeg flaske, bør han få spise lenger enn det? Har litt lite melk tror jeg så nå pumper jeg meg innimellom for å få opp melkeproduksjonen.. ' Blir mye matfokus om dagen, håper det går seg til snart, han er forresten 4 uker i dag...)
Gjest Sharazi Skrevet 4. juli 2010 #2 Skrevet 4. juli 2010 Det avhenger jo litt av hvor ofte man ammer også. Gutten vår er 2,5 uke. Han ammer i ca 15-20 minutter av gangen. Han tar nå kun et bryst av gangen og ammer hyppig, kanskje hver 2 time om natten og hver 2-3 time om dagen.. (Kunne vel ønske det var omvendt..) Dette er helt selvregulert. Han slipper selv brystet. Gir du begge bryst? Jeg vet noen får anbefalt å først amme i ca 15 min på det ene brystet for så å bytte over til det andre før den fete ettermelka kommer. For da får han fylt opp magen litt (den første melka kommer raskere), så kan han heller kose seg med den fete ettermelka på bryst nr 2 og bli skikkelig god og mett. Også avhenger det jo litt av hvor hardt han suger.. Selv har jeg en sønn som slafser og suger i seg maten.. Han la faktisk på seg hele 470 g de første 6 dagene hjemme.. Så her er det heller motsatt problem! Men han sluker litt luft og da, så det er ulempen! Ellers vil jeg anbefale ammehjelpen.no Man kan skrive mail og, hvis man syns det blir for personlig å ringe.
juni2010mamma Skrevet 4. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. juli 2010 Jeg gir begge bryst, blir som regel ca 10 min på hver. Han spiser godt når han spiser, men sovner fort.. Ja da skal jeg høre med ammehjelpen:)
elma82 Skrevet 4. juli 2010 #4 Skrevet 4. juli 2010 Lillegutt hadde litt gulsott, og var derfor sløv og sovnet ofte under måltidet. I begynnelsen måtte vi vekke han med bleieskift, massere på kinnet rett foran øret (stimulerer sugerefleksen) og slikt for å få han til å suge ferdig. Et måltid tok gjerne 45 min til over en time den første tida. Han ville ha mat hver 3. time døgnet rundt da han var nyfødt. Prøv gjerne noen slike triks for å få han til å suge lengre. Bleieskift midt i måltidet, da han sovnet eller ble sløv, var en god måte å vekke han nok til å spise seg mett.
ma:) Skrevet 4. juli 2010 #5 Skrevet 4. juli 2010 Jeg ammer stort sett mellom en halv og en hel time per måltid. Jenta mi slipper ikke puppen med mindre hun sovner så litt vanskelig å vite når hun egentlig er mett. Hadde hun fått lov hadde hun hengt på puppen det aller meste av døgnet. Hun sovner gjerne også underveis i måltidet. Da brukes både trikset med å dunke henne lett på kinnet, skifte bleie mellom pupp 1 og 2 og raping underveis. På dagtid går det stort sett 3 timer mellom måltidene, på natta 3-4, men om kvelden er det maks 2. Helsesøster foreslo for meg at jeg skulle lære henn å spise på en halvtime, at måltidene skulle være mer effektive og at hun skulle lære at hun ikke fikk sovne ved puppen. Jeg har ikke vært fullt så streng, spesielt etter jeg så at hun legger på seg litt i minste laget de to første ukene. Den siste uka nå syns jeg hun har spist enormt ofte og mye, så håper det ordner seg. Vurderer ellers flaske i tillegg på kvelden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå