Gå til innhold

Verden er giftig og jeg er frustrert! :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på alle babyproduktene og babymaten - hva skal vi egentlig gi og bruke?

Feks, hvorfor står Natusan i hyllene, siden produktene deres er så farlige?

Hvilken grøt gir dere? Lager dere selv? I så fall, hva da med jernet? Tenker da på de store oppslagene om kreftfremkallende midler i babygrøt, spesielt i fullkornsgrøten (hs anbefalte oss å kutte ut den helt siden det er 3 ganger så mye gift i den som i de andre grøttypene).

Og hva med barnemat tilsatt salt?

Hvorfor er det så vanskelig å lage giftfrie produkter og mat? De finnes jo, men det er vanskelig å være forbruker når alt står mikset i butikkhyllene!

GIRRR!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heihei!!

Jeg prøver å være helt avslappet i forhold til alt dette. Hvis ikke tror jeg vi blir gale i hodet. Hvis man vil så kan man sikkert finne kreftfremkallende stoffer i alt. Hvis det er så veldig farlig, så tror jeg ikke alt dette hadde blitt tatt inn i Norge. Norge er jo ganske streng på hva som skal få lov til å stå i butikkhyllene.

Vel det er bare meg, mulig jeg er litt for avslappet. Jeg vil ikke bruke tiden på å bekymre meg over alt som kan være farlig, bortsett fra det som virkelig er farlig som at barn inntar vaskemiddel og denslags. hehe :P

De sier jo også at det er miljløgifter i morsmelka, så hvor skal man la grensen gå? Det var mindre kontroll på slike matvarer før, men det ble da mennesker av de fleste likevel.

Skrevet

Senk skuldrene og slapp av! Babytiden skal nytes - man skal ikke gå rundt og bekymre seg over alt som kan være farlig.

Tenk på vår generasjon? Vi er jo oppegående og friske mennesker stort sett alle sammen? :-)

Gi Nestle og bad i Natusan. ;-)

Skrevet

Så avslappet dere er da? ;)

Jeg klarer ikke å være det, spesielt ikke når helsesøster sier at hun absolutt ikke hadde villet gi babyen fullkornsgrøt for eksempel. Om jeg ikke hadde noe valg hadde jeg bare måttet tatt på meg skylappene også, men når det finnes valgmuligheter (om man da printer ut liste etter liste for oversikt), klarer jeg ikke å la være å tenke på det. Og hva finnes i butikken? Jo, 1 eneste type havregrøt som hun ikke er spesielt glad i i tillegg til fullkornsgrøtene som kommer i mange ulike varianter.

:((

Er det så vanskelig for produsentene å la være å putte gift i produktene? Det finnes jo produkter som er fritt for kreftfremkallende stoffer (som de hevder da). Babyline fks.

Skrevet

Jaja, nok om dt.

Hvordan går det med deg vestlandsfanden? Hvilken uke er du i nå? Har du fått mage??:D Vet du hva det blir nå?

Jeg foreslo 2 tette for mannen min, men han var ikke helt med på den du;p

Skrevet

hehe, ja jeg er ganske avslappet. Jeg må virkelig bare luke ut alt sånt "skremselsting", ellers hadde jeg konstant gått rundt og vært stressa og brukt mye tid på å finne ut av og lete. Selv om noe er mer kreftfremkallende enn andre ting, så tror jeg ikke det er snakk om noen voldsomt stor forskjell. Men det er bare hva jeg tror og tenker.

Jeg tror nok det går bra med de matvarene som står i butikkhyllen. Og jeg tror ikke blindt på helsesøstre, de har sine "ideologier" og de trenger ikke være sanne fordi om de mener det;) Noen helsesøstre mener at man ikke skal gi mme på flaske, mens de aller fleste er greie og sier "det er ingenting i veien for å gi flaske med mme". :)

Men nå har jeg det med å stresse meg opp for mange andre ting da. Har ikke tid til å stresse med alt :P hehe. Da må døgnet få flere timer :P

Ja, også over til det andre: Nå er jeg 15+2. Jeg synes det går fort unna. Har ennå ikke ordnet henvisning til ordinær ultralyd, men skal gjøre det imorgen. Og det må jo bli gjort helst innen 1 måneds tid :) Sist fikk jeg jo vite det nesten 3 mnd i forveien.

Ellers har vi vært på tidlig ultralyd. Alt virket fint, og jordmor prøvde å finne ut av kjønnet. Det var vanskelig da kjønnene kan se litt like ut på det stadiet, men hun helte mer mot jente enn mot gutt. Spennende. Håper de ser mer på ordinær da :) Har ikke fått synlig gravidmage, det er fortsatt bare den slappe magen etter forrige svangerskap ;) Men magen kom jo ganske sent sist gang også. Ble ikke synlig før rundt uke 21-22, og da var det fortsatt bare en bitteliten bul.

hehe, så mannen din ville ikke to tette altså?? Hva synes han er tett da. Kanskje det går neste år? :P Hvis det går bra med to tette, så tror jeg virkelig at jeg skal ha tre tettte, så blir jeg ferdig med hele sulamitten. haha:) NÅ nei... Og ellers står alt fint til med deg og vesla? :)

Skrevet

Haha, nei altså jeg har jo tenkt tanken ganske lenge, og gjort litt mer ut av tankevirksomheten etter at jeg fikk tilbake mensen (og DET var skikkelig dritt! Bare det er jo en god nok grunn til å bli gravid igjen;)). Begynte å telle dager for neste el og sånn hahaha. Mannen sier at neste år er greit da. Men det kan jo ta en evighet før jeg evt blir gravid, og jeg er jo 32 år! Klokken tikker litt.

Vi har det bra vi, men det spørs om hun får tenner snart! Hun er illrød i baken etter 2 dager med diare, bæsj og grønn slimbæsj, skriker når jeg vasker henne, sutrer, og vi brukte 2,5 time før hun sovnet i kveld:( Jeg får så vondt av henne, og der skriker hun ja.

Skrevet

Huff da, hun var helt klam stakkar;,( og hadde mistet smokken. Været er så klamt også nå, og det er så varmt på soverommet selv med vinduene åpne. Hun har ikke fått en eneste tann enda, men de er sikkert på vei nå!

Så koselig da, kanskje det blir en jente til? Da blir det stor stas for dem når de blir eldre, da har de har alltid en venninne!:D Og så tett i alder. Jeg har lovet mannen en gutt en gang, får nå se om jeg klarer å holde det løftet;)

Men best for dere å ta det med en klype salt da, det er jo tidlig ennå. Hva håper dere da?

Så deilig det må være å tenke på at du skal ut i perm igjen da;) Hvor lenge må du jobbe i mellom?

Jeg gruer meg til å begynne å jobbe igjen! Får helt angst av tenken på å sende Vesla i bhg!:/ Har absolutt ikke lyst til hverken det eller å være borte fra henne en hel dag:( Hun kommer jo ikke til å skjønne noe, kanskje hun tror at jeg har forlatt henne? Vet at det er heeelt naturlig, at alle gjør det osv, men jeg ser absolutt ikke lyst på det:/

Tenker du å ha begge hjemme eller skal M i bhg?

Skrevet

Uffda, stakkars. Er ikke noe særlig når tennene skal ut.

Vesla her fikk jo to tenner nede da hun var 5.5 mnd. For 1 uke siden poppet det ut en tann oppe. Hun har lurt oss så lenge med disse tennene. Har hatt perioder der hun har vært grinete og virket skikkelig utilpass. Da var vi så sikre på at nå er det tenner på tur. Men neida!!!! Og når vi minst ventet det: vips så kom det en tann til.

Ubehagelig å sove når det er klamt ja. Vi sliter ikke akkurat med det i nord for tiden :P hehe. Men mygg, det sliter vi med. M har fått 3 myggstikk i panna, men hun er jo ikke som meg som klør slik at de hovner opp som svære berg.

Nei, jeg stoler ikke helt på ultralyd. Forrige gang fikk vi vite jente helt sikkert på ordinær, men jeg klarte ikke å slå meg til ro med det, da jeg hadde sånn guttefølelse. Dette svangerskapet er forøvrig prikk likt mitt forrige, så sånn sett kunne man jo tro at det var jente. Men man hører jo om de som har helt like svangerskap og forskjellig kjønn.

Vi har lyst på en gutt også, men siden vi nå får så to tette, så må jeg innrømme at jeg kanskje har mest lyst på jente, da det blir lettere med tanke på klær, leker og ustyr... forhåpentligvis da. Kan jo hende en av dem blir skikkelig guttejente, slik som jeg var da jeg var lita :P

Ja, rett og slett at de får mer til felles, uten at det er noen garanti for det. De kan bli totalt forskjellige også. Men tiden får vise. Hvis vi skal ha en nr. 3 så håper jeg på en lillebror da :)

Det er ikke så lenge til neste år, under 6 mnd :P hihihi:) hvis det tar litt tid før du blir gravid igjen, så kanskje jeg skal få det til å klaffe samtidig som deg når jeg skal ha 3. mann. hehe :)

Nå skal jeg til min arbeidsplass på vestlandet å jobbe i 2 mnd.(fra beg. av august til slutten av september) Jeg har jo fortsatt stillingen da jeg ikke har fått noe fast her oppe i nord ennå. Både jeg, lille M og pappan skal ned å være vestlendinger en stund. Jeg skal jobbe mine opprinnelige vakter, pluss noen til slik at jeg kan avspasere litt av oktober måned også skal jeg ta ut ferie resten, før det blir perm igjen. Håper helsa holder da. Jeg får nok ikke fullt opptjent permisjon, men nesten. Vi har valgt dette fordi jeg da vil få mer permisjonspenger om jeg skulle bare ha jobbet som vikar her oppe. Nå får jeg alle mine faste tillegg som er oppført i turnus+ at hvis jeg skulle bli sykemeldt nå i høst (man vet jo aldri), så taper jeg ingenting på det, noe jeg ville gjort om jeg skulle være vikar. Vi fant ut at det var flest fordeler med å gjøre det på den måten. Arbeidsgiver nede på vestlandet er også veldig fornøyd med at jeg kommer tilbake og jobber litt :) For han er også dette en vinn situasjon.

Det kunne egentlig ikke passe bedre å bli gravid igjen nå. For når jeg er ferdig med neste permisjon er jeg blitt lovet fast stilling her oppe hvor vi bor nå.

Ja, M har fått full plass i barnehage. Men hun trenger ikke gå hver dag siden jeg skal være hjemme og pappa jobber turnus, slik at hun kan være hjemme når han har fri på dagen. Jeg tenker at det er greit at hun får barnehageplass mens jeg har en liten hjemme. Jeg vet jo bare hvor mye behov for nærhet hun hadde den første tiden, og får jeg samme type baby nå så blir jeg å synes veldig synd på M, som ikke kan få en like oppmerksom mor. Derfor tror jeg hun har godt å være litt i barnehage, selv om jeg også gruer meg. Det blir som en epoke er forbi. Det er trist. Hun blir trossalt 9 mnd imorgen. Bare 3 mnd igjen så er hun 1 år. Hun er ikke offisielt en baby lenger..... nå kan tiden godt stå stille for min del.. men det er mye å se fram til også selvsagt :)

Det er kjipt å tenke på at de skal i barnehage, men de får det nok godt der. Er sikkert verst for oss mødre. Og vi blir sikkert vant med det ettervert. Dessuten blir det sikkert ekstra ekstra ekstra godt å se dem igjen etter endt arbeidsdag:)

Skrevet

Vel, jeg er kanskje ikke blandt de mest hysteriske, men heller ikke av de mest avslappede) Joda, Norge har ganske strenge regler. Men nå er det gjerne sån at potensielle giftstoffer må identifiseres som giftig eller potensielt kreftframkallende før de kan forbys. Phtalater (eller hva det nå heter) var vanlig i myke plastik leker for bare noen få årsiden, og nå er det ikke lov... Prøver å hold meg oppdatert og så godt jeg kan å ungå produkter med uheldige stoffer. (ja, både vi og foreldrene våre har overlevd, men våre besteforeldre hadde da heller ikke tilgang på en brøkdel av produktene vi har med skadelige stoffer, så det er jo ikke rart at vi er sunne, friske og oppegående mennesker)

Om du vil holde deg oppdatert, særlig på stelleprodukter vil jeg anbefale sidene til grønn hverdag... (produsenter som har komt dårlig ut ett år har ofte forbedret seg til det neste, så det nytter å være litt bevisst) Ellers har Holle økologiske grøter som skal være bra. Og ja, går fint ann å koke grøten selv. Velg kornslag som inneholder mest jern.. Ellers kan du jo gi ungen brokkoli, leverpostei og andre jernholdige matvarer. C-vitaminer hjelper på jernopptaket, så sørg for bra med C-vitamin. Ellers spiser jo ikke du heller jernberiket grøt du heller, så med litt sunn fornuft skulle ikke jernmangel være noe problem. Fikk forøvrig et lite hefte om mat for babyer på HS, der var mange fine oppskrifter og tips. Ellers finnes mye på nettet. (og et tips om ungen ikke liker grøten som du mener er best, så bland heller noe frukt i den. Trenger jo ikke Nestle til å gjøre dette for deg. (om du lager grøt selv, så bruk MME eller melk, og ikke bare vann)

Skrevet

Tror løsningen er å flytte til en gård, og dyrke alle grønnsakene og kornet selv. Økologisk. Og vaske seg og klærne sine i eddik. hehe...

Nei, det er søren ikke lett å la vær å bekymre seg. Det der med fullkornsgrøt hadde ikke jeg fått med meg. Er det sprøytemidler det der snakk om, eller? Nå har gutten vår begynt å spise vanlig havregrøt med melk i til frokost, og han er veldig glad i brødskiver, så det er vel snart slutt på Nestlé-æraen her i huset for denne gang.

Jeg synes det støtt og stadig er skremselsartikler på forsida til DiB. Er det ikke farlige barnevogner, så er det plaskebaseng, sol/solkrem eller ja... mat. Ikke rart man blir engstelig.

Anbefaler gronnhverdag.no jeg og. Godt utganspunkt! Men kjære vene, man må jo ikke bli hysterisk.

Strengt tatt burde vi vel være glade for at vi i det hele tatt har mat å gi ungene våre. Det er mange mammaer i verden som nesten ikke har det...Dagens moralpreken ;)

Skrevet

Vestlandsfanden: det høres ut som en god løsning! Har dere et sted å bo da eller? Så fint at sjefen er fornøyd også:) Får du ikke opptjent retten til permisjon? Permisjonen du er i nå teller jo også som opptjening:) Høres uansett ut som en god plan, det har sine fordeler med turnusarbeid også.

Overraskelen: Det var store avisoppslag for noen dager siden. De tilsetter et stoff i grøten som visstnok også brukes i plastikk eller hva det var, og disse stoffene er kreftfremkallende. Men det er jo sant det, alt er jo farlig om dagen, er det ikke Natusan, er det den defekte vogna eller den livsfarlige barnematen. Likevel er det vanskelig å ikke bli preget, og ikke minst irritert over at et land som Norge faktisk ikke forbyr verstingene.

Kanskje jeg skal høre med helsekostbutikken, de har kanskje mer naturlige grøttyper uten tilsetningsstoffer. Jeg har kikket i det matheftet også, de har gode oppskrifter der, men slik jeg har skjønt det anbefales i hovedsak kjøpt grøt. Vesla får ikke i seg jern fra leverpostei heller, siden hun ikke spiser det, og kyllingpostei ikke inneholder like mye jern.

Men men, det gagner vel ingen at jeg stresser, det er vel bare å bruke sunn fornuft og velge vekk det man vet blir regnet som verstingene.

Det er forresten sant det med helsesøstre, om man stiller det samme spørsmålet til 10 stk, får man helt sikkert 10 ulike svar!

Skrevet

Kjenner jeg blir litt frustrert selv nå jeg. Selv om det ikke tilsettes sukker i barnegrøtene inneholder de jo maltodekstrin, som er en sukkerart. Disse industrielle grøtene glir ned på høykant her, men når vi kommer hjem fra ferie skal jeg jammen meg prøve å se om han ikke kan like noen hjemmelagede grøter også. Jeg har ikke lyst til å være fanatisk og han kan sikkert spise litt nestlé en gang i blant, men jeg kjenner jeg ikke har lyst til å proppe barnet mitt fullt av kunstige tilsetningstoffer hele dagen heller...

Skrevet

Hvis det er noen trøst, så har vi med babyer født i 2008 eller før i tillegg gitt barna våre melk fra de oh så giftige BPA-flaskene, så det spørs nok hvordan det kommer til å gå med dem gitt;) Jeg tar det hele med knusende ro, og tenker som så at det kommer nye ting hele tiden som er både helseskadelige og kreftfremkallende, så det gjelder å spise gulerøtter mens d fortsatt er sunt som min mor alltid sier. Vi selv, og generasjoner før oss, har jo blitt fostret opp på mye av det som nå betraktes som farlig- og likevel blir levealderen bare høyere og høyere;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...