Storkeliker Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 Hei, er det noen av dere (single eller par) som har erfaringer med to tette barn? Jeg har en baby på 6 månder og har nå vært i Danmark for ny inseminasjon. Får svar om en uke (vente, vente). Overraskende mange var positive første gang, men nå når jeg velger å lage en til har invendingene vært mange. Jeg vet liksom ikke hva jeg gjør, to er mer enn dobbelt så mange som en, jeg skal ha økonomi til det, det er seinere vanskelig å etablere seg i et forhold osv osv. Både for min egen og barnas skyld ønsker jeg de skal være to. Kunne sikkert ha ventet litt med å sette igang igjen, men tenker det er lettere å ha barna med på ulike aktiviteter etterhvert hvis de er nære i alder siden jeg er alene. Er på alle måter forberedt på at jeg velger meg et tøft liv (spesielt de første åra), men tror jeg vil ha igjen for det på sikt. Det å ha barn betyr alt for meg. Blir deppa av all motstanden, men ønsker jo samtidig å være realistisk i forhold til hva jeg på tar meg. Noen andre som har erfaring med to tette? Er det helt vilt av meg å gå i gang med dette?
ikke i bruk Skrevet 4. juli 2010 #2 Skrevet 4. juli 2010 Nå har ikke jeg barn enda, og andre kan sikkert gi deg et bedre svar enn meg, men hvis du ønsker ett barn til så sterkt, så synes jeg du bør gå for det. Det er ditt liv, og man klarer alltid det man må klare. Hva andre sier og syns er revnende likegyldig. Jeg har selv planer om å få to tette, og venter nok ikke mer enn maks ett år etter førstemann er i boks, før jeg begynner på neste. Selv har jeg alltid ønsket meg egne søsken som var nærmere i alder, og det er garantert noe jeg skal gi mine barn, spesielt siden de ikke kommer til å ha en pappa i livet.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #3 Skrevet 4. juli 2010 hei Storkeliker! Jeg har heller ikke erfaring å dele med deg, men har et barn unnfanget på CFC og ønsker sterkt å få ett barn til. Jeg har tenkt mye på dette i det siste, men har ikke fått undersøkt det økonomiske ennå. Vet du om man har rett på fødselspenger for barn nummer to basert på fødselspengene man får ut fra barn nr. 1? Altså om man kan gå rett fra fødselspenger til nye fødselspenger? Eller m¨man jobbe inn nye rettigheter for barn nr 2? Velger å være anonym denne gangen.
Storkeliker Skrevet 5. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 5. juli 2010 Ja, fødselspenger gjelder på lik linje med arbeid. Du må altså ha mottatt fødselspenger 6 av de siste 10 måndene. Man kan også gå ut i permisjon opptil tre månder før termin. Så økonomisk ordner det seg Jeg har også spart opp en del penger til evt barnepass den første tiden hvis det blir veldig tøft. Det verste er jo søvnmangelen. Med to har man ikke så mange pauser lenger. Lykke til med valget Skal teste meg mot slutten av uka. Veldig spent på om det ble noe ut av Danmarksferden min denne gang..
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 5. juli 2010 #5 Skrevet 5. juli 2010 Nå har jo jeg to VELDIG tette da :-) Men jeg ville bare si at jeg berømmer deg som planlegger barn nr 2. For en fantastisk ting det er å gi barnet ditt søsken. Tror det må være den største gaven et barn kan få. Og i hvert fall når man som våre barn ikke har en pappa, så er det jo så fint å være to, ha hverandre. For resten av livet. Men klart, det blir tøft. Det er det bare å innstille seg på. Likevel så jobber jo tiden for en, det er det første året og to, som blir utrolig travelt. Så roer ting seg ned og er ikke så heftig lenger. Travelt fortsatt, men på en litt annen måte. Man lærer også å håndtere sin egen hverdag. Lager rutiner som fungerer og så må man bare la ting skure av og til. Og så er det jo en stor fordel om en har familie/venner som støtter og avlaster. Så, å være alene med to er hektisk, men absolutt overkommelig :-) Lykke til med test !!
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2010 #6 Skrevet 5. juli 2010 Hei. Jeg har veldig lyst på en søsken til snuppa. Men, er i tvil ennå. For det første er jeg ikke ung lenger, må prøve igjen så snart som mulig hvis jeg skal satse på en til og må sikkert ha flere forsøk. Har tenkt på at det kan i lengden bli slitsomt når man har et barn å ta hensyn til. Jeg vurderer også om jeg greier å kombinere gravidtet, jobb og en baby alene. Jeg var veldig kvalm i de første 3 mnd og slet med bekkenløsning i de to siste mnd. Så jeg er i tenkeboksen på hva jeg vil gjøre. Hvis jeg skal prøve må jeg sette i gang når snuppa er minst 1 år (hun er 8 mnd, så jeg har god tid til å tenke gjennom dette). Hvis jeg skal prøve igjen må jeg etablere meg et nettverk slik at jeg har noen som kan stille opp når det er behov for det. Jeg ammer ennå og har ikke fått tilbake mensen. Når fikk du tilbake mensen? Kan jeg få spørre om du tok med deg barnet ditt da du skulle insemineres, evt om det var ok for klinikken at du hadde med et barn? Eller måtte du ordne med barnevakt. Slike praktiske info er kjekt å ta med på vurderingen. Jeg gikk da til Nordica (CFC) Så herlig at du har tatt et valg og har en overstått inseminering bak deg :-) Spennende tid i vente. Du er tøff som begynner nå med en 6 mnd gammel barn :-) Venter i spenning på resultatet :-) Oppdater oss gjerne! Jeg velger å være anonym denne gang.
Storkeliker Skrevet 5. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 5. juli 2010 Skjønner du betenker deg mht vanskelig svangerskap. Kan være slitsomt når du i tillegg har en liten å ta vare på. Selv koste jeg meg veldig som gravid og hadde lite plager. Ingen garantier for at det går like smertefritt denne gangen, men må jo bare ta sjansen. Søkt barnehageplass og regner med min lille skal dit mens jeg går høygravid. Så da har jeg noe avlastning på dagtid. Nettverk er viktig. Det har jeg, men alle har sine egne gjøremål med jobb, barn, familie, fritid osv. Min erfaring er at folk gjerne vil stille opp, men at jeg i praksis ikke kan belage meg for mye på det. Det står ikke på viljen, men heller på tid og kapasitet. Har familie og venner som passer innimellom. Det er gull verdt, men jeg tar mesteparten selv. Håper å finne en flink barnepasser jeg kan betale litt for å hjelpe meg med det verste når de er små.. Jeg ammer ikke så mensen kom etter fire månder. Dette er andre insemineringen. Første gang hadde jeg babyen med. De synes bare det var koselig. Satt på fanget mitt med en leke under søskenproduksjonen Andre gangen passet ei vennine. Veldig slisomt å reise sånn frem og tilbake på en dag med en baby. Ble mange timers venting i byen og på flyplassen og hun slet med å sove. Mye skriking på flyet og jeg var helt utmatta da vi endelig kom hjem! Hyggelig med positive svar her Tror på det at når man vil noe veldig sterkt så går det. Det vil vel omgivelsene se etterhvert også..
Storkeliker Skrevet 5. juli 2010 Forfatter #8 Skrevet 5. juli 2010 Takk Når du klarer deg alene med tvillinger skal nok jeg klare to tette. Den eldste vil iallefall sove på natta når ny baby kommer. Det er som du sier. Tiden jobber for en. Er en slags investering på sikt. Når de blir eldre så har de hverandre og er to om å ha blitt til på denne måten. Dessuten blir det kanskje lettere for meg når de to har selskap. Merker allerede nå hvor tilfreds og glad babyen min blir når det er andre barn og litt liv rundt henne
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2010 #9 Skrevet 6. juli 2010 Tusen takk for svar, Storkeliker! Da har jeg faktisk det utgangspunktet jeg trenger for å begynne å planlegge på nytt : ) Økonomien må jo være på plass for at dette skal fungere. Lykke til med testingen senere i uken, krysser fingrene og alt annet for deg!
HH72 Skrevet 4. august 2010 #10 Skrevet 4. august 2010 Har ikke erfaring selv, men ønsker deg lykke til. Det blir vel travelt, men som singel mamma må man uansett prøve å skaffe seg et lite nettverk av hjelpere, enten man har ett eller flere barn. Har selv et storkebarn på 1,5 år og planlegger å prøve igjen ila høsten. Så evt nummer to kommer ikke VELDIG tett, men i beste fall ca 2,5 år mellom. Det var aldri aktuelt for meg å prøve igjen så tidlig som deg, og det er jeg glad for i dag, siden perioden fra 10 mndr til ca 15-16 mndr var litt trasig for oss. Men det skyldtes for det mest ektremt mye virusinfeksjoner i vinter, poden var ikke frisk mer enn 1-2 dager i slengen før han fikk noe nytt. Samt at han broderlig delte de aller fleste virusene med meg. Men vi hadde nok uflaks og fikk med oss alt, så det trenger absolutt ikke bli sånn for andre. Men nå er det sommer og alt går lekende lett :-) Håper du lykkes uten altfor mange forsøk! Gleder meg til det blir min tur om forholdsvis kort tid! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå