Gå til innhold

Hvorfor er ikke sympati og medlidenhet nok når man jobber med mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er empati viktigere enn sympati og medlidenhet?

Skrevet

Fordi hvis man har sympati så synes man synd på dem. Har man empati har man også et ønske om å hjelpe dem.

I følge sykepleieteoretiker Joyce Travelbee

Skrevet

Fordi man nødvendigvis også må ha forståelse for den andre, ikke bare medfølelse.

Skrevet

Fordi hvordan hjelper man folk om man bare sitter der og synes synd på dem. Hvis du bare jatter med hjelper det ingen med å komme videre. Det er vanskeligere å finne løsninger om man bare sitter der og synes synd på noen. Og det er ikke alltid at de som synes synd på viser forståelse for situasjonen.

Jeg vet med meg selv at hvis folk bare sier "Stakkars deg, huff det må være så forferdelig", så føler jeg meg bare mer ille til mote. Jeg liker at noen tar i et tak og sier: " det er dritt det som har skjedd med deg, men nå er på tide at vi går videre og gjør noe som gjør deg glad"

Skrevet

Forskjellen og definisjon:

Sympati: forståelse, velvilje, mots antipati ha, føle s- for noe

Empati: en (fra eng., av gr empatheia 'lidelse') (evne til) innlevelse i et annet menneskes situasjon el. tankeliv

Medlidenhet: -a el. -en (etter lty, ty., oversatt av lat. compassio 'det å føle sammen med en') det å synes synd på, det å lide sammen med vise m- med noen / ha m- med noen

Ser du nå hvorfor det er viktig med empati? Det er ikke alltid så bra å gå å synes syn på en person eller kun ha forståelse for situasjonen, det å ha evnen til å sette seg inn i en annens tanker og situasjon er veldig vesentlig i arbeid med mennesker. De fleste som mottar hjelp ønsker ikke å bli syntes synd på, men de ønsker at andre skal kunne sette seg inn i situasjonen og kunne føle på både de gode og de dårlige tingene, det å se helhetlige mennesker.

Skrevet

Det er vel sjeldent at noen blir hjulpet av sympati og medlidenhet.

Hva mener du foresten med "jobber med mennesker"? Det er ganske stor forskjell på hva som er de viktigste egenskapene til en psykolog og en fengselsbetjent eller en selger.

Skrevet

Om ein set seg ned og synes synd i nokon, så hjelper ikkje det så mykje. Ved empati kan ein setje seg inn i korleis den andre har det og tenkjer, men likevel kunne sjå på situasjonen frå utsida, for å kunne hjelpe og finne løysingar på problema.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...