Gå til innhold

Første kontroll hos lege - tiltrekkelig?

Anbefalte innlegg

Jeg er akkurat 13 uker på vei i dag (førstegangs). For to dager siden var jeg på første kontroll hos lege. Der leverte jeg urinprøve og de tok blodprøve og kontrollerte blodtrykk.

Jeg trodde det skulle bli utført flere kontroller, feks om legen kunne kjenne livmoren og GU hvis det var lenge siden siste celleprøve. Dette ble ikke nevnt på kontrollen (og jeg glemte selvfølgelig å spørre...). i tillegg trodde jeg at man sammen skulle sende inn søknad om fødeplass. Dette ble heller ikke nevnt.

Er dette vanlig prosedyre?

Når sender man evt. inn søknad om fødeplass? Vil jo ikke risikere å ikke få plass der jeg ønsker, pga sen søknad. Bor i Trondheim, og vet ikke hva som er vanlig ift søknader til St. Olavs.

Håper noen kan hjelpe meg med spørsmålene som kverner rundt i hodet :)

Fortsetter under...

Vet ikke med søknad om fødeplass, for det er ikke noe vi har her som jeg bor.

Men tror nok mange venter med å kjenne på livmora til den kontrollen etter ordinær ul, vertfall gjorde min jordmor det. Ingen kryss på sf-målet før kontrollen i uke 21-22. Og gu har de vel gått mer og mer bort fra i graviditeten, og tar det heller ved 6 ukers kontrollen etter fødsel.

Bor du i Trondheim trenger du ikke søke fødeplass. I Trondheim er det jo bare ett sted å føde :)

Min lege prøvde å kjenne etter livmor, men det var for tidlig. Også hadde jeg en GU, men hun ville ikke styre for mye "oppi der". Så hun tok en kjapp prøve, og hadde ikke den vært nok til å få testa for det den skulle, så skulle vi heller ta den etter svangerskapet. Men hovedgrunnen til at jeg tok en GU var fordi det var på tide i forhold til celleprøva, ikke på grunn av graviditeten :)

Fylte legen ut det bakerste skjema i helsekortet for gravide forresten? Det er det de sender inn til sykehuset for ultralyd og fødeplass. Så om det ble sagt noe om at henvisning til ultralyd ble sendt, så er også fødeplass søkt om. Men igjen, i Trondheim trenger man ikke å søke. Du blir ikke sendt til Levanger eller Orkdal uansett liksom :)

Takk for svar! :)

Visste ikke at man ikke trengte å søke fødeplass i Trondheim :P

Jeg så for meg at jeg kunne bli sendt til Levanger eller noe (selv om jeg tenkte at det hørtes unaturlig ut...).

Glemte å si at vi fylte ut helsekortet, ja. Legen var ekstra påpasselig med å kontrollere at det ble søkt om ultralyd, så det regner jeg med er i boks.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...