Gå til innhold

Bekymret for vektøkning


enits40

Anbefalte innlegg

I mitt forrige svangerskap gikk jeg opp hele 30 kg! Det var fortvilende (selv om mye var vann og forsvant rask) og gjorde graviditeten vanskelig!!!

 

Nå er jeg 20 uker på vei med nr. 3, og har allerede fått stor mage. Har ikke veid meg på en stund, men antar at jeg har hatt en vektoppgang på rundt 8 kg!

 

Jeg føler at jeg spiser normalt; frokostblanding (all bran), 2 skiver brød til lunsj, en nokså stor middag (uten fete sauser) og 2 knekkebrød til kvelds. Jeg er i aktivitet minst en halv time annenhver dag (går i bakker, sykler eller trener styrke - tidligere jogget jeg). Spiser godteri en dag i uken, og da kan det nok bli litt mye....Kanskje en bolle på søndagsturen også.

 

Var normalvektig før jeg ble gravid, men nå vil jeg for all del prøve å unngå samme vektøkning som sist! Er det noen som har noen tips?? Er jeg helt på bærtur når det gjelder kosthold? Dere gravide som forsøker å holde dere innenfor en normal vektoppgang; hva spiser dere, og hvor mye trener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg skal prøve å bli gravid nå etter jul og tenker å gå opp minst mulig når jeg blir gravid gjerne ingenting og gjerne gå litt ned også,da d ikke er farlig hvos man får i seg d man trenger osv;) Du bør nok droppe sauser og sikt og spise mindre porsjoner og kanskje veie maten og muligens telle litt kcal? D gjør jo ingenting så lenge du spiser d du skal ha ikke går i minus:) Da får du jo en kontroll på hva du skal ha så du ikke spåiser mer enn du brenner i døgnet og går opp...du vil jo gjerne gå litt opp nå uansett men d blir gjerne mest vann. Du kan jo snakke med legen din om d...d er jo bare sunt å spise magert og sunt og godt og gjerne drikk ekstra mye med vann ,d vil drive ut ekstra vann som kroppen binder også og passe på å spise mat med minst mulig salt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

jeg kan ingenting om dette emnet. Men jeg la også på meg utrolige 26 kg i svangerskapet. Det var helt forferdelig. Jeg trente styrke hver dag, spiste mye sunn mat og noe godis. 6 mnd etter svangerskapet veide jeg 55kg. Det er jeg fornøyd med. Så jeg ønsker ikke legge på meg mer enn nødvendig neste gang. Helst bare 12-13kg. Men hvordan skal man klare det? Er jo sulten under svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo på viljestyrke.

Man må spise den energimengden man trenger, og det er omtrent like mye som når man ikke er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er også fokusert på ikke å legge på meg mer enn nødvendig, men har absolutt ingen erfaring da dette er mitt første svangerskap. Jeg er bare 6 uker på vei enda, men har allerede begynt å legge på meg;) En dog pga av at jeg ønsket det selv pga at jeg ikke hadde så mye å gå på fra før.

Vi har alltid nøtter tilgjengelig på kjøkkenbenken - et must under middagstilberedning! Og en skål med frukt selvsagt. Alltid. Jeg går og småhungrer HELE tiden og kunne sikkert spist meg ihjel!! Ellers fokuserer jeg på at halve tallerkenen skal være grønnsaker og minst mulig poteter/ris/pasta o g heller litt mer kjøtt/fisk.

 

Dessuten har jeg kjøpt meg gresk olivenolje, som jeg spiser nesten hver dag (som smør/over salaten) - som gir en utrolig god metthetsfølelse!!!

 

Ellers trener jeg på helsestudio og rir og går tur med hundene regelmessig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...