Mamma til en Prins<3Juli-spire Skrevet 3. juli 2010 #1 Skrevet 3. juli 2010 Hei jenter! Når fikk dere eller planlegger dere å få baby nummer to? Dere som allerede har fått nummer to, hvor stor er aldersforkjellen og hvordan går det? Vi har en gutt på 9 månder nå. Han begynner i barnehagen i slutten av August ( 60%). Og jeg er så usikker på om jeg vil begynne å jobbe 100% med en gang eller om jeg vil starte med 60% først.. Vi vil jo heller ikke ha så veldig stor alderfoskjell mellom de små. Vanskelige valg! God helg!
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 3. juli 2010 #2 Skrevet 3. juli 2010 Det samme spørsmålet spurte jeg for 3 måneder siden, og like etterpå ble jeg gravid. Nå er jeg 15+1 og jenta vår blir 9 mnd på mandag. Jeg hadde tenkt å vente litt lengre med å bli gravid, kanskje rundt juletider 2010. Istedet skal jeg nå ha en baby i julen 2010 Jeg hadde ikke lyst til å ha større aldersforskjell enn omtrent 2 år. Nå blir det bare 15 mnd imellom. Jeg tenker at det kan bli slitsomt, men samtidig er jeg glad for at de blir så tett. Og slitsomt vil det sikkert være om man har en 2 eller 3 åring i hus også Jenta skal begynne i barnehagen til høsten da. Med en gang jeg ble gravid tenkte jeg bare: ÅNEI ÅNEI!!! Jeg er ikke klar!!! Men nå er jeg kjempeglad for at jeg er igang, og er over det verste stadige av svangerskapet Man vil alltids finne fordeler og ulemper for om det vil passe eller ikke
mammatetogansketette:)) Skrevet 3. juli 2010 #3 Skrevet 3. juli 2010 Vi fikk nr. no når førstemann var 17 mnd!! Fordi: -Var så heldige å bli gravid ved andre førsøk denne gangen! - Vil ha de tett for barnas skyld: er selv oppvokst med bror i ganske lik alder- og har meget positive erfaringer med dette... hadde altid noen å være sammen med, spesielt på ferier osv. der det var lite andre barn:) -Ønsker å bli ferdig med bleieperioden- tette barn gjør at familien blir mer samkjørt: begge barna kan være med på omtrent de samme aktivitetene:) -alderen vår gjør at vi bør gjøre oss ferdige snart... nå er det stopp:) -Jeg tror ikke jeg hadde orket et svangerskap til om noen år- å bli "tilbakesatt" igjen- mht. både meg kroppslig sett og familiens aktiviteter... -rent praktisk er det jo kjekt at vi nå har det vi trenger av klær og utstyr til nr. to- uten at det er utdatert osv.. vesla må nok ta til takke med noen blå plagg da men:) Vel- det er OSS da.. en hver må jo gjøre opp sin egen status- hva man vil... lykke til i valget:)
Gjest Skrevet 3. juli 2010 #4 Skrevet 3. juli 2010 Hei. Fikk nr 2 for litt over et halvt år siden siden, men da hadde vi prøvd å bli gravide i 1.5 år. Det er 3.5 år mellom barna våre. Det er fin avstand på en måte, datteren min er ganske selvstendig og "selvstelt", hun er heller ikke sjalu. Vi kan også forklare henne det meste, og hun forstår hva vi mener. Hadde nok alikevel ønsket meg ca 2 år aldersforskjell. Når har vi forsiktig begynt å prøve på nr 3, ettersom det tok så lang tid sist.
Mjølkekua Skrevet 3. juli 2010 #5 Skrevet 3. juli 2010 Hei! Har akkurat fått barn nr. 2 og det er ganske nøyaktig 1,5 år i mellom ( - 4 dager). Det går foreløpig strålende! Jeg begynte å jobbe 10 mnd etter førstemann og var da akkurat blitt gravid. Jobbet 110% fram til permisjonsstart med nr 2. Graviditeten gikk raskt og jeg var i fin form. Jenta vi fikk nå er roligere enn sin storebror og kjærligheten har bare vokst proporsjonalt med ett nytt tilskudd i familien. Vi fikk tette barn av samme grunn som hun over skriver, og er nå strålende fornøyd med det valget. Vi ble gravide på første forsøk denne gangen også så vi var veldig heldige! Lykke til så mye med valget - jeg har bare vært tobarnsmamma i 4 uker så er nok ikke dem beste referanserammen enda.. Men vi er lykkelige!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. juli 2010 #6 Skrevet 3. juli 2010 Her blir det rett i underkant av 2 år mellom jentene våre (23 mnd), og det er mer enn tett nok synes jeg ihvertfall (ble gravide på 1.forsøk gitt, så var jo planlagt og absolutt ønsket:) Størstejenta er 21 mnd nå, og har termin i slutten av sept m lillesøster, rett før største fyller 2. Grunnen til at jeg synes 2 år er passe avstand, er fordi da er de tette nok til å fremdeles ha mye glede av hverandre, men ikke FOR tette heller. Kanskje spesielt med tanke på at 1-åringer fortsatt krever ganske mye- full fart hele dagen m klatring/ løping, veldig utforskende periode m type endevende alle skuffer og skap når mamma snur ryggen til i 2 sekunder, en del nattevåk ved sykdom/ tenner, pluss at de ikke så godt språk enda heller. Jeg ønsket også å holde førstemann hjemme et år ekstra etter at mammapermen var slutt, og for å få til det, og samtidig få opptjent grunnlag for neste perm måtte jeg jobbe deltid fra februar i år- ganske greit det egentlig, for å få litt avveksling fra hjemmelivet også=) Går opp i 100 % stilling nå, da storesøster begynner i bhg i august, så da skal beregningsgrunnlaget bli 100 % lønn og ikke bare 40. Jeg tenker at det kommer nok til å bli ganske så tøffe tak til tider, spesielt siden størstejenta sikkert kommer til å være mye syk iløpet av høsten/ vintern pga alle "barnehage-sykdommene", og dermed sove dårlig på natta (det gjør hun alltid når hun er forkjøla/ syk..), og da har man jo i tillegg en liten baby å ta hensyn til også. Håper bare at lillesøster får et sovehjerte av gull, og at amminga funker litt bedre neste gang- så skal det nok gå veldig bra dette her=) Uansett er man jo to som kan dele på oppgaven, og ser for meg at vi blir å ta ett barn hver ved eventuell nattevåk/ sykdomsnetter (to små m omgangssyke samtidig f.eks- grøss.. Travle dager skal jeg nok takle bra, med doble bleieskift og mye liv i leiern fra tidlig til sent- bare jeg får sovet litt iløpet av natta også
Overraskelsen Skrevet 4. juli 2010 #7 Skrevet 4. juli 2010 Jeg har en gutt på straks 11 mnd. Planen er å ha to og et halvt til fire års forskjell til evt. nestemann (hvis man kan planlegge, da). Har selv en bror som er tre år yngre, og vi to og nabojenta som er fire år yngre en meg, var et bra team i barndommen (selv om vi selvfølgelig krangla en del, men det er jo en av de tinga man har søsken til, er det ikke?). I tillegg hadde jeg selvfølgelig jevnaldrende venner. Gutten vår begynner i barnehage når han er akkurat er fylt 1 år, jeg skal jobbe 60 %, og pappaen ca 80%, så han trenger ikke være der full tid. Grunnen til at jeg ikke vil ha tettere barn, er at jeg har lyst til å bli skikkelig kjent med gutten min før han får søsken. Jeg vil gjøre meg noen erfaringer med å ha ett barn, før jeg plutselig har to. I tillegg har jeg lyst til å jobbe en stund, før jeg går ut i perm igjen. Har akkurat blitt fast ansatt, og trenger å komme "skikkelig inn i det".
3smaa Skrevet 4. juli 2010 #8 Skrevet 4. juli 2010 Det er 5 1/2 års aldersforskjell mellom barna våre, men skulle ønske det var 1-2 aldersforskjell mellom dem egentlig. Synes 5 1/2 er mye, forskjellig lek, interesser, tanker og mange andre ting. Fikk førstemann en mnd etter jeg fylte 18, så måte jeg bli hjemme 2 år, etter det gikk jeg tilbake til skolen (vgs), var ferdig med ett år, så hadde 2 år å ta ble ferdig i 2009. Med en gang jeg begynte å jobbe ble jeg gravid med andremann. Fødte i april og skal begynne å studere (sykepleier) i august.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 4. juli 2010 #9 Skrevet 4. juli 2010 Har ganske nøyaktig to år mellom mine. Er veldig fornøyd med det (foreløpig iallefall, yngste er bare 6mnd nå) Tenkte som noen andre sa at det er mye positivt med to tette; de er mer litke mht tanker interesser, evner etc så det er lettere å finne på ting som passer begge, de får mye glede av hverandre.. (men er helt sikkert noen ulemper også, men det vil jeg ikke tenke på nå hehe) Ang stilling% når du skal begynne i jobb igjen. Hadde utvilsomt valgt 60% til å begynne med. Du får heller øke etterhvert om du skulle ha behov for det. Men tro meg, denne tiden går så fort, så nyt den mens du kan. Men nr2. går dagene i ett, så det er nå du har sjansen til å kose deg mye (og alene) med 1.mann (for all del, koser meg med mine to, men er mye mer hektisk nå med to med svært ulike behov..satser på det blir bedre når forskjellene jevner seg mer ut)
Tremo Skrevet 5. juli 2010 #10 Skrevet 5. juli 2010 Har to jenter på 3,5 og 5,5. Ganske nøyaktig to år mellom dem, og det synes jeg er helt perfekt. Litt stress med bleieslutt og begynnende trassalder på 2 åring samtidig som man fikk ny baby, men det var jo bare en kort periode. Nå har de hatt glede av hverandre lenge, og er stort sett veldig gode venner.
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 5. juli 2010 #11 Skrevet 5. juli 2010 Det er 2 år og 8 mnd mellom jentene mine, og jeg syns det er en fin aldersforskjell foreløpig De er 3 år og 4 mnd. Storesøster er bleiefri og klarer veldig mye selv, hun vet hva som er rett og galt, hun klarer å "styre seg" i forhold til lillesøster, er veldig beskyttende ovenfor henne og velvillig til å hjelpe til Blir spennende å se hvordan det blir om ca 15 år, hehe
Sistah*G07*J09* Skrevet 5. juli 2010 #12 Skrevet 5. juli 2010 har 2år og 2mnd i mellom mine to. Perfekt synes jeg Visst man har under 2,5år i mellom søskene, så tror jeg det blir mindre søskensjalusi. Fordi storebror/søster trenger fortsatt en god del hjelp til praktiske ting (påkledning, mat osv), så da får han/hun fortsatt en god del oppmerksomhet igjennom disse tingene. Så da blir han/hun kanskje ikke så fort sjalu. Lett å gi babyen litt for mye oppmerksomhet, visst storebror/søster klarer seg for det meste selv. Her har det ihvertfall gått over all forventning, å storebror er super glad i lillesøsteren sin, å passer godt på henne men hun kan også bli litt for nærgående og irriterende, å da gauler han: MAMMA, ta hun bort NÅ!!! gjør heldigvis ikke noe med saken selv, venter til jeg kommer å tar henne bort fra situasjonen (evt kommer litt ilag med dem, slik at lillesøster kan få delta litt i storebror sin lek). Begynte å prøve da storebror var 15mnd forresten, å 2mnd etterpå var lillesøster "i boks", hadde forventet å bruke kanskje litt mer tid. Men siden storebror kom på 1.forsøk så kom det ikke som noe sjokk at nr.2 kom på 2.forsøk
twoboys & a girl Skrevet 5. juli 2010 #13 Skrevet 5. juli 2010 Mellom første og andre ble det 5 år og tre mnd, syntes det ble alt for stor forskjell. De hadde to vidt forskjellige interesser. Mellom nr to og tre ble det 2 år og fire mnd. Minte er bare to mnd, men det har gått kjempe fint til nå. Lar de ta del i stell, kosing. De to elste er veldig ivrige å prate med minste og vil holde henne:o)
MathildeC Skrevet 5. juli 2010 #14 Skrevet 5. juli 2010 Vi begynte å prøve da førstemann var 10 mnd men det tok ca 8 mnd før jeg ble gravid. Det endte opp med 2 år og 2 mnd mellom de, noe jeg syntes var perfekt. I ettertid så har det da også gått bra, selv om det til tider har vært litt stress når begge hyler samtidig.. og føler vel at vi utsatte bleieslutten litt til eldstemann fordi vi ikke hadde overskudd. Men det er jo småting, vi ser at de er glade i hverandre og storesøster har vært lite sjalu og har passet godt på. Kunne godt tenkt meg samme aldersforskjell til en evt nr 3, men sliter litt med å overtale mannen, he he.
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 5. juli 2010 #15 Skrevet 5. juli 2010 Har omtrent akkurat 24 mnd mellom ungene og minsten er straks 3 mnd. Har fulltidsplass i bhg til elste og var svært glad for det de første ukene etter fødsel. Foreløpig går ting veldig bra, men den yngste krever jo ikke så mye enda. Får se hvordan det utvikler seg etterhvert. Selv har jeg et 15mnd yngre søsken og ett som er ti år yngre. Har hatt mye glede av begge to, men på ulike vis.
Ate,mor til gutt nr3;-) Skrevet 5. juli 2010 #16 Skrevet 5. juli 2010 hei!!! Mellom våre to første er det 2omnd og vi fikk 3mann nå for 3mnd siden,vi har nå da en på 5,en på 3,5 og en på 3mnd;-) Det er som dem sier her at det vil alltid være ting for og i mot uansett når man velger å prøve på flere barn.Jeg er glad vi har dem tett og se at de to eldste har stor glede av hverandre og de knytter seg allerede bra til minsten å.Men ja det er i perioder veldig tøft og masse utfordringer og slitsomt.Lykke til med valget og evt prøvingen;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå