Gjest Skrevet 3. juli 2010 #1 Skrevet 3. juli 2010 Eller vil dette ta knekken på buskene også? Er så mye ugress rundt bærbuskene at jeg vurderer å legge på bark også pensle roundup eller lignende på det som klarer å komme seg igjennom dekket ... høres det ut som en plan som vil fungere?
Gjest Skrevet 3. juli 2010 #2 Skrevet 3. juli 2010 Dytte litt ... har jo ikke lyst til å ødelegge buskene mine i min uvitenhet ;-)
auro Skrevet 3. juli 2010 #3 Skrevet 3. juli 2010 Er ikke noen vits i å legge bark om du ikke legger duk under. Uten duken vil ugresset vokse opp gjennom barken. Duk og bark er ikke noe problem for buskene.
Gjest Skrevet 3. juli 2010 #4 Skrevet 3. juli 2010 Ja, se der du ... godt å vite. Legger jeg bare duk oppå jorda/røttene da også har bark over, eller skal jeg ha mere jord mellom duken og barken?
Gjest Sekretøsa Skrevet 3. juli 2010 #7 Skrevet 3. juli 2010 HVis du bruker duk og bark så blir jorda sur. Men om du kliner til med et godt lag bark så gjør det samme nytta. Ugresset kommer ikke gjennom om du har nok bark! ) (dette fikk vi vite etter å ha lagt duk da, såklart)
MillaCamilla Skrevet 3. juli 2010 #8 Skrevet 3. juli 2010 Ugress går igjennom barken "uansett" hvor tykt lag med bark du har. Du må ha duk mellom bark og jord for å være sikker. Mulig jorda bli sur, men vi har dekket bærbusker/prydbusker etc. Evt kan du kalke vær vår, da kalken trekker ned gjennom duken (såfremt du bruker fiberduk og ikke plast-presening). Om du skal legge bark i skråning, er det lurt å legge hønsenetting oppå duken før du legger bark, dette hindrer barken å skli av duken. Lykke til:)
Gjest Skrevet 3. juli 2010 #10 Skrevet 3. juli 2010 ok ... sur jord vil man altså ikke ha ... da var jeg akkurat like klok som i utgangspunktet. Kanskje jeg bare skal prøve med mye bark da, også heller legge duk om det ikke holder...
Gjest Skrevet 3. juli 2010 #11 Skrevet 3. juli 2010 hmmm .... så da er jeg altså tilbake til duk og bark og med masse kalk ;-)
Gjest Sekretøsa Skrevet 3. juli 2010 #12 Skrevet 3. juli 2010 Ifølge gartneren vår var det visst ut å bruke duk, men det går bra altså! Bare tenker på jobben jeg )
Gjest Skrevet 3. juli 2010 #13 Skrevet 3. juli 2010 Da tar jeg meg en prat med gartnerne på gartneriet jeg bruker, og hører hva de sier. Tenkte det var et enkelt udelt syn på saken jeg da vettu, men sånn er det vel sjelden. Det er jo ikke akkurat noen krise å prøve bare bark først også legge på duk om det skjærer seg. Har man hage må men vel regne med både ugress og prøving og feiling i bekjempelsen ;-)
Gjest Sekretøsa Skrevet 3. juli 2010 #14 Skrevet 3. juli 2010 Gjør det! Kjenner 2 gartnere, og en er for duk, mens den andre ikke bruker duk i jobben i det hele tatt. Men som sagt, begge deler er visst like greit! ) Kalke masse, også slenge på mye bark. Men igjen, bark blir jo dyrt om man skal ha 3 ganger så mye som man egentlig trenger om man bruker duk... ) Det er nok å ta av når man har hage, ja! lykke til med plantinga
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå