*Jej* Skrevet 3. juli 2010 #1 Skrevet 3. juli 2010 Er helt tappet for energi for tiden. Er 36+5 i dag. Hvis fødselen hadde startet nå vet jeg ærlig talt ikke om jeg hadde klart å føde! Jeg var for noen dager siden til en soneterapeut som ga meg en kostholdsplan jeg skulle følge. Men jeg føler meg bare enda værre etter å ha begynt på dette. Han skulle gå ut i ferie samme dag, og er ikke tilbake før om 1 mnd. Så det har seg slik at jeg sitter igjen med noen spørsmål, og aner ikke hvor jeg skal henvende meg for å få svar. Er det noen her som kan hjelpe meg litt kanskje! - Hvor lang tid tar det fra man endrer kosthold til man får mer energi? - Hva er deres tips til mat som øker energi nivået. Fikk beskjed om å holde meg unna søt melk, søtt, salt, ost, hvittmel gjærbakst og sauser. Er sikkelig desperat her. Klarer knapt å gå, for kroppen nekter og samarbeide, og jeg skulle ha brukt tiden på å gjøre klart det siste før babyen kommer, og ikke minst pakke sykehusbagen! Har en sønn på snart 2 år som jeg absolutt ikke klarer å ta meg av! Lurer på hvordan dette skal ende. Håper noen har gode råd å komme med!
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 3. juli 2010 #2 Skrevet 3. juli 2010 Det er vanskelige spørmsål du stiller. For kjapp energi trenger du karbohydrater - typisk brød/pasta/poteter/frukt/ris/bulgu etc For å få jevn forbrenning bør du kombinere høyt inntak av karbohydrater med like stor andel proteiner - kjøtt, fet fisk, bønner/erter mv. Mange fyller seg opp med "tom" mat - typisk junkfood som tar opp plass i magen og gir kun kort energi (topper) og ikke tilfører skikkelig næring. Kombinasjonen sukker/salt/fett git uheldige konsekvenser - man føler seg slapp etter et kort energikick og får lyst på nytt sukkerinntak (for å unngå blodsukkerfall) + at saltet binder vann til kroppen, noe som er svært uheldig for gravide. Også ferdigretter og halvfabrikata bør man unngå av samme grunn. MYE sukker/salt/fett i slike matvarer. Spis litt hele tiden - tenk på at den frukten du spiser inneholder mer enn bare fruktsukker (typisk erpler og pærer er generelt sett bedre enn trpoiske frukter pga fiberinnhold og lavere sukkerinnhold). Prøv også rå grønnsaker som snacks - gulrot, kålrot, brokkoli og blomkål. Legg det i kjøleskapet så er det kaldt og friskt før du spiser det. Føler du deg "tom" energimessig - ta et fiberknekkebrød med f.eks. makrell i tomat, en gulrot og drikk masse vann! Mye bedre enn en kjeks/brus/juice/sjokolade som gir kort virkning og sender kroppen i "kjelleren" når energien er brukt opp. Et siste tips: Prøv litt fysisk aktivitet også. Yogaøvelser/avspenning/enkle styrkeøvelser på soveromsgulvet etterfult av litt tøy og bøy gir overraskende nok svært ofte energi og overskudd i tillegg til at man blir mer fokusert. Masse lykke til!
Marikke Skrevet 3. juli 2010 #3 Skrevet 3. juli 2010 Får du i deg nok B-vitaminer? B-vitamin er "energi-vitaminet", spesielt B12. Lykke til!
Corneliuss Skrevet 3. juli 2010 #4 Skrevet 3. juli 2010 Uff, kjære deg! Det hørtes ikke bra ut. Jeg jobber med mat hos en stor næringsmidelprodusent men er ingen ernæringsfysiolog (men jobber sammen med flere av dem). Jeg ville ha tatt kontakt med fastlegen og bedt han/ hun henvise meg dit eller oppsøkt en ernæringsfysiolog i stedenfor en soneterapeut som ofte har litt mere kontroversielle teorier og praksis. Utifra hva du skriver så høres det ut som de "vanlige" rådene til soneterapeutene og naturmedisinerne. Det er ikke nødvendigvis hva norske myndigheter eller mer etablerte "skoler" anbefaler - og spesielt ikke når man er gravid. Det vil være veldig vanskelig for noen å svare på spørsmålet ditt uten å se planen du har fått. - Inneholder den nok energi/ kalorier for deg totalt sett? - Hva er bakgrunnen for at du har gått dit i første omgang? - Er du allergisk mot noe som gjør at du skal holde deg borte fra noe? I utgangspunktet så synes jeg det høres rart ut at du har fått enda dårligere energi etter du begynte. Det ville jeg ha vært kritisk til og vurdert om dette var noe for meg. En ting er om du ikke merker superfremgang etter en dag, men blir du værre er jo det merkelig. Kommentarer til rådene du hadde fått: Melkeprodukter: Du trenger ekstra mye kalsium (og proteiner) og når du er gravid og det er derfor rart at du ikke anbefales å drikke melk eller spise ost. Du bør i så fall ta ekstra mye yoghurt eller syrnet melk. Melkeprodukter inneholder både mye melk kalsium og proteiner. De fleste anbefaler at man får i seg ekstra mye melk (eller melkeprodukter under en graviditet). Væske og salter: Siden det er sommer og varmt (hvis det er der du bor da =)) så svetter man ut mye salt og det er dermed ikke sikkert at du trenger være så veldig forsiktig med det nå som du svetter ekstra - både pga sommer og gravid. Hvis du får for lite salt i kroppen så er det vanskeligere å holde på væsken i kroppen (vannet tisses ut/ svettes ut uten at det blir bundet i kroppen). Men normalt sett så er det jo ikke bra å få for mye salt kosten. Sukker og hvit bakverk: dette er jo ikke noe som hverken metter eller gir spesielt nyttige kalorier så er jo ikke det man vil fylle opp kostholdet sitt for mye med. Sauser: er målet ditt å få mer energi eller å slanke deg? Sauser er ofte kaloririke, men fatter ikke helt hvorfor han på generell basis sier at du skal holde deg unna. Du trenger kalorier for å bygge babyen og holde ditt eget energinivå oppe. Så synes fokuset er litt merkelig for å være helt ærlig. Det kan jo være andre grunner til at du er så slapp også - har du sjekket jernlagrene i det siste? Kan stoffskifte være i ubalanser? Ring legen og be om testing og henvisning til en ernæringsfysiiolog. Lykke til - håper formen kommer seg! =O)
vbu Skrevet 3. juli 2010 #5 Skrevet 3. juli 2010 Jeg tror det tar litt mer enn noen få dager før kostholdet begynner å funke. Gjetter et par uker. Hvis du har spist mye søtt og dårlig mat før så kan du oppleve en liten nedtur før det begynner å bli bedre. Man blir avhengig av dritt. Kanskje det hadde hjulpet å fylle på med litt frukt imellom. Og husk masse vann! Ikke gi opp, man føler seg mye, mye bedre med godt kosthold! Men har du fått sjekket om du mangler noen vitaminer eller jern?
*Jej* Skrevet 3. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 3. juli 2010 Har ikke fått testet om jeg mangler noe vitaminer. Jernlageret mitt ligger på 25, noe som vistnok var på grensen. Men blodprosenten er bra, 11, (et eller annet, husker ikke hva) Men jeg har bestemt meg for å ringe lege på mandag, er bare redd hun ikke kan hjelpe meg så seint. Og hva om jeg ikke mangler vitaminer. Jeg oppsøkte soneterapeut, pga at jeg hadde så lite energi. Jordmor anbefalte han. Jeg er ikke allergisk mot noe mat, og heller ikke på slanker´n selvfølgelig. Jeg er jo tross alt gravid. Her er planen jeg fikk: Frokost: Havregrøt/ havresuppe kokt på vann, 1 glass cultura. Drikk romtemperert vann, drikk 6 kopper med vann pr. dag Lunsj: Supper av ulike slag, bruk kun vann, pepper og små mengder med grønnsaker og litt fisk eller kjøtt Salater-tomat og agurk uten skall, diverse grønnsaker av ulike slag i små mengder. Mellommåltid: litt frukt og bær av ulike slag Middag: Spis rene kjøtt/fiskeprodukter, litt varierte grønnsaker, max 1 potet. Små måltider 2 timer mellom måltid. Det er planen jeg har fått. For det første så føler jeg meg ikke værre absolutt heletiden, men det kommer å går i bølgedaler hele dagen. + at jeg aldri føler jeg blir mett! Det er jo bare dager siden jeg begynte med den, men jeg føler meg faktisk ikke det spor bedre, og begynner å bli litt bekymret for at jeg faktisk får i meg nok mat!
*Jej* Skrevet 3. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 3. juli 2010 teknomor: Jeg har vet jeg kunne vært flinkere med kostholdet mitt før, men jeg har jo ikke bare spist dritt. Det spørs jo også hvordan man definerer dritt mat, for jeg har ikke sett på melk, yoghurt, litt grovt brød o.l. som dritt mat. Men det mener jo tydeligvis denne soneterapeuten at det er.
Corneliuss Skrevet 3. juli 2010 #8 Skrevet 3. juli 2010 Hei jej! Skjønner godt at du blir slapp av dette... Det er jo veldig energifattig mat. En voksen kvinne har behov for 2000-2500 kalorier hver dag. Når du er gravid trenger du litt mer, dvs minst 2500 kalorier hver dag. Den dietten som sto oppsatt minnet mer om en slankediett enn et normalt kosthold.... Minner meg på diettene som ofte står i KK og lignende. Tviler på at du klarer å komme opp i 2500 kalorier på den maten som er satt opp. Jeg må si at jeg er veldig skeptisk til naturmedisinere når det gjelder kostholdsråd. Ikke det, tror absolutt at noen er flinke og kan ha noe for seg å oppsøke i gitte situasjoner, men ville ikke vært den jeg hørte på når det gjelder kosthold og spesielt ikke når jeg var gravid. Melk, yoghurt og grovt brød er definitivt ikke drittmat - gravid eller ikke. Råd om sunn mat gjelder om også om man er gravid, men spesielt kalsium, proteiner og langsomme karbohydrater er gunstig å få litt ekstra av. Pass på at du drikker nok (husk at du svetter mer i varmen) og får i deg nok energi (kalorier) hver dag. Dessuten ville jeg definitivt fulgt opp legen videre på dette. Er jo mye mer nærliggende å tro at du mangler vitaminer, har en infeksjon eller har andre svangerskapsrelaterte plager som påvirker energinivået ditt enn at du spiser "drittmat" som gjør deg slapp når det er så stor endring i energinivået ditt. Blir det for mye på hjemmefronten forresten? Eller får du hvile litt mellom huslige sysler (event jobb om du fremdeles er i jobb). Hvis ikke du spiser ekstremt mye mer usunt enn tidligere så høres det rart ut at drittmat alene skal gjøre at du blir så gåen. Hadde ikke latt jm avspise meg med det... Pussig at du ikke blir tatt mer på alvor om du er så slapp som du gir uttrykk for. Men må si at jeg kjenner meg igjen. Ble lagt inn på sykehus en hel uke etter jeg hadde gått med kraftig infeksjon i kroppen tidligere i svangerskapet (CRP på 180, bihulebetennelse, lungebetennelse, lungehinnebetennelse og irritasjon av organer på høyre side). Ble ikke sjekket skikkelig før jeg trodde ribbeina var brekt pga hosting og fikk ikke oppfølging før det gikk opp i nakken - da skjønte plutselig legen at det kunne være ordentlig alvorlig. Hadde da spurt to ulike leger og jordmor om det var noe som burde sjekkes videre når jeg var der på svangerskapkontroller. Alle sa at det var veldig vanlig å være litt tett i slimhinnene når man var gravid. Ehh... joda, bare litt tett i slimhinnene... He he. Har du litt høy smerteterskel så er det lett å ikke få den hjelpen man trenger... Pass på at det samme ikke skjer med deg (selv om det kanskje ikke gjelder infeksjoner men noe annet?). =O) Se her for å få noen ekspertråd for hva du bør spise og hvor mye når du er gravid. Dette er ernæringsfysiolog som har mastergrader i mat og påvirkning i kroppen: http://www.doktoronline.no/qa/forum/21/qa1043719.html Lykke til! Håper energien kommer tilbake i full fart!
tvillingmamma okt. 2010 Skrevet 3. juli 2010 #9 Skrevet 3. juli 2010 Hei hei... Jeg har også vært hos Sune og fått disse rådene og denne kostholdsplanen, var der i går faktisk. Jeg fikk han også anbefalt av jordmor, men pga Carpal Tunnel Syndrom, tror kanskje han kan hjelpe meg litt med det om jeg får flere behandlinger når han er tilbake fra 4 ukers ferie... Kostholdplanen fikk jeg da vi snakket litt generelt og at kroppen trenger riktig ernæring også i forhold til ledd og generelle smerter i kroppen. Jeg fortalte at jeg hadde tatt en håranalyse prøve helt i starten av svangerskapet (nå 26 uker), og at jeg hadde fått en hel liste over hva kroppen min ikke tålte. Bla. alle melkeprodukter, tomat, paprika, chili, potet, hvitt sukker, kaffe. Jeg fikk samtidig en hel liste over vitaminer jeg skulle ta. B-vit., E-vit, Kalsium, Magnesium, C-vit. og tilslutt magesyretabletter (dette fordi magen min ikke produserer magesyre - fordøyelsen fungerer ikke og tarmen greier ikke å ta opp alle vitaminer og mineraler som den trenger) Jeg hadde store mangler av vitaminer. Kan si at jeg også i lang tid (flere år) har følt meg veldig slapp og uopplagt. Så nå har jeg helt siden svangerskapet tatt alle disse vitaminene. Ganske store mengder, og jeg føler meg i mye bedre form, men det tar faktisk månder før sånt virker, noen mener det tar et år, men jeg synes faktisk at det begynnte å virke på meg etter ca 3 mnd. :-) Ang. alle matvarene jeg var "allergisk" i mot, var jo det et rent mareritt, jeg holdt meg unna alt dette i 6 uker fordi magen skulle få ro og fordi jeg skulle ta ny hårtest etter 6 uker. Denne viste jo stor bedring, men i denne perioden følte jeg meg rett og slett værre enn noen gang. Kvalme og migrene til stadighet... - det føltes slett ikke bra... Etter at jeg begynnte å spise normalt igjen følte jeg meg mye bedre. Nå spiser nok litt for mye sukker... - men det er vanskelig å holde seg unna. Har ikke helt bestemt meg for om jeg vil følge rådene til Sune enda, ihvertfall tror jeg ikke det blir slavisk... Kanskje prøver jeg litt - så godt jeg kan... Jeg blir bare dårlig om jeg ikke kan spise feks. brødmat... Vanskelig å gi råd, men håper mine erfaringer kanskje er til hjelp i forhold til hva du skal gjøre. Men jeg tror dessverre det vil ta litt tid før du kommer i form igjen - ting tar tid... Det viktigste er at du tar tak i tilstanden og prøver å gjøre noe med den... Lykke til...
vbu Skrevet 3. juli 2010 #10 Skrevet 3. juli 2010 Mente ikke å si at du bare spiste dritt før. Hadde litt dårlig tid når jeg svarte. Unnskyld! Skulle bare si at i tilfelle du spiste mer tømme kalorier før som ga rask energi så kanskje det ble litt sjokk å bli kvitt dem. Men den menyen som du ga virket litt for drastisk. Jeg klarer aldrig å spise så mye grønnsaker uten å være skrubbsulten. Tror jeg hadde lagt til litt mer protein. Men jeg er selvfølgelig ikke noe expert. Og jeg er ikke enig at melk og grovt brød er dritt mat som den soneterapeuten. Yogurt har litt for mye sukker i den men man kan spise skyr istedenfor som er uten sukker og har masse protein. Alt med måte er min måte å leve sunt. Lykke til!
*Jej* Skrevet 3. juli 2010 Forfatter #11 Skrevet 3. juli 2010 Tusen takk for svar alle sammen! Problemet mitt er jo at jeg akkurat nå ikke har flere mnd på meg. Jeg skal jo snart føde. Aner ikke hva jeg skal gjøre, men kan helt klart bli flinkere til å spise mer frukt og grønt og mindre sukker. Jeg tror nok jeg tar meg en tlf til lege på mandag, slik at jeg får sjekket alt der i allefall. tvillingmamma okt. 2010: Hva mener du med at du begynte å spise normalt? Begynte du å spiste du som du gjorde før? Han sa ikke noe om hvor lenge jeg skulle følge dette matprogrammet. Klarer du å holde deg unna alt du er allergisk mot? Blir du slapp eller dårlig om du spiser noe av det? Ble mange spm. men håper du kan svare meg på noe av det i allefall.
*Jej* Skrevet 3. juli 2010 Forfatter #12 Skrevet 3. juli 2010 Helt i orden. Jeg tok ikke det ikke negativt, ville bare forklare litt nærmere;)
tvillingmamma okt. 2010 Skrevet 3. juli 2010 #13 Skrevet 3. juli 2010 Spise normalt for meg er bla. å spise mat som inneholder tomat dvs. pizza, lasange, spaghetti, melkeprodukter som ost, rømme og biola, veldig mange sauser inneholder jo melk og rømme om de skal være gode. Utrolig hvor mye mat som inneholder paprika... Ja jeg begynnte vel å spise som jeg gjorde før, men tarmen min fikk på en måte "hvile" i 6 uker ihvertfall. Men hovedproblemet mitt var vel til sist at magen ikke produserte magesyre og ikke fordøyde maten slik at tarmen kunne ta opp alle vitaminene og mineralene som er naturlig i maten. Dette gjorde at jeg var utmattet og slapp.... Jeg tar nå magesyretabletter til hvert måltid + alle vitaminene jeg nevnte og tror nok derfor det fungerer med et "normalt" kosthold for meg. Men jeg merker at magen slår seg litt vrang om jeg spiser for mye sukker, blir oppblåst og uopplagt. Nå sier jo Sune også at jeg ikke skal spise hvitt mel... - det var heldigvis ikke en begrensning sist.... Jeg synes det er litt håpløst for jeg blir jo lei av rugbrød, synes det er best å variere litt. Jeg spiser fullkornpasta/spaghetti og det er jo uansett mye bedre enn vanlig hvete. Jeg spurte litt nærmere (pr. mail) om jeg virkelig var allergisk mot alle disse matvarene og fikk da beskjed om at det heller var inntoleranse. Jeg reagerer på å spise paprika og chili (tacokrydder inneholder masse). Og sukker om det blir for mye selvfølgelig. Jeg burde nok heller spise rent råsukker - det skal jeg visstnok tåle. Har prøvd men det smaker jo litt annerledes. Det er nok bare sukker som gjør meg slapp nå. Bare spør du.... - om noe kan hjelpe blir jeg glad. Har slitt så utrolig mye med dårlig form selv... Jeg er bare så utrolig glad for at jeg endelig tok tak i problemet og at det er bedring å se hos meg! Hvor lenge har du vært slapp og trøtt da? Har det kommet sånn plutselig nå, eller har det forværret seg i det siste?
*Jej* Skrevet 4. juli 2010 Forfatter #14 Skrevet 4. juli 2010 Ble du bedre form når du begynte å spise som normalt igjen? Jeg er egentlig ikke sånn super-trøtt, det er nok mest at jeg er slapp som er mitt problem. Jeg var veldig slapp, kvalm og svimmel i begynnelsen av svangerskapet, så ble det bedre i uke 17-18, så har formen storsett vært bra helt til nå for noen uker siden. Har jo vært slapp og sliten innimellom. Men det skyldes nok mest svangerskapet, og at jeg har en gutt på snart 2 år som krever sitt. Men de siste ukene har vært helt forferdelig. Litt skylds nok svangerskapet, man blir jo fortere sliten enn til vanlig. Men det skal da vel ikke være normalt å føle seg nesten utmattet?! Jeg skal prøve å følge dette matprogrammet litt, men jeg må nok suplere litt, for jeg tror nok ikke jeg får i meg nok mat nå. Har du begynt sånn smått å følge dette programmet eller? Fikk du beskjed om hvor lenge du skulle holde på forresten?
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 4. juli 2010 #15 Skrevet 4. juli 2010 Som flere i tråden synes jeg at matprogrammet hørtes litt knapt ut. Ikke minst pga manglende melk mv. Ligner litt på sånn fedon/atkins-diett og det er for slanking, ikke graviditet. Hvilken formell kompetanse har soneterapauten innenfor graviditet og kosthold, egentlig? Som flere er inne på kan jo også ditt lave energinivå skyldes mangler av mineraler - eller bare at morkaken jobber hardt for å gi barnet den nødvendige energi Sånt tar jo på! Kanskje her du en spesielt krevende tass inne i deg? Jeg ville supplert matprogrammet med youghurt (usukret - med frukt) og grovt brød (eks. Ingers rugbrød fra baker hanssen). Ekstra lett lettmelk er en god kilde til kalsium, inneholder lite fett og er tilsatt vit. D som er viktig i sv.skapet. Min oppfatning er at det viktigste er sammensetningen av måltidene - at man får i seg rikelig med proteiner i tillegg til karbohydratene. Men man kan ikke kutte ut karbohydratene helt heller. Masse lykke til i alle fall!
tvillingmamma okt. 2010 Skrevet 4. juli 2010 #16 Skrevet 4. juli 2010 Ja jeg ble i veldig bedre form da jeg begynte å spise normalt igjen. Tror nok ikke jeg fikk i meg nok mat jeg heller da jeg fulgte rådene jeg fikk! Nå er jeg redd for å bli så dårlig form igjen, fordi jeg ikke får spise for meg "normal" mat... - men tenkte jeg skulle prøve å supplere litt med rådene jeg fikk av soneterapeuten. Jeg er jo i fin form nå og føler derfor ikke at det haster så mye for min del. Sune anbefalte meg forresten 1 ss linfrøolje pr dag og det har jeg faktisk litt tro på - inneholder mye Omega 3. Skal få kjøpt det på mandag. Jeg tror det er viktig å få i seg nok mat - noe du liker, og nok vitaminer og mineraler. Tar du noe tilskudd da? I Sverige og i mange andre land er det vanlig å anbefale gravide vitamintilskudd, det får man jo ikke spesielle råd om her i Norge. Om du spør legen din om dette matprogrammet er det slett ikke sikkert han er enig, min lege hadde ihvertfall ikke helt tro på håranalyse og alternativ behandling. Men som han sa: Om det hjelper deg er det veldig bra. Jeg synes ikke det høres normalt ut å føle seg helt utmattet selv om du har rett i at mye skyldes svangerskap og en 2 åring som krever sitt. Jeg synes du skal snakke med legen din om dette i morgen, ikke vent med å kontakte han. Be om time samme dag, det burde gå greit når du forteller at du er helt utmattet. ( Jeg har 12 års erfaring som helsesekretær og jobb på legekontor). Få sjekket med urinprøve og div. blodprøver. Nei, jeg fikk ikke beskjed om hvor lenge jeg skulle holde på, men av erfaring vet jeg at virkningen av matprogram tar tid. Du skal helt sikkert holde på til han er tilbake fra ferie i august. Fikk du ny time?
*Jej* Skrevet 4. juli 2010 Forfatter #17 Skrevet 4. juli 2010 Ok, godt å høre at du ble i bedre form etter at du begynte å spise normalt. Jeg kommer nok til å ta utgangspunkt i dette programmet, altså det å spise masse frukt og grønt osv.. men jeg må nok suplere med litt mat, for jeg kan jo ikke gå rundt sulten. Har tatt av 1,5 kg siden jeg begynte også, og det kan i hvertfall ikke være bra!!!:/ Jeg fikk også anbefalt linfrøolje + noe som heter spectro (vitamintilskudd). Som jeg begynte på samme dag som jeg hadde vært der. Før det tok jeg trankapsler og vitaminer uten a og d + at jeg tar jerntilskudd i tillegg. Jeg kommer nok ikke til å nevne dette matprogrammet til legen min. Men jeg vil som du skriver at hun skal ta div. blodprøver og sjekke urin og blodtrykk. Det er jo ferietid da, så mulig hun har ferie, men da får jeg vel komme inn til en annen lege tenker jeg. I allefall ettersom jeg er gravid. Jeg fikk ikke ny time, han sa bare jeg skulle kontakte han hvis jeg følte jeg hadde behov for å komme tilbake. Fikk du ny time?
tvillingmamma okt. 2010 Skrevet 4. juli 2010 #18 Skrevet 4. juli 2010 Tatt av 1.5 kg allerede??? huff huff... - ikke bra. Begynn å spis igjen, du skal da ikke sultes kan du skjønne! Jeg ville tatt B-vitamin også om jeg var deg (jeg tar faktisk 6 tab. hver dag, i Norge er det anbefalt 1 pr dag) men jeg hadde jo store mangler... Jeg tar Kalsium og Magnesium også, Magnesium er kjempebra om du er plaget med urolig ben, eller leggkramper. Jeg tror vitamininntaket mitt har hjulpet meg masse, tørr ikke slutte! :-) Men tenkte å sjekke hvordan vitaminstatus er med ny hårprøve etter fødselen. Ja, jeg fikk ny time, men det er jo egentlig pga hendene mine. Plages veldig med at de dovner bort og trenger behandling for å få lymfesystem etc. i gang. Det er nerver som ligger i klem i leddene, pga svangerskap, mye væske i kroppen, extra mye pga. at jeg venter tvillinger skjønner du. Hvis han ikke behandlet deg med annet en kostholdsråd er det sikkert ikke nødvendig med ny time, du kan jo bare ringe han å spørre hvor lenge du skal holde på når han er tilbake fra ferie. Jeg er spent på å høre hva legen din sier i morgen. Håper du skriver her hvordan det går! :-)
Corneliuss Skrevet 5. juli 2010 #19 Skrevet 5. juli 2010 Hvordan går det med deg jej? Håper du får i deg nok og at energinivået er bedre. JEg er veldig slapp selv, men har vært det i hele svangerskapet. Det er ikke så unaturlig at vi blir gåene av denne babybyggingen. Kan du få mannen til å ta eldstemann litt mer så du får mere hvile? Det eneste som hjelper for meg er å spise masse, sove mye og slappe mye av når jeg er våken. Stakkars mannen... vi har en sønn fra før og har flyttet i nytt hus... Men sånn må det bare bli siden vi skal passe på disse nye småtissene om skal bli laget. Må bare supplere med at håranalyser er veldig omdiskutert. Hørte at en gruppe ernæringsfysiologer hadde sjekket litt rundt dette - og sendt hår fra samme person til ulike naturmedisinere som tilbyr dette. De hadde også tatt hår fra samme person og sendt til samme naturmedisiner (men ulik avsender). Svarene hadde vært helt på jordet. Altså: samme person fikk ulik diagnose fra samme naturviter og også på tvers av naturviterne. Veldig mange i naturvitere er også imot melkeprodukter og en del andre matvarer på generelt grunnlag uten at det er saklig argumentasjon som kan underbygges.
Grateful mom Skrevet 5. juli 2010 #20 Skrevet 5. juli 2010 Jeg studerer alternativ medisin selv, så kan vel si at jeg er inne på samme tankegangen som terapeuten din.. Har også litt egen erfaring selv når det gjelder dette med kostholdsendring, for jeg var også helt ute å kjøre en periode på energinivå og det at jeg la på meg så mye og så fort, når jeg selv mente at jeg spiste det man vil kalle normalt (som beskrevet over her). Nå er dette med kosthold egentlig veldig vanskelig, siden man får forskjellige råd fra "alle", dessuten får jo ikke terapeuten din forklart seg heller i denne diskusjonen, slik at du kanskje bare blir enda mer forvirret.. Anyway, den planen som terapeuten din har satt opp gir meg inntrykk av at han har eliminert de vanlige "fallgruvene" slik jeg også selv ser det (melk- og kornprodukter), og ting ser veldig greit ut, men jeg syns selv at det virker litt lite energi totalt sett.. (hvis jeg skulle spist sånn selv...) Hvis vi dropper debatten om hvorfor og hvordan og alt det der, så kan jeg si det sånn at jeg har behandlingserfaring med at mange får bedre energinivå når de kutter ut melk- og kornprodukter, spes kornprodukter - pga glutenet (man trenger ikke ha påvist allergi) fordi mange har problemer med å bryte dette ned i tarmen. Når det gjelder melkeproduktene så kan det ha med at det er slimdannende (på alle slimhinner), noe som kan forsinke/tynge noen prosesser i kroppen. Et annet spørsmål - har du fordøyelsesbesvær av noen som helst grad? Når jeg gjorde kostholdsendringer tok det også uansett en stund før jeg var på topp igjen. Dvs, først følte jeg meg helt utslitt i noen uker, før jeg sakte men sikkert kjente at energien kom tilbake igjen. Og nå (noen mnd etter) kan jeg si at jeg totalt sett føler at dette svangerskapet har vært lettere enn sist. Kroppen føles generelt mye bedre, og jeg har faktisk litt energi til 2åringen min også. Selvom jeg selvfølgelig ikke alltid er på topp.. Heldigvis (for meg) så gjorde jeg denne endringen når jeg var ca 4 mnd på vei. Hadde jeg gjort dette nå, hadde jeg nok vært helt utkjørt - med 4 uker igjen til termin. Det tar ofte litt tid for kroppen å omstille seg... For min egen del - jeg ville ikke fulgt din kostholdsplan men det er fordi jeg nå kjenner kroppen min mye bedre etter å ha prøvd meg fram en del med ting som funker bra og dårligere - for min kropp... Linfrøolje er veldig bra, ville kjørt på med dette! Når det gjelder vektnedgangen din, har du hatt mye vann i kroppen? Det KAN være dette som forsvinner (når man kutter ut de raske karbohydratene) - men fortsatt - for meg igjen hadde dette vært for lite mat så det kan være andre ting også... Syns også du burde hatt oppfølgingstimer hos terapeuten din, for slike endringer bør følges opp underveis - spes under graviditeten... Lykke til!!
tvillingmamma okt. 2010 Skrevet 5. juli 2010 #21 Skrevet 5. juli 2010 Jeg er litt enig med deg, man skal ikke sluke alt rått. Det er sunt å ha en viss skepiss til alternativ behandling (feks. håranalyser), men som legen min sier: så lenge det hjelper er det fint! Jeg er skepisk til kostholdrådene jeg fikk fordi det fungerte dårlig i løpet av 6 uker, jeg følte meg bare skikkelig elendig. På den annen side fungerte det supert med magesyretabletter, fordøyelsen endret seg drastisk og jeg har stor tro på at jeg har fått mer energi pga vitaminer og mineraler som nå tas opp i kroppen fordi tarmen nå fordøyer maten. Det er finnes jo utrolig mange grunner til å være tappet for energi, så hver enkelt må vel bare prøve seg litt fram og det er jo fint at det kommer fram mange synspunkt og råd her. Tror uansett ikke at det er gjort i en håndvending å få tilbake energi. Jeg er også enig i dette med hvile, en 2 åring kan være veldig krevende. Jeg har selv to barn med 2 års mellomrom, og det var til tider tøfft i den perioden, og heller ikke bedre med nyfødt baby og 2 åring med andre behov. Lurt å si ja - takk til den hjelp man kan få! :-)
*Jej* Skrevet 5. juli 2010 Forfatter #22 Skrevet 5. juli 2010 Igjen må jeg bare si tusen takk til alle som har orket å svart meg. Dette er veldig vanskelig, så jeg er ikke sikker på hva jeg skal gjøre her. Men er glad for alle svar jeg får. Har vært hos lege i dag, og tatt alle prøver som er mulig å ta i forhold til lite energi. De finner ikke noe galt, alt ser normalt ut. Blodtrykket mitt ligger på 115/67 (hun mente dette kunne være litt lavt nå på slutten av graviditeten, da det normalt skulle stige litt på slutten) Og kunne være en liten årsak til slapphet, men skulle ikke utgjøre så mye. De skulle også sende inn noen prøver, men regner med at disse heller ikke viser at noe er galt. Så til spørsmålene: Jeg tror ikke jeg har noe fordøyelsesbesvær, har selvfølgelig vært litt tregere nå i graviditeten, men det er vel normalt. Har ikke hatt mye vann i kroppen heller, har ikke hatt det under noen av graviditetene. Ja, linfrøoljen og disse multivitaminenene han anbefalte kommer jeg til å fortsette med. Grateful mom: Men har du noen tips om hva jeg kan spise da? Problemet mitt nå er at hvis jeg tar utganskpunkt i dette matprogrammet, er jeg er nødt til å suplere med litt mat, for jeg går jo irundt sulten. Jeg får nok ikke i meg nok mat, men aner ikke hva jeg kan legge til. Og hvis jeg ikke følger det skal jeg begynne å spise som før? Jeg føler meg bittelitt bedre i dag faktisk, så er redd for å falle helt ned igjen hvis jeg begynner å spise som før også. Føler meg litt grønn akkurat nå kan man si, det er vanskelig dette. Og spesielt når man ikke kan spørre om spørsmål og som du sier få oppfølging!
Grateful mom Skrevet 6. juli 2010 #24 Skrevet 6. juli 2010 Åååå, nå skal jeg løpe avgårde på ferie, men jeg skal se om jeg kan svare deg ganske så snart Det blir isåfall tips ut i fra egen erfaring, og det jeg lærer på skolen (ut i fra den alternative tankegangen som du forstår Hjelper gjerne til!! Har styrt så mye med dette i forhold til meg selv, og jeg har gått rundt mye sulten tidligere. Nå er det heldigvis slutt på det!! Aldri igjen tilbake til "gammelt" kosthold!
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 6. juli 2010 #25 Skrevet 6. juli 2010 HVis ferritinet ditt ligger på 25, så er det for lavt! Under 20 regnes som tomme lagre.. og damer bør ligge på minst 60! Så prøv med jerntilskudd du! Har selv karra meg opp fra 7, på aminojern. (det dyreste du får fra apoteket). Har følt meg akkurat slik du beskriver, og det tar tid å bli bra igjen, så ta dobbel dose en periode. Greit å bygge sge opp før fødsel. Mange babyer reagerer på jerntilskudd når de blir ammet og, så det er greit å få det opp før fødsel også av den grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå