Cat&Gullungene Skrevet 3. juli 2010 #1 Skrevet 3. juli 2010 Og jeg som har gledet meg som en unge helt siden vi bestilte den forrige lørdag. (1 uke til Sardina, fra 7 juli). Grunnen er at vi oppdaget at passet til mannen min, som er italiensk statsborger, går ut to dager før vi reiser. Som nordmann med norsk pass ville dette latt seg løse ganske lett med et nødpass, men sånn er det ikke for en stakkars italiener. På ambasaden i går fikk han presentert et helt vanvittig opplegg (som er den ENESTE utveien) og det tar mange dager (minst 10), kanskje uker eller mnd, før han får et gyldig pass eller annet reisedokument. Jeg var helt sjokkskadet i hele går, og brukte hele den siste dagen på jobben før ferien til å ringe desperat rundt overalt. Norsk politi og myndigheter kan ikke hjelpe oss siden de ikke rår over utenlanske pass (selv om min mann selvsagt har oppholdstillatelse). Vi har derfor måtte avbestille alt. Hotellet gikk det ok med heldigvis, men flyreisen med RyanAir må vi regne med at vi har tapt 6200 kr, for der er det overhode INGEN refusjon, eller andre muligheter til å gjøre den om!!! Nå skjønner jeg ihvertfall hvorfor jeg og mannen flyttet fra Italia da vi ventet førstemann. Der er det bare problemer og vanskeligheter med alt du gjør. Kronglete og gammeldagse løsninger. Det er de eneste landet i Europa som ikke har nødpass!!! Sorry at dette ble et langt syteinnlegg, men måtte bare få det ut!!!
barn-er-lykke Skrevet 3. juli 2010 #2 Skrevet 3. juli 2010 Skjønner godt du er skuffet. Kjedelig når sånne ting setter en stopper for ferien dere hadde sett fram til. Er det ingen mulighet å få dekket noe av flykostnadene gjennom reiseforsikringen deres? Uansett penger eller ikke skjønner jeg at denne skuffelsen er STOR. Håper dere kan få en fin ferie hjemme med godt vær iallefall, selv om det ikke blir det samme. Vi får ingen ferie heller. Mannen har byttet jobb og vi får bare to av ferieukene samtidig. De må han bruke på oppussing. "Ferien" vår blir ei helg i bryllup til et vennepar av oss i Krisitiansand. Får ta til takke med det så kommer vi sterkere tilbake neste år når vi kan ta lillegullet med. Ha det bra så lenge, og prøv å nyt tiden sammen uansett hvor dere befinner dere.
Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 3. juli 2010 #3 Skrevet 3. juli 2010 Uff:( Dette var trist å høre. Forstår godt at du er lei deg og skuffet over at dere ikke kan reise alikevel nå. Sånt er ikke morro. Da blir man jo lei seg når man gleder seg til å reise på ferie. Synd at dere har tapt penger på flyreisen:( Jaja, dere får prøve å gjøre det beste ut av situasjonen om det ikke er noe annen løsning på dette. Trøsteklem fra meg.
Miss Snow Skrevet 3. juli 2010 #4 Skrevet 3. juli 2010 Det var virkelig kjempeleit! Forstår utrolig godt av flyreisepengene er frustrerende å miste også. Håper dere får en fin ferie uansett, selv om den ikke blir som planlagt
blablablu Skrevet 3. juli 2010 #5 Skrevet 3. juli 2010 visst mannen din har norsk oppholdstillatelse vil det si det samme som at han er norsk statsborger??? i så fall kan han vel få norsk pass! dere kan jo undersøke:)
*NordNorge* Skrevet 3. juli 2010 #6 Skrevet 3. juli 2010 Hehe, jeg vet d er fort gjort å være glemsk, men hva med å sjekke passet før man bestiller tur?? ;p Håper det årdner seg )
Lykke Lie Skrevet 3. juli 2010 #7 Skrevet 3. juli 2010 Huff! Stakkars dere! Føler med dere.... Ikke nok med at det ikke ble en herlig ferie på dere, men i tillegg tape forholdsvis mye penger
pifi med tre nurk Skrevet 3. juli 2010 #8 Skrevet 3. juli 2010 Huff, så utrolig kjipt! Skjønner veldig godt at du er frustert... vi sjekket passet til datteren vår netopp og det er gyldig i 6m åneder og en dag til når vi er hjemme igjen fra ferie...en god del land krever jo at passet skal være gyldig 6 måneder etter hjemkomst..så det var i boks! Skikkelig surt å ha tapt så mye penger... håper det ordner seg så dere får en fin ferie uansett hva utfallet blir i hvertfall!!
Kuredu Skrevet 4. juli 2010 #9 Skrevet 4. juli 2010 Men for ordens skyld, MÅ han ha pass som faktisk er gyldig da? Er det passkrav til Italia???? Han har vel et annet id kort han kan ta med seg? Jeg har reist til og fra Spania med pass som har gått ut på dato, ingen problemer med det! Det var nettopp det at jeg hadde et id kort som viste hvem jeg var som betydde noe..... Måtte bare spørre om du hadde sjekket dette!!!!! Kanskje ikke alt håp er ute likevel?
ede Skrevet 4. juli 2010 #10 Skrevet 4. juli 2010 Æsj så kjedelig! Kan dere reise til et sted der han ikke trenger pass? somlite plaster på såret? Ønsker dere en fin-fin ferie allikevel! Oppholdtillatelse gir ikke rett på norsk pass, da må en være norsk statsborger og det tar jo tid..
Cat&Gullungene Skrevet 4. juli 2010 Forfatter #11 Skrevet 4. juli 2010 Takk for svar alle sammen! Dere er supre!!!! Klumpelumpen: Å ha oppholdstillatelse er ikke det samme som å ha rett til og bli norsk statsborger. Det blir du ikke før etter minst syv år, i tillegg til endel andre kriterier i søknaden. Da kan man også få norsk pass. Nå har han bare et oppholdstillatelse-"klistremerke" i sitt italienske pass. Nordnorge83: Selvsagt skal man passe på å ha passet i orden, og det pleier vi også alltid å gjøre. Nå sjekket vi det dessverre bare 6 dager før avreise, og det var altfor sent, iallefall hvis en ikke er nordmann. Men etter å ha googlet rundt på nettet virker det som om det er MANGE som er særdeles sløve med å sjekke pass, og at det skrives ut mengder med nødpass på flyplassene. Noen kommet t.o.m så langt som til gaten før det oppdages. Kurdu: Det er i utgangspunktet ikke pålagt å reise med pass i schengenlandene, men de aller fleste flyselskapet krever gylding pass for flyvninger (eller ID kort, men det har ikke vi her i Norge. Italia og andre land har det, men det tar som sagt laaaang tid og fikse det i Italia også). Når man flyr med Ryan Air må man sjekke inn on-line fra en uke til 4 timer før avgang, og da må man fylle inn gyldig reisedokument og utløpsdato på alle passasjerene. Et pass som har gått ut på dato er ikke gyldig, og vil hverken bli godkjent av datasystemet eller de som sjekker det på flyplassen. Vi har kommet litt over sjokket nå, og skal prøve å gjøre det beste ut av sommerferien uansett ;-) Vi har jo masse å glede oss over, og til, og vi har allerede hatt en veldig fin fredag, lør og søn nå ;-))) Neste år blir det både Mallorca med søster og familien i juni, og garantert en Sardinia-tur i aug-sept når mannen har pappa-permisjon.
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 4. juli 2010 #12 Skrevet 4. juli 2010 Å, så kjipt...men bra dere klarer å se framover og glede dere til nye utfukter Og ikke minst - nyte det fantastiske været vi har nå! Ryan Air er beinharde...har selv opplevd å bli nektet hjemreise med dem pga kom 5 min for sent til innsjekk. Flyet var ikke landet fra Norge engang, men der var det no mercy! Skal forresten til din manns Italia jeg - en liten svipptur med RA til Sicilia neste mandag og "besøke" venninnene jeg egentlig skulle hatt en 14 dagers tut-og-kjør ferie med i sommer....De har lovet meg 4 rolige dager Ha en strålende sommer samme hva dere finner på. Helt lov å syte og rase fra seg litt når alt går i dass...skjønner deg godt jeg!
tale12 Skrevet 4. juli 2010 #13 Skrevet 4. juli 2010 Huff, så kjipt! Dere har vel sikkert tenkt på dette, men jeg må bare spørre: Har kanskje mannen din gyldig førerkort, enten fra Italia eller Norge? Det er jo fullverdig legitimasjon. Samboeren min forresten også italiensk, vi venter vår første i desember og gleder oss masse. Jeg kjenner til det italienske byråkratiet - det kan være ganske frustrerende - men det pleier å løse seg dersom man er så heldig å kjenne noen som kjenner noen på "innsida"... (jeg fikk for noen år siden "sneket" meg forbi en vanvittig kø for å søke om oppholdstillatelse der - takket være at svigermor kjente en politimann som kjente noen som jobbet der...) Dette minnet meg på om at vi skal sjekke passene våre før det blir snakk om reising til svigerfamilien i permisjonstida... :-) Ha en finfin ferie uansett hvor det blir!
Cat&Gullungene Skrevet 5. juli 2010 Forfatter #14 Skrevet 5. juli 2010 I dag har vi vært på den italienske ambassaden og begynt prosjektet med å få nytt pass, samt nytt ID-kort. Blir spennende å se hvor lang tid det tar!! Du får ha god tur til Sicilia, Sunshinebaby70 ;-))) Det blir sikkert fint!! RyanAir er bra så lenge alt går på skinner, men oppstår det problemer sitter man i klisteret med en gang. Kjenner utallige som har opplevd vanvittige ting. Det er ikke mulig å ringe dem heller, for de eksisterer liksom ikke fysisk. Fikk heldigvis endel info da jeg ringte Torp flyplass, men hos RyanAir fikk jeg ikke linje engang... Tale12: Typisk at man må kjenne noen for å komme fram i systemet , ja... Og det liker jeg ganske dårlig. Mannen min er sjeleglad for å være i Norge av samme grunn. Her er det faktisk jeg som savner Italia noe helt vanvittig innimellom (bodde der i 3-4 år), men da er det ok å få deja-vu opplevelser innimellom, slik at mannen slipper å høre mas om å ta et år i Italia på en stund ;-))) Istedenfor å fly til Sardinia på onsdag skal vi på 3D ultralyd isteden ;-))
Ludoline Skrevet 6. juli 2010 #15 Skrevet 6. juli 2010 Hei, Hvis mannen din har et gyldig carta d'identita så kan han vel bruke det isteden for pass? Det er jo passfrihet i Schengen, og disse er vel gyldige både i Norge og Europa? Vi nordmenn er i utgangspunktet også fritatt fra å bruke pass når vi reiser i Europa ifølge Schengen regelverket. Problemet for oss er at norske myndigheter ikke har tilsvarende id-kort for nordmenn som er gyldige utover Norges grenser. Håper dere kommer dere på ferie allikevel!
Cat&Gullungene Skrevet 6. juli 2010 Forfatter #16 Skrevet 6. juli 2010 Han har ikke gyldig carta d'identita. Det har han ikke fornyet på mange år siden han har brukt passet sitt ved reiser og som ID. Nå har han satt igang prosessen med å få både nytt pass og ID kort. Sistnevnte kan ta noe kortere tid, men sannsynligvis tar det laaang tid det også. Avreise i morgen blir det garantert ikke, men vi skal på 3D UL som et plaster på såret ;-)))....og gleder oss vel så mye ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå