Tinna*med nytt barn i juli!* Skrevet 3. juli 2010 #1 Skrevet 3. juli 2010 Sønnen vår sover hele natten gjennom, men det er slutt kl. 5.30. Da vil han opp. Noen med bra tips på hvordan man kann få disse små til å sove en liten time ekstra, eller er dette bare slik det må bli? Han sover fortsatt inne hos meg i enden av rommet (egen seng). Har stort soverom og synes det er godt og trygt å ha han i nærheten da jeg kan høre han. Stoler ikke helt på babycallen. Har også prøvd å legge han på eget rom, uten at han sover merkbart lenger om morgenen. Men hva er det beste her? At han alikevel har eget rom og sover lengre etterhvert? Eller kan han like godt ligge inne hos meg (en stund til:-)?
KarinB Skrevet 3. juli 2010 #2 Skrevet 3. juli 2010 Jeg er tilhenger av eget rom mens de enda har sprinkel sengen sin. Da blir det ikke både nytt rom og ny seng med tiden. tenker at det kan bli for mye omveltning. Ser du ønsker en til baby, og da er det vel om et årstid til sprinkelsengen går i arv til neste mann- og også tiden for å bytte sengen da de oftest klarer å hoppe ut av den da uansett. Ang når de våkner så er det vanlig at noen våkner så tidlig. Så lenge han sover kun 1 gang på dagen, så ville jeg prøvd å holde ut, de sover lengre etterhvert:) Mini hos oss våknet også så tidlig en god stund, s¨sov han lengre igjen, så en ny periode med tidlig oppvåkning, og nå er vi tilbake til å sove lenge igjen.(til kl 0650....)
eplepeple Skrevet 3. juli 2010 #3 Skrevet 3. juli 2010 Sympatiserer BIG TIME! Har det sånn med snuppa vår på 13 mndr også. Det er slitsomt. Kjedelig å aldri kunne sitte lenge oppe i helgen. må legge med 22 for å holde ut. Det vi har funnet ut her hjemme er at hvis hun får en flaske velling i senga når hun våkner 04.30 - 05, så sover hun som oftes 1 time til. Kanskje litt ugreit å gi banret flaske i senga når hun begynner å bli stor jente, men jeg gjør det for å holde ut. Jeg har også lagt ett par leker i senga som hun kan holde på med når hun våkner. Da kjøper seg meg noen minutter søvn der Hører at noen barn holder på med å stå opp tidlig til de er 2-3 år gamle. Vet ikke hvordan jeg skal holde ut. Vi ønsker oss et barn til, men har lagt de planene på hylla en stund. Vi er rett og slett for trøtte Håper det bedrer seg for dere etterhvert
soleia Skrevet 3. juli 2010 #4 Skrevet 3. juli 2010 Slik er det her og, med vår 13 mnd gut. Det vart ikkje betre då me flytta han på eige rom. Så eg har ingen råd. Har vel fått forståelse av at dette ikkje er så uvanleg når eg beklagar meg til kjende med barn.
FruTB Skrevet 3. juli 2010 #5 Skrevet 3. juli 2010 Jeg vet at folk sier det ikke er riktig, men hos oss hjelper det å legge han senere - over tid. Om vi er inne i en periode der han sovner kl 19, så våkner han mellom 5 og 6 en gang. Skyver vi det sånn at han sovner mellom 20 - 20.30 så sover han til 8 dagen etter. Minuset er mindre voksentid på kvelden, men jeg orker å være lengre oppe siden jeg vet at han sover lengre om morgenen Litt verre til høsten med nye rutiner, barnehage, jobb osv - men da er det kanskje greit å stå opp i 6-tiden uansett.
Rødhette <309+<312 Skrevet 3. juli 2010 #6 Skrevet 3. juli 2010 samme her, når mini ville plutselig tidligere opp, la vi 15min senere hver kveld, til han stod opp i rimelig tid, så lå vi han 15min tidligere hver kveld, uten at han stod opp tidligere neste morgen av den grunn :-)
Emiliie Skrevet 3. juli 2010 #7 Skrevet 3. juli 2010 Går han i barnehage ? Hvis han sover på formiddagen kanskje du burde sette en grense, evnt 2 timer eller at han er oppe til kl14.00.... Bare noen små tips Mvh Barnehage assistent
eplepeple Skrevet 4. juli 2010 #8 Skrevet 4. juli 2010 Hmmmm funker det altså? Vi har prøvd å legge henne senere, men hun våkner samme tiden likevel. Og da har hun fått altfor få timer med søvn.......godt det funker for noen da Lucky lucky people ))
Rødhette <309+<312 Skrevet 4. juli 2010 #9 Skrevet 4. juli 2010 På mini funket det kjempe fint, men alle barn er forskjellige, så vanskelig med et fasitsvar :-) Man kan også prøve og drøye morningen litt hver dag, våkner han feks 0500, så ta han opp av sengen 0510, neste dag 0520 osv mange barn er vanemennesker, og har de våknet 05 flere mnd, og får komme opp av sengen, så kommer de til å våkne den tiden. man kan prøve å snu det, men krever sikkert litt "jobbing". noen barn er bare morgenfugler også.
Tilde mai -09 + spire okt -10 Skrevet 15. juli 2010 #10 Skrevet 15. juli 2010 JEg vil absolut anbefale å la barnet sove på eget rom. Jenta mi har sovet på eget rom siden hun var 3 mnd og har sovnet med en gang uten problemer og stort sett sovet fra 19 til 7 hver natt siden. Jeg merker at vi begge sover mye bedre når vi sover på hvert vårt rom. De få gangene vi ligger over f.eks hos andre og må dele rom, sover jeg mye dårligere, da jeg våkner av hver minste lille grynt hos jenta mi, og hun blir lys våken og vil opp med en gang hun ser mamman sin i rommet. Hun grynter ofte til vanlig rundt fem halv seks, men sovner igjen når hun er alene på rommet, men ikke når jeg er i samme rom, da vil hun opp å kose. Hun er nå 13 mnd. Hun hadde en liten periode, rundt 11 mnd alder der hun ville opp mellom 5 og 6, men da drøyde vi med å ta henne opp. Tok henne ikke opp før tidligst halv sju, men gikk inn med jevne mellomrom, (eller satt hos henne hvis hun skrek), brukte nattstemme(hvisking) at nå var det natt og hun skulle sove, helt til hun sovnet igjen. Da hun skjønte at hun ikke kom til å bli tatt opp før vi mente det var morgen(ca etter en uke) var vi tilbake til normalen, med å sove til ca sju
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2010 #11 Skrevet 16. juli 2010 Gutten vår gjorde også dette konsekvent en periode. Løsningen hos oss var å begrense sovetiden på dagtid til 2 timer. Nå sover han ca 1 time lenger på morgenen.
Studine mevik Skrevet 16. juli 2010 #12 Skrevet 16. juli 2010 Sikkert mye forskjellig å gjøre og sikkert ikke alt som funker, men vet at det er en del som "nekter" å stå opp før kl blir f.eks 06.30. Etter en liten periode så har barna den rutinen. Skjønner jo at det ikke funker for alle. Her i huset har vi ikke det problemet. Poden står opp til mer "normal" tid, hva nå enn det er? Han har aldri sovet så enormt mye på dagen, men heller sovet mye på natta helt siden han var liten baby. Nå er han 13mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå