Sjokoladebanan Skrevet 2. juli 2010 #1 Skrevet 2. juli 2010 Å få av skinnet i rå tilstand uten å ødelegge fileten er jo ikke spesiellt enkelt (syns ikke jeg hvertfall), og jeg vil helst ikke legge laksen med skinn ned i sausen som den skal gratinere i. Hva gjør jeg?
lille sprelle Skrevet 2. juli 2010 #2 Skrevet 2. juli 2010 Du legger skinnet ned i bånn. Da blir det liggende igjen når folkene forsyner seg.
petite fleur Skrevet 2. juli 2010 #3 Skrevet 2. juli 2010 Hvis du deler fisken opp i porsjonsstykker først er det lettere å filetere fisken. Sørg for å ha en god og skarp fileteringskniv, så går det fort og greit.
Villa Perlesukker Skrevet 2. juli 2010 #4 Skrevet 2. juli 2010 Jeg hadde stekt den medskinn og alt men du kan jo bare fjerne skinnet når den er litt frossen.Om den ikke er fersk da:) Om den er fersk tror jeg det beste er å steke den MED skinn og så ta av etterpå. Lykke til
Sjokoladebanan Skrevet 2. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 2. juli 2010 Hmm. Har prøvd å ha laks med skinn i den sausen før (snakker om den på pose fra toro, som man tilsetter, vann og creme fresh i), og det ble ikke særlig bra, for skinnet skallet av, så noe av skjellene lå og fløt oppi sausen, og det så ikke så veldig delikat ut. Vi skal ha middagsgjester, så da vil jeg helst at det skal se litt bra ut. Hadde det bare vært oss hadde jeg ikke brydd meg så mye, og heller plukket de bort. De skal jo legges rå i sausen, men kanskje jeg skulle koke dem litt først, bare for å få av skinnet?
Kate77 Skrevet 2. juli 2010 #6 Skrevet 2. juli 2010 Du kan skrape av alle skjellene med den skarp kniv mens den er rå, er nok best å bruke en litt stor kniv slik at du får godt tak. Skrap mot skjellene, men det skjønner du nok. Tar ikke lange tiden. Da kan dere også spise skinnet. Det er faktisk kjempegodt synes jeg i allefall:)
Studine mevik Skrevet 2. juli 2010 #7 Skrevet 2. juli 2010 Uansett om det er hel filet eller filet i biter så legg fileten med skinnet ned på en plastfjøl. Bruk en god skarp kniv og dra den langs fjøla mens du holder igjen fileten. Du kan gjerne sjekke underveis at du ikke skjærer bort for mye av fileten. Kniveggen skal ligge helt flatt på fjæla sånn kniveggen og fjøla ligger parallelt
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 2. juli 2010 #8 Skrevet 2. juli 2010 Finner deg en film på nettet som forklarer hvordan du tar av skinnet. Om du skal gratinere i sånn torosaus, så tåler den godt mer krydder, gjerne hvitløk og persille.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå