Gå til innhold

Hvilke holdninger har dere til kaffedrikking under graviditeten? Og hva med sukker?

Anbefalte innlegg

Prøver å holde meg unna da jeg føler at det ikke akkurat er det beste jeg kan tilføre babyen. Føler til og med at kaffe uten kaffein ikke er bra fordi det jo ikke akkurat er 'naturlig' mat for et lite foster.

Men av og til så måå jeg bare ha, lagde meg en bitte liten espresso da jeg følte at den ville gjøre MEG godt..

Man er jo forskjellige da, enkelte drikker ikke juice fordi det inneholder for mye sukker.. der tar jeg lite forbehold. Koser meg med litt sjokolade, kakao eller lignende hver dag også jeg, men med moderasjon. Men har litt problemer med samvittigheten når det gjelder kaffe, he, he.

Fortsetter under...

Har lest at man godt kan drikke et par kopper kaffe daglig,eller 1 liter Cola eller annen koffeinholdig drikke.

Så jeg unner meg en kaffekopp her og et glass cola der og vet det er mange med meg :)

...1 liter cola hørtes frktelig mye ut! Tenk på hvor mye sukker du får i deg da! Det er jo ikke akkurat koffeininnholdet som er "problemet" med cola, synes jeg.

Her er de offisielle kaffe-rådene fra matportalen.no:

Koffeinholdige drikker

Kaffe, te og cola og såkalte ”energidrikker” inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.

Koffeininnhold i ulike typer kaffedrikker er (per dl drikke):

Koke- og filterkaffe: 50-60 mg.

Pulverkaffe: 40 mg.

Espresso: 120 mg.

Te: 26 mg.

Coca Cola: 13 mg.

Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)

Tallene er hentet fra rapporten Risk assessment of caffeine among children and adolescents in the Nordic countries Tabell 1. side 34.

Sjekk koffeininnholdet i det du drikker ved å lese på flasken/emballasjen dersom du er usikker. Koffeininnholdet kan variere mellom ulike typer drikkevarer.

Jeg drikker også både te og kaffe - et par kopper om dagen.Brus holder jeg meg unna, men er heller ikke særlig glad i det da.

Hmm, energidrikk som red bull og battery altså?

Synes det var forholdsvis lave koffeinnivå mtp at de overhode ikke anbefaler det til gravide?

Hvis tallene stemmer (skal sjekke det i butikken senere), så skal jeg unne meg en iskald energidrikk i varmen....har skikkelig lyst på det, men har holdt meg unna ettersom det virker til å være absolutt nei-nei! ;D

Ellers drikker jeg ca en kopp kaffe (med melk og suketter i) og et glass eller to brus daglig...ingenting i veien med det i følge JM som sa at det beste rådet er "alt med måte"...man må da få leve selv om man er gravid (og holder seg unna de virkelige farlige sakene som dop, alkohol og røyk).. ;)

Annonse

Jeg drikker litt kaffe, men har ikke hatt så lyst på det uansett mens jeg har vært gravid. Men i moderate mengder skal det visst være ganske trygt, ihvertfall etter 1. trimester. 1-3 kopper om dagen er helt greit sies det :)

Jeg har heller ikke vært noe fan av søtt så langt i svangerskapet, og det var jeg heller ikke forrige gang. Helt til på slutten, da spiste jeg sjokolade hver eneste dag. Det er vel ikke helt bra, men ungen var lett ved fødselen og er helt frisk og fin ;) Tror ikke det så farlig akkurat, men det er jo uansett ikke anbefalt å spise så mye sukker, enten man er gravid eller ikke.

jeg drikker ikke kaffe til vanlig, men drikker jo koffeinholdige drikker. Nå som jeg er gravid er jeg veeeldig måteholden på det. Jordmor sa til meg at så lenge alt er med måte så går det bra (da med hensyn til ting som ikke er direkte sunne uten at de er farlige).

Unn deg sjokolade og kaffe med god samvittighet=)

Alt med måte:)

Er ikke stor fan av vanlig kaffe, men det går litt i iskaffe for tiden:) Og noen ganger latte eller lignende. De sier jo ca 1 kopp kaffe hver dag gjør ingenting så:)

Sukker sliter jeg litt, men har blitt flinkere til å spise frukt istedet. Har vært mye kakespising på jobb i det siste så da er det null godis hjemme.

Kjøper meg litt frukt på jobb som jeg går å småspiser på.Heller det enn alt godteriet. Går mest i vanndrikking her da jeg synes det er best mot tørsten. Drikker lite brus og juice ellers.

Jeg for min del er mye mer skeptisk til kunstig søtning enn til kaffe. Kaffe er tross alt naturlig, koffein finnes i mange andre ting vi spiser og drikker, og kroppen har et system for å skille ut koffein. Kunstig søtning er bare kunstig, og ingen vet hvordan det påvirker kroppen på veien gjennom.

Skal vedde på det finnes fanatikere her som ikke vil drikke kaffe, men som gladelig heller i seg masse lightbrus...

Ta en kaffekopp eller to med god samvittighet, men en graviditet er vel tid for å moderere seg enten det gjelder kaffe, sukker eller andre ting vi ikke bør spise ubegrenset av...

Ligger en del over det anbefalte på koffein fronten.. Har vært så trøtt gjennom graviditeten, så eneste måten å komme gjennom arbeidsdagen på rett og slett.

Drikke også en del Cola, men da zero.

Sukker spiser jeg svært lite av, litt frukt og noe snop en sjelden gang.

Er det noen som vet noen annen risiko ved koffein inntak enn abort? Er jo godt over halvveis i svangerskapet nå. Så abort er vel ikke den største trusselen nå, men er fortidlig fødsel, missdanninger ol. et tema? Har selv bare funne fare for abort, men har ikke saumfart internettet heller da... Noen som vet??

Annonse

Gjest H to the Izzo

Jeg spurte legen min om dette med koffein under svangerskapet, og han fortalte meg at ble publisert foskningsresultater i 2008 som viste at mer enn en kopp kaffe om dagen dobler sjansen for å miste.

Dette gjelder særlig i første termin, men drikker man veldig store mengder kaffe (fire kopper eller mer om dagen) øker sjansen for dødfødsel, i følge en annen rapport. Babyen klarer ikke å metabolisere koffeinen, kan påvirke celleutviklingen og blodtilførselen til morkaka, noe som igjen kan føre til at man mister.

Jeg fant litt mer info om dette her:

http://www.newscientist.com/article/dn13206-coffee-can-double-risk-of-miscarriage.html

http://prenatal-health.suite101.com/article.cfm/caffeine_and_miscarriage

Så må man også huske på at sjansen for abort er svært liten. Hvis sjansen for abort er på 1 %, så vil den være på 2 % om man drikker mye kaffe. Og dette med abort når man drikker koffein gjelder mer i 1. trimester enn senere i svangerskapet.

Forskere har også funnet ut at 1-3 kopper daglig ikke skader fosteret.

Gjest H to the Izzo

Hva mener du med at "Hvis sjansen for abort er på 1 %, så vil den være på 2 % om man drikker mye kaffe.?. Såvidt jeg vet at sjansen for å miste mye større enn 1%,- i hvertfall i første trimester.

Dette er klippet fra den ene linken jeg postet:

"According to the study, women consuming more than 200 milligrams of caffeine per day had a 25.5% chance of miscarriage."

(http://prenatal-health.suite101.com/article.cfm/caffeine_and_miscarriage)

Resultater fra tidligere forskning tydet på at opptil tre kopper kaffe om dagen var greit, men denne nyere foskningen tilbakeviser altså dette.

Selv foretrekker jeg å være så informert om mulig når det gjelder helsa til barnet i magen, men alle legger lista der de selv vil, selvsagt.

Hjelp, ble med ett litt stresset når jeg så mengen koffein i espresso. Men så så jeg at det er en dl det er snakk om. Espresso kommer jo i svært små porsjoner som regel, og jeg drakk bare en liten en.

Men følte meg allikevel litt skjelven etterpå jeg, kanskje fordi jeg generelt har trappet veldig mye ned på kaffeinntaket. Også fikk jeg sååå dårlig samvittighet. Stresser litt med dette koffeinet, selv om det jo kanske er naturlig som en under sier.

Stresser med kaffeinfri kaffe også jeg da, siden jeg personlig ikke akkurat synes det er naturlig, og ikke noe for små fosteret. Legen min sa allikevel at kaffe var bra for meg da (som gravid), helst koffeinfri.

Helt enig med deg der. Bedre med litt kaffe og sukker enn kunstige søtningsstoffer. Det står faktisk i min gravidbok også. Man vet ingenting om effekten av disse på fosteret, det samme er inntak av urteteer, urtemedisiner, ol. Inntil man vet så er det bedre å holde seg på den sikre siden.

Jeg drikker ikke kaffe, men nå liker jeg det heller ikke.

Brus og juice er det det går mest i, mange sier man skal drikke juice istedenfor cola, - Men ganske mye sukker i de fleste juicer også!

Men holder meg unna battery og diverse andre energidrikker.

Dessuten, kan du drikke både kaffe og brus uten særlig dårlig samvittighet - men alt med måte :)

Jeg drikker kaffe!! Selvsagt med måte. Det må være grenser for hysteri også!!! Kjenner nesten at jeg blir litt provosert.

Brus drikker jeg sjeldent, men innimellom. Prøver å være så sund jeg kan, men heller ikke her er jeg hysterisk.

Leste for litt siden en tråd om de som spiste alt, inkludert spekemat og oster, uten å tenke på listeria ofg toksoplasmose. Det synes jeg derimot er ganske dumt og unødvendig, siden det faktisk kan få alvorlige følger, selvsagt hvis man er max uheldig (og det er man sannsynligvis ikke, men uansett).

Vi må være ansvarlige jenter, men hysteria er det verste jeg vet.

Hei!

Jeg tenker "alt med måte"! Jeg selv drikker ikke kaffe, ikke fordi jeg ikke liker det(men må ha sukker og melk i..hehe) men fordi jeg ikke vil legge meg til uvanen når jeg ikke må eller er avhengi. Brus er jeg ikke spesielt glad i, men drikker det når jeg får det servert. Godteri er heller ikke min store greie, men sjokolade og chips glir ned men bare om lørdagene, og det kun fordi vi har barn fra før og de får kun på lørdager! Tar en kopp te av og til! Spiser MASSE fruk og det er jo på en måte sukker i det også! Så jeg får nok i meg det jeg trenger og mer til!

Alt med måte og det gjelder jo også selv om man ikke er gravid:) Kos dere i graviditeten!

Lykke til alle sammen!

Jeg drikker 2 til 3 kopper kaffe hver dag.. I første trimester derimot, drakk jeg ikke kaffe i det hele tatt (det var temmelig vanskelig, for jeg er skikkelig kaffekjerring). Jeg har ikke dårlig samvittighet for å drikke opptil 3 kopper kaffe hver dag nå. Jeg holder meg unna røyk, alkohol, spekemat og ost.. så kaffe er i allefall en glede jeg vil unne meg =)

sådetså =)

Drakk myyye kaffe før jeg ble gravid. Så fort jeg fant ut at jeg var gravid, så tenkte jeg at det var greit å prøve å begrense inntaket, så prøvde å la være. Etter par uker kom kvalmen, så da stoppet det seg selv. 21 uker nå, og kaffelukt er fortsatt noe som gjør meg kvalm.. Så da slipper jeg heldigvis tenke noe mer på det. Te liker jeg ikke. Cola liker jeg ikke (ikke annen brus heller). Drakk mye eplejuice i begynnelsen, men det var fordi det var det eneste jeg fikk i meg. Nå er jeg tilbake på vann og farris.

Sukker? uff.. Før spiste jeg evt sjokolade fredager eller lørdager. Nå bare MÅ jeg ha noen sjokoladebiter hver eneste dag. Blir vel ikke all verden av sukkerinntak, men har dårlig samvittighet for dte som er.. :-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...