Gå til innhold

Kan jeg ha påfyll av mme i flaska?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest litt om mme og renhold. Blir jo nesten skremt av alle retningslinjene og at barnet tydeligvis kan dø av den minste slurving.. Bruker å gi gutten min på 1 mnd litt ferdigblandet NAN som påfyll hvis vi er på farta og amming er vanskelig. Mitt spm er da hvor lenge flaska kan brukes.. For han liker jo en liten pause i måltidet. Vet at melkerester umiddelbart skal kastes når han er ferdig.. Men når er han ferdig? Er det greit med 10 min pause? Og kan jeg fylle på litt mer dersom han vil ha mer? Eller må jeg da ta ny flaske? Mulig dette er dumme spm, men vil jo ikke gjøre noe som er skadelig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig syns jeg det går litt over stokk og stein med disse retningslinjene.

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å la melka stå i 10 min. Og jeg bare skyller flaska i varmt vann og bruker den en gang til hvis ho vil ha mer.

Skrevet

Har prøvd noen ganger å gi baby rester av MME, men nå har hun blitt så godt vant med lunken blanding at hun nekter å drikke avkjølte rester i bunnen av flaska. Jeg mener iallfall at hvis det står en liten rest i flaska i 10 min, vil den bli ganske kald.

Skjønner godt at hun ikke vil drikke den, for det lukter litt ekkelt av den kalde blandingen. Minner meg om "Kalvegodt", et melkepulver som de blanda opp til kalvene i gamle dager. Lukter veldig ekkelt.

Oi... her kommer jeg over noe sjokkerende.

http://www.iform.no/pub/art.php?id=1100

Skrevet

Ifølge denne artikkelen som jeg fant, er det helst undervektige og for tidlig fødte babyer som er utsatte for den farlige melkebakterien.

"Reported cases of E. sakazakii infection in which powdered infant formula was identified as a source are uncommon and have occurred mainly in hospitalised, pre-term and very low-birth weight infants; nevertheless they were serious episodes."

Sannsynligheten er altså liten dersom babyen er født ved termin og har en fin vekt. Men det betyr at de som har for tidlig fødte babyer aldri må slurve med rengjøringen av flaskene.

http://www.babymilk.com/safety/esakazakii_background.htm

Skrevet

Klart du kan gi babyen 10 minutter gammel melk!

Enig med sillyfilly (?) i at det har gått helt over stokk og stein med alle retningslinjene. Bruk sunn fornuft, og normal hygiene, så går det helt fint!

Skrevet

mini her bruker gjerne en halvtime på å spise så melken hans blir litt avkjølt før han er ferdig, han liker ikke kald melk og blir gretten og skal ikke ha mer. da må jeg varme den opp litt igjen. Det virker ikke som han har tatt noen skade av det iallefall og han er 3 mnd i morgen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...