Gå til innhold

Ikke ligge på ryggen???????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte tilfeldig i går et par jenter snakke om at det ikke er bra å ligge på ryggen under svangerskapet.....

Kan dette stemme? I så fall, hvorfor det? Har jeg aldri hørt om......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

?????

Må slutte å høre på alle mulige som synser og mener om hva man bør og ikke bør gjøre i svangerskapet.

Det blir på ett tidspunkt ubehagelig å ligge på ryggen for mange - men at det ikke skal være bra? For noe tull...

Skrevet

Noen blir uvel og svimle ved å ligge på rygg pga barnet presser på hovedpulsåra el noe..

Merker du ikke noe ubehag så er det jo fritt fram :)

Skrevet

ja etter d jeg har hørt så har det ikke noe å si så lenge det ikke er ubehageli å ligge på rygg.

Var noen som snakket om at når baret vart større å fikk litt vekt så kunne det klemme på blodårer i magen å slike ting. men dette kjenner du nokk at er ubehageli før det går galt :)

Skrevet

Har ogsa hort dette, da med begrunnelsen at fosteret presser pa blodaarer i mors rygg og at dette gir darligere blodtilforsel til morkake og foster. De sier at den beste stillingen er pa venstre side, skal visstnok bety at fosteret far best tilforsel av friskt blod/naering.

Skrevet

Ja det var noe slikt som at fosteret presser mot noen blodårer ja.....hørtes voldsomt ut.

Enig i at man ikke skal høre på alt mulig, men tenkte bare å høre her inne:-)

Så egentlig bare ligge på ryggen om jeg syns det er komfortabelt selv?

Skrevet

så lenge du ikke kjenner nå ubehag så skal det ikke ha noe å si at du ligger på ryggen.

Skrevet

"Sirkulatoriske endringer knyttet til kroppens posisjon er av betydning for gravide både i hvile og under anstrengelser. Etter første trimester vil livmoren/fosteret klemme mot blodårene i bukhulen når den gravide ligger på ryggen. Det hemmer blodstrømmen tilbake til hjertet, noe som reduserer mengden blod som pumpes ut av hjertet. Av denne grunn bør gravide unngå å ligge på ryggen både i hvile og under trening. Også det å stå helt i ro, er forbundet med klar reduksjon i blodvolumet hjertet pumper ut, slik at også det bør unngås."

http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/livsstil/endringer-i-kroppen-under-svangerskapet-24739.html

Skrevet

Det er helt riktig som det skrives her, at blodstrømmen tilbake til hjerte hemmes når gravide ligger på ryggen. Men dette er ikke noe å være bekymret for. Jeg merker det allerede nå i uke 22, blir litt uvel av å ligge på ryggen. Ligger derfor på siden :-)

Skrevet

Jeg er i uke 26 og har ikke noe ubehag med å ligge på ryggen. Ligger meg ofte på ryggen i sofaen med beina høyt. Trodde det var bra jeg, da er det ikke bra likevel da?

Skrevet

Tror nok ikke dette er noe å bekymre seg for. Hvis man ikke merker noe, er det nok bare å fortsette å ligge på ryggen. Etterhvert opplever mange at det blir ubehagelig å ligge på ryggen.

Skrevet

Sakset fra lommelegen:

Vena cava-syndrom: Hos noen gravide presser livmoren på en blodåre som heter vena cava. Dette medfører uvelhetsfølelse og svimmelhet.

Sakset fra annen nettside, har alt glemt hvilken..

Hvilken sovestilling bør jeg velge?

Velg en sovestilling som du er konfertabel med. Mageleie begrenser seg selv når magen vokser. Flatt ryggleie anbefaler man ikke, pga ”vena cava syndrom”. Man har en stor blodåre i ryggen, som ved ryggleie i høygravid tilstand avklemmes. Den gravide vil da bli svimmel, og barnet får redusert blodtilførsel.

Høres ut som det er trygt å ligge på ryggen så lenge vi ikke føler oss plaget på noen måte av det, og ikke er høygravide..?

:-)

Skrevet

Ja men da fortsetter jeg å ligge på ryggen på sofaen som et slakt inntil det evt føles ubehagelig.

Takk for svar!

Skrevet

Det gjør jeg også så lenge det er behagelig, også skal det jo være bra for blodsirkulasjonen å ligge med bena høyt

Skrevet

Har alltid sovi på ryggen, og lurer på hvordan det vil være mulig å fysisk hindre dette når jeg sover. Snur meg jo i søvne...

Likevel tenker jeg at kroppen sikkert ordner dette selv, for jeg har begynt å sovne på siden (magen er tung...).

Men, på morran våkner jeg alltid på rygg igjen...

Er det noen som har noen tips i forhold til hvordan man kan "bygge seg opp" med ting i senga slik at man kan tvinge seg til å ligge på siden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...