Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får man ersattet el tilgode ferie når man er 50 % sykemeldt eller må man være 100% for å få det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok være 100% sykemeldt, dessverre...gradert sykemelding teller ikke. Har selv vært 30% sm fram til skoleferien (er lærer) men legen valgte å friskmelde meg nå om sommeren, siden det ikke er noe som tilsier at jeg ikke kan dra på - eller ha glede av ferie. Rektor ville nok helst jeg skulle hatt en gradert sm gjennom hele sommeren ettersom det blir å begynne på ny med sykedager dersom jeg ikke er kapabel til å jobbe 100% de fem ukene før jeg skal ut i permisjon...

Skrevet

At du er 100% sykemeldt er ingen garanti for at du får tilgode ferie... Dersom sykdommen ikke er til hinder for avtalt ferie er det ikke sikkert arbeidsgiver går med på å utsette den. Er ulik praksis på dette området. Videre må det evt søkes til nav om å beholde sykepenger under utenlandsopphold dersom man skal ut og reise.

Skrevet

Legen her mente at det ikke er noen garanti for at man får igjen ferien selvom man er 100% sykemeldt når man skal ha den. Da måtte man omtrent være sengeliggende,sa han.

Men det følest litt rart synest jeg.

Men som noen over her nevnte,det kommer ann på om arbeidsgiver går med på å forskyve ferien?

Si at arbeidsgiver går med på det da... fortsetter man bare å få "lønn" fra NAV/arbiedsgiver som vanlig da,de ukene man skulle hatt ferie?

og hvordan gjør man det når man da SKAL ha ferie? Må man ta den ut samme året,eller kan man overføre den til feks slutten av permisjonstiden?

Skrevet

Man kan være fult kapabel til en god ferie selv om man ikke er frisk nok til å gå på jobb. (Finnes jo mange ulike jobber..) Mange arbeidsgivere sliter med at arbeidstakere spekulerer i sykemeldinger for å få ferie til gode. Selv har jeg vært sykemeldt en god stund nå, men har også avviklet ferie midt oppe i det hele. Ville blitt feil om nav skulle dekket lønna mi den uka jeg var på tur! - Og at jeg skulle få en ferieuke tilgode som følge av dette... (Tror ikke skattebetalerne ville sette pris på det..) Hadde jeg derimot vært for syk til å avvikle ferien min ville det stilt seg litt annerledes. Men hvor grensene går for hvor syk man skal være osv vil jeg ikke spekulere i ;)

Dersom arbeidsgiver går med på å utsette ferien får man sykepenger/lønn som vanlig. Nav skal kun ha beskjed dersom ferie avvikles. Når det gjelder når eventuell ferie til gode skal tas ut må tas opp med den enkelte arbeidsgiver. Dette er nok forskjellig fra sted til sted!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...