Gå til innhold

Tips mottas med stor TAKK!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en snuppe på 9 mnd som plutselig ikke vil ha grøt...nå de siste dagene har jeg tvangsforet henne, hun klemmer igjen og jeg åpner...hun hyler og hyler når jeg gir henne grøt:/

Trenger noe som metter hele natten, sånn at vi slipper å maten på natten...og etter det ta opp kampen med nattavvenning igjen:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du skal "tvangsfore", det kan skape negative assosiasjoner for henne.

Hva med å mate en bit med grøt, neste med f.eks frukt, dersom hun liker det, Så grøt igjen osv.

Min jente ser ut til å like grøten best litt kald, så jeg har merket at hun ikke vil ha grøt, for så 10 min senere å ha lyst på den :-).

Men ellers er ikke jenta mi så veldig glad i grøt, så vi gir litt grøt til kvelds, men samtidig litt skive eller middagsmat. Hun er ekstremt glad i å spise selv, så vi legger pasta eller annen mat som f.eks kokte gulrøtter eller poteter foran henne så spiser hun samtidig som oss. Selv om hun ikke spiser like mye grøt som storesøsteren gjorde, sover hun likevel bedre enn hun noensinne gjorde :-).

Skrevet

ikke tvangsfor henne ,da vil hun iallefall ikke ha grøt!

hva med å ha i fruktpure i grøten for å få en annen smak på det?eller gi henne brødskiv? middag?

skjønner at du vil at hun skal sove natta igjennom men hvor trivelig tror du det er for henne at du holder fast kjeven hennes og tvinger noe i munnen som hun ikke vil ha?det må føles ganske panisk kan jeg tenke meg...

Skrevet

jeg ville heller ha gitt middagsglass eller most noe middag dere selv spiser om det lar seg gjøre. eller gi henne en brødskive.. =)

bare ikke tvangsfor. det gjør det bare enda verre...

lykke til =)

Skrevet

hva med å la henne spise selv? Feks skjær opp små brødskive biter hun selv kan ta og putte i munnen, det syns de fleste barn er kjempe gøy. Man må jo ikke tvinge i ungene grøt hvis de ikke vil ha :)

Skrevet

Enig med alle over her, ikke tving i henne maten :-)

Min gutt har alltid vært en grøt-elsker, han ville bare ha grøt og melk leeenge, og frukt innimellom. Han begynte ikke å spise brødskive og middag skikkelig før han var 11mnd, men da ville han plutselig ikke ha så mye grøt lengre, da var han grøtlei, kanskje jenten din er det? Gi hun andre ting, er mye annet hun kan spise vet du :-)

Skrevet

-stopp tvangsforing og gjør det aldri igjen, uansett!!

-prøv bitte små biter brød med litt pålegg

-gi frukt eller grønnsaker

-grøt med bær eller frukt i- begynn med ei skje frukt og ha litt og litt grøt i skjeia sammen med grøten

-bytt grøt- kok gjerne selv

Tvangsforing er aldri et alternativ- det fører ikke noe bra med seg- uansett alder og uansett årsak til at ungen ikke vil spise. Ikke får du særlig mye mat i ungen likevel, og det vil kun føre til dårlige assiasjoner til måltidet- ikke bare til grøt, men hele måltids- situasjonen- og kan gjøre at hun ikke vil ha NOE mat. Det er nå viktig å gi henne positive opplevelser ved matbordet- det kan ta noe tid- har du f.eks. prøvd å gi henne mat hun kan putte i munnen selv?

Årsaken til at hun ikke vil spise kan jo være mange- å bli lei grøt er normalt i denne alderen- har du gitt henne mye annet å smake? Har du variert med ulike typer grøt eller det du har sammen med grøten for å variere smaken? Det kan være et tips for å unngå at de blir grøt-lei, får man ulike smaker i grøten vil jeg tro sjangsen for at de går lei grøt før det introduseres f.eks. brødmat mindre.

Skrevet

Høres ut som hun er litt grøtlei? Som de andre sier; stopp tvangsforingen! Du har fått mange gode forslag her ser jeg, så prøv de som kan vere aktuelle for deg. Det går nok bra med nattesøvnen selv om du måtte gi noe annet enn grøt skal du se :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...