LillefamilieBsittgullnr2 Skrevet 1. juli 2010 #1 Skrevet 1. juli 2010 Med nr 1 fulgte jeg ditt og datt ...spiste ikke dte men det osv...men med nr 2 nå ...har jeg liksom glemt det ...satt å fråtset speke skike her om kvelden ...og leser her inne at noen ikke spiser dte osv ...men ser det er mange 1 gngs som er mer strikte på det ...blir man sløvere med nr 2 tro ...flere som er sånn???=))))
Miessi Skrevet 1. juli 2010 #2 Skrevet 1. juli 2010 Jeg er førstegangs og synes at noen er vell skeptiske over hva man bør og ikke bør spise. Jeg spiser alt som jeg føler for, men styrer unna billige kjøttprodukter pga bakterier (dette har jeg gjort før jeg ble gravid også, pga jeg er utdannet kokk og har sedd litt av hvert). Synes ikke han skal være så hysterisk, alle kan jo likevel bli syk hvis faren er der, men sannsynligheten er liten med de gode kontrollene som vi har i Norge. Jeg spiser alt av spekemat, fisk, reinkjøtt, skalldyr og alt jeg har lyst til
Gutt 08 Jente11 Skrevet 1. juli 2010 #3 Skrevet 1. juli 2010 Godt mulig man blir sløvere med nr.2. Jeg følger mattilsynets anbefalinger også denne gangen. MEN sist gang turte jeg ikke spise salat på besøk siden jeg ikke visste hvor godt det var skylt/om det var skylt...så hysterisk er jeg ikke nå
dorthea89 Skrevet 1. juli 2010 #4 Skrevet 1. juli 2010 Jeg tenkte egetnlig d var bare hysteri helt til Jordmora sa jeg måtte ta ambefalingene alvorlig, fordi det faktisk kan føre til abort! Å jeg klarer ikke nyte disse matvarene, når jeg tenker på d.. så da lar jeg liksågodt vær! hvem vil vel den lille noe vont.. Har spist reker 3 ganger siden jeg ble gravid, og alle gangene har jeg vært våken hele natta pga diare, og sterke magesmerter.. man kan jo spise reker men jeg tåler d bare ikke når jeg er gravid.. Rart
*NordNorge* Skrevet 1. juli 2010 #5 Skrevet 1. juli 2010 Synes også enkelte er vell skeptiske... Spiser salami og ost og gudan må vite....
2 boys & now pink Skrevet 1. juli 2010 #6 Skrevet 1. juli 2010 Hjelpes meg.. Jeg ante ikke med nr 1 at det var ting man ikke kunne spise... og med nr 2 var jeg nesten 6 mndr før jeg kom meg på bim... Og nå med nr 3 tenker jeg at har de to andre det bra, ja så sliter vel ikke tulla i magen nå heller! Regner med det er bra kontroll i Norge egentlig...
snartmammapåny Skrevet 1. juli 2010 #7 Skrevet 1. juli 2010 Jeg annser ikke meg selv som hysterisk på noen som helst måte. Etter å ha lest hva skader Toxoplasmose og listeria kan gjøre på den lille babyen går ikke noe som er fraråda grunna dette inn i min munn. Er desverre ikke bare abort/forsterdød som man risikerer, men synsskader, hjerneskader, derformeringer og en del andre større og minde skader som kan oppstå. Det verste er at man kan ha fått smitten og overført denne til babyen uten selv å oppdage at man er/har vært smittet. Da oppdager man det ikke før etter fødselen. Trode også det bare var en bagatell, men det er faktisk en reel risiko. For mer informasjon google "toxoplasmose gravid" eller "listeria gravid" så får du opp mye informasjon. Derimot om dere vil fortsette med spisevanene er det nok bedre å leve i uvissheten, etter å ha lest litt info spiser iallefall ikke jeg noe som ikke er anbefalt iallefall, det føler jeg det rett og slett ikke er verdt å ta sjansen på...
Gjest H to the Izzo Skrevet 1. juli 2010 #8 Skrevet 1. juli 2010 Jeg er helt enig i det som ble sagt i innlegget over. Følger man anbefalingene for gravide fra Matportalen er man slett ikke hysterisk! Man verner derimot om det ufødte barnets helse, noe jeg vil tro de fleste vordende mødre ønsker.
LillefamilieBsittgullnr2 Skrevet 1. juli 2010 Forfatter #9 Skrevet 1. juli 2010 Artig å se flere med tanker her inne rundt dette med spising ...Jeg spiser med fornuft selvfølgelig det som lukter dårlig styrer jeg unna ...ellers er jeg ikke så betenkt som jeg en gng var gitt ...men som sagt i det 1 sv skapet kuttet jeg masse goder som kanskje ikke er så farlig her i norge som andre land ...bodde jo også store deler av sv skapet i asia jeg ...der måtte jeg virkelig passe på ..der var det mye rart ...Men har jo sett et par flere ganger om listeria funn i gilde sine produkter (kokt skinke) så man er vel ikke helt trygg uansett ...man må jo bare gjøre så godt man kan ...trimme og spise sundt ....da er man klare for den store dagen ...da det lille vidunderet kommer =)))
ToSu2 Skrevet 1. juli 2010 #10 Skrevet 1. juli 2010 Da jeg var gravid med nr.1 var jeg ganske langt på vei før jeg visste hva jeg ikke burde spise, men det gikk bra :-) Nå er jeg i uke 24 med nr.2. Jeg var veldig "flink" og fulgte alle retningslinjer helt frem til helgen.. Da var vi i bryllup der både forretten og nattmaten inneholdt spekemat.. Hadde sååå lyst å smake, at jeg spiste litt... Men har veldig dårlig samvittighet nå.. Er en liten trøst å se at d er flere som "bryter" reglene.. ;-)
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 1. juli 2010 #11 Skrevet 1. juli 2010 Støtter innlegget til < >. Vi mødre tåler både listeria og toxoplasmose ganske godt - om vi skulle bli smittet...men babyen i magen har ikke de samme oddsene. For meg er det et lite offer å avstå fra spekemat, tunfisk og brie disse få månedene. Men - det er jo alltid når man ikke kan det frister som mest så klart...
ede Skrevet 2. juli 2010 #12 Skrevet 2. juli 2010 Tar det med ro og er slett ikke hysterisk men følger anbefalingene som er gitt. Er litt mer nøye i utlandet enn her hjemme. Etter å ha jobbet med syke barn/for tidlig fødte et par år så vet jeg hva toxoplasmose gjør med fostret..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå