Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille guttebebisn vår blir 3 uker på lørdag... I natt har han sovet 2 timer, og kun 3 timer på formiddagen... Resten av tiden gråter han, sutrer og ingenting er bra nok..Han kan gråte på puppen og ingenting hjelper. Ikke kan jeg legge han fra meg heller. I sted ga jeg ham 60 ml mme, var rolig i ca et kvarter etterpå, men begynte å gråte og sutre igjen..

Hva gjør jeg? Har jeg forlite melk i puppene? Har han vondt i magen? Hvordan kan jeg vite om noe er galt? Håper noen kan hjelpe....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

høres veldig fortvilende ut. jeg tror jeg hadde tatt kontakt med helsesøster, kanskje hun kan gi deg noen råd? om han er skikkelig misfornøyd hele tiden kan det jo være noe annet enn "bare" magen,det finnes jo de som er allergisk mot morsmelk. vil ikke skremme deg selvsagt men det er jo bedre å finne ut av det ved hjelp fra noen som vet mere enn oss her inne:)

lykke til og håper dere finner ut av hva det er!

Gjest eelis+kian
Skrevet

Overtrøtt kanskje? Har du prøvd å trille tur i vogna?

Skrevet

Tror jeg kontakter helsestasjonen ja... Han er Fornøyd når han får ligge på brystkassa vår. Umulig å legge fra seg. Trilletur har jeg også prøvd (går tur ca hver dag), han sover ikke, men ligger lysvåken, med store øyne, gråter litt innimellom, og må da roes med smokk. Jeg går ca en time hver gang utenat han sovner. Mistenker at han blir overtrøtt som fører til at han gråter og sutrer. Han sovnet nå isted, d blir andre luren hans siden 4 i morges. Det må da være altfor lite????

Skrevet

Du kan forsøke å gi "faste måltider". Hvis han blir tilbudt mat veldig ofte kan han bli urolig i magen og har problemer med å roe seg. Vent 2-3 timer med å amme han neste gang. Da vil ha ha hatt tid til å bygge seg opp en appetitt og vil forhåpentligvis sovne etterpå. Hvis det fungerer greit kan du fortsette å gå mat hver 3-4 time.

Ikke fortvil altfor mye hvis du gir han en flaske, bare pass på å pumpe deg en ekstra gang istedet så det ikkew går utover melkeproduksjonen.

Han du forsøkt å pakke han tett inn i et teppe?

Skrevet

Veldig takknemlig for gode råd!

Det har kanskje blitt litt ofte mating siden han gråter, og jeg ikke skjønner hva han vil. Skal prøve å la han spise seg god og mett på flaske med mme eller me, for da vet jeg hvor mye han får iseg, også kan jeg prøve å innføre måltider slik som du sier. Jeg pakker han inn i teppe, holder han tett inn til armkroken ol. når vi skal sove også.

Harn investert i elektrisk pumpe, (fikk ut maks 30 ml på håndpumpe, brukte evigheter på det:) )

Skrevet

Lykke til! Det med "faste" måltider fungerte som en drøm på min baby. Jeg fikk det rådet av en helsesøster da jeg synes min baby virket urolig og kavete rundt 4 ukers alder. Først syntes jeg hun var så grusom som foreslo at jeg måtte vente flere timer med å gi mat, men skjønte fort at hun hadde et meget godt poeng. Barnet får jo akkurat så mye melk som det trenger, han får bare i seg større mengder, skjeldnere. Håper det fungerer fint på din baby også:-)

Les litt her om å pakke babyen tett. Det fungerte godt på datteren min, men gutten min har ikke hatt behov for det.

http://www.parents.com/baby/care/newborn/swaddling-your-baby-the-quick-wrap/

Skrevet

hadde det akkurat likt med jenta vår, vi prøvde å mate ofte, skjelden, en pupp å to pupper. pumpet å sjekket hvor mye melk jeg hadde, i ettertid ser jeg at jeg bare skulle latt henne styre amminga, når de er så små tror jeg de fleste trenger ofte mat.. vi prøvde også kiropraktor, div ametre å alt annet, men ikke noe funket.. så vi kjøpte et moby bæresjal som reddet live vårt.. hehe... sluttet bestandig å gråte og sovnet i sjalet...

Skrevet

Hvis han pleier å roe seg på brystet deres og sove fint der, ville jeg nok investert i et bæresjal ja! Da kan babyen sove så søtt nedi der, mens du har armene fri til å gjøre andre ting=)

Skrevet

Uff, så trasig!! Vil anbefale deg å forsøke en melkefri diett på deg selv, i tilfelle det kan være noe i melken din som gjør at baby reagerer... Forsøk noen dager helt uten melk, smør, ost, yoghurt, kesam, fløte...you name it. Det er litt pes til å begynne med, men det er virkelig verdt det dersom det kan få han til å bli roligere. Husk at MME er basert på kumelk, så da kan du ikke gi han det i de dagene du forsøker.

Lykke til hvertfall!!

Skrevet

Takker for masse gode ideer her!

Starter på "faste måltider" med engang. Prøver fortsatt med mme og me sammen. Pumpet meg helt tom i sted (begge puppene) og fikk tilsammen bare 70 ml melk. Derfor vil jeg gi begge deler slik at han blir helt mett.

Melkefri er jeg da jeg er laktoseintolerant. Så det er på en måte prøvd ut allerede (har nylig begynt med litt mme).

Bæresjal er vel et godt tips ja! :) Trenger et par hender å få lagd meg mat om dagen. Hvor får jeg tak i d? Bare google?

Håper og krysser fingrene for en levelig natt i natt og en forhåpentligvis mett bebis...

Skrevet

70ml er ikke lite til en unge på tre uker. mitt råd er å la ungen styre når han vil ha mat, prøv evt med 10 dråper minifom før måltidene og se om det hjelper, det er effektivt mot luft og kjøpes reseptfritt på apoteket. sukkervann er også veldig effektivt hvis det er magesmerter. bæresjal er også å anbefale

Skrevet

Dette høres ut som slik jeg hadde det med eldstejenta mi da hun var like gammel. Utrolig slitsomt og fortvilende. Jeg har bare ett råd, ta kontakt med helsestasjonen. Det kan være mange grunner til at han er slik som han er nå, og de kan hjelpe deg. Etterhvert kommer du også til å merke forskjellen på at han har vondt i magen, er sulten og så videre. Det tar litt tid å bli kjent med disse små.

hadde visst et tips til på lager.. Hva med å prøve bæresjal/sele? Mange urolige babyer roer seg bedre i selen.

Lykke til, dette er fortvilt når det står på, men det kommer til å bli bedre:)

Skrevet

Blir nok en tur på helsestasjonen på mandag... Skal skrive opp hvor ofte han sover og spiser nå slik at jeg har noe konkret å fortelle de...

Ser at flere anbefaler bæresjal.. Det blir nok og å teste:)

Tusen takk alle sammen!

Skrevet

min sønn var også slik. Det startet da han var ca 3 uker. Jeg trodde han hadde kollik, men etter en tur hos helsesøster anbefalte hun å bytte mme. Jeg ammet litt, så han fikk flaske i tillegg. Vi prøvde NAN HA1 på apoteket og det hjalp etter første flaska. Han sov hele natten, ga han flaske mens han sov. Og han ble blid som en sol og det var ikke noe problem. Han er 7 mnd og vi bruker fortsatt NAN HA1. Spørr helsesøster om dette.

Ble han født med vanlig fødsel uten tang eller sugekopp? Min ble født med sugekopp og det kan også forårsake dette. Pga nakken. Vi var kun 2 ganger hos kiropraktor.

Skrevet

Jeg vil advare mot faste måltider jeg, da. Vi ødela ammingen med nr 1 fordi jeg ikke skjønte at jeg måtte legge til ofte. Fikk for lte melk etterhvert. Så det er mulig det funker, men det kan også slå galt ut.

Skrevet

dt samme skjedde til oss, jeg fikk forlite mek, fordi hun fikk samme pupp i 3 timer før jeg byttet, fordi jeg fikk råd om at jenta kunne få forlite "tykk" melk siden jeg hadde så mye melk, når hun var 3 mnd måtte vi beggynne med bare flaske... ;(

Skrevet

Her hjelper d også med NAN. Vi gir samme som deg fra apoteket. Han blir mye roligere, og vi har hatt 2 gode netter:) Gir han pupp innimellom, prøver å pumpe slik at melka ikke skal bli borte... Han ble født ved KS så da tror jeg ikke d er noe med nakken.. Eller?

Skrevet

Hos meg kan han ligge opptil 1,5 t på puppen (bruker begge da). Også blir han sulten etter en time igjen, da er ikke puppen alltid bra nok. Mulig de ikke får fylt seg opp ordentlig igjen?? Jeg har ikke faste måltider, men prøver å få 2-3 t mellom måltidene (Etter å ha gitt MME) etter amming er d umulig at d går mer enn en time...

Skrevet

Uff, føler veldig med deg nå!

Ønsker ikke å være ammepoliti, men 70 ml er ikke lite på denne tiden. Du produserer masse melk! Ønsker du å amme fullt ville jeg lagt bort flasken for noen dager (såfremt den lille skatten din har flere våte bleier i løpet av døgnet) Mange babyer på bare tre uker trenger å die hver time. Legg han til!

Tro på deg selv!

Fortsett å gi han begge bryst og sørg for at du hører / ser / kjenner/ at han svelger og ikke bare ligger og koser. Sovner han, stimuler han til å suge og legg ev inn ett bleieskift.

Gråter han når det kommer melk er han ikke sulten. (om han ikke er syk, men det skriver du ikke noe om)

På meg virker det som babyen din trenger hjelp til å sove mer (ikke spise mer)

Gode tips er å legge ham godt omsluttet, gjerne med en koseklut over ansiktet som du fjerner når han har sovnet. (pass på at han puster godt selvfølgelig. Legg han ev i vognen som flere skriver, mange babyer trenger å ligge for seg selv. Pass på at han har komfort temperatur.

Bæresjal er som mange sier genialt, han ligger omsluttet, mørkt, får bevegelse, nærhet, og hører hjerteslagene. Før du ev får anskaffet dette ville jeg prøvd å bære han med ett tynt teppe over hodet hans, kanskje det hjelper?

Det var mine råd, vær detektiv, prøv deg frem (ikke alltid så lett når man er stuptrøtt og fortvilet av barnegråt). Lykke til :)

Skrevet

Hei:)

Tror du har veldig rett i at han trenger hjelp til å sove mer... Han kan sovne på fanget, med puppen i munnen (uten å suge), men våkner og gråter dersom jeg flytter ham (selvom jeg legger han vedsiden av meg og holder tett rundt ham). Vogn funker ikke alltid, som regel når jeg er ute og triller eller prøver å legge ham i vogna inne, så ligger han der med store øyne, gråter og er misfornøyd. I går sov han 3 timer i løpet av 12 timer... Er ikke d veldig lite? Så kom natta og jeg fikk til to sove perioder på hver nesten 3 timer. Så er han våken igjen da:) Og her sitter vi på sofaen og prøver å bysse...:)

Skal prøve tipset med koseklut over ansiktet. Pakker han tett inn, og gjør området han ligger så trangt som mulig...

Han har masse våte bleier og bæsjer mange ganger i løpet av dagen. Trodde d var for lite melk jeg, da han blir mye roligere med mme..

Takker for gode tips:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...