tredjemannpågang Skrevet 1. juli 2010 #1 Skrevet 1. juli 2010 Jeg har vært usannsynlig sliten og trøtt dette svangerskapet. Nesten ikke klart å fungere. Ble endelig tatt på alvor av legen, og blodprøver konstaterte b12 mangel og jernmangel. har selvfølgelig lest på nettet hva dette innebærer, og der står det mye skummelt om magekreft og livsvarige følger av b12 mangel. legen min vil ikke behandle meg før etter at babyen er født. om 9 uker. er det noe som har hatt dette i forbindelse med et svangerskap? hvordan har dere fått behandlet det? har det blitt bedre? kjenner jeg blir veldig engstelig for nattevåk osv når jeg allerede er utkjørt, hvis dette skal fortsette etter fødselen.
Julijente2010 Skrevet 1. juli 2010 #2 Skrevet 1. juli 2010 Jeg har også hatt lavt nivå av B12 og tar TrioBe. Ifølge min lege er det viktig å ha nok B12 i morsmelken. Merkelig å få så ulike beskjeder. Har tatt TrioBe i et par mnd nå. Er i uke 38 nå.
mamma til 3:) Skrevet 1. juli 2010 #3 Skrevet 1. juli 2010 Hadde B12 mangel forrige svangerskap og fikk da B12 sprøyte rett i skinka noen uker før fødselen. Rart å høre han ikke vil behandle det før etter fødselen da:s
yogamamma Skrevet 1. juli 2010 #4 Skrevet 1. juli 2010 Hei Høres helt idiotisk ut at legen ikke vil behandle deg før etter fødsel. Mulig han/hun vil gi deg sprøyte som jo er mer som en hestekur. Men jeg tar til enhver tid skånsomme jernpreparat og B-vitkompleks med B12 for å motvirke dette, med hell. Var jeg deg ville jeg gjort det samme og ikke er det skadelig for hverken deg eller barnet. Jeg anbefaler at du tar 3 tabletter aminojern(helsekost) et fantastisk jernpreparat og mildt for magen. Evt Hemofer 3-4 tabletter for dag. Samt nycoplus sitt b-kompleks. Sjekk at det inneholder B12 og ta to tabletter for dag. Tullelege skal ikke si sånt til deg. Jeg blir jo også fulgt opp av dyktig lege og jordmor som mener dette er fornuftig, riktig og som blodprøvene viser er positivt. Lykke til.
Live-engangtil Skrevet 2. juli 2010 #5 Skrevet 2. juli 2010 Kjære deg! Jeg måtte bare skrive noen ord til deg for det var et innlegg jeg på noe vis kunne ha skrevet selv...Vær så snill; IKKE les på nettet om alle de skumle sykdommene som kan forårsake både jernmangel og B12 mangel!! Vent til etter du har født med å tenke alle de største katastrofetankene, gi kroppen litt tid etterpå. Jeg vet ikke hva legen har sagt til deg, men fosteret trenger og tar mye av dine vitaminer og du tappes. Dog er jeg enig med de andre her at det er rart legen ikke behandler deg så du slipper å være så sliten!! Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men for meg er det slik at slitenheten også gir næring til katastrofetanker, så blir man enda mer sliten - en ond sirkel mao. Jeg fikk samme følelse selv da jeg fikk beskjed om jernmangel og at det bare sank selv om jeg tok hemoferjerntabletter. Og hva er det jeg tror det er; jo magekreft.. Kroppen tar ikke opp jern osv, hvorfor gjør den ikke det; jo det er noe i magen osv. Alle tankene ramlet inn på en gang og nettet gav bare enda mer næring til de ekle tankene. Og ja jeg skal sjekke vitamin status i blodet etter at barnet er født og jeg skal følge opp med de undersøkelser som måtte trenges, men jeg venter nå til barnet er ute om noen uker. Amming kan også ta på kroppen - det husker jeg fra sist svangerskap hvor jeg også satt igjen med et jernlager så lavt at det var en gru. Uansett ville jeg ha tatt alt dette med legen, lytter vedkommende ikke så skaff deg en som gjør det. Jakten på sykdom via nettes lommelegetjeneste eller diskusjonsforum gir uansett sjelden det riktige svaret på hva slags sykdom man eventuet måtte ha... Lykke til
trudekua Skrevet 2. juli 2010 #6 Skrevet 2. juli 2010 Jeg fikk samme som mamma til 2, nemlig ei sprøyte rett i skinka;) Den hjalp fortere enn svint, og dette var i uke 30 eller noe... Lykke til og gled deg til virkningen av B12 i kroppen igjen:)
magnolia78 Skrevet 2. juli 2010 #7 Skrevet 2. juli 2010 Hei! Jeg har også fått konstatert B12mangel og har fått behandling for dette med sprøyter i flere år. Det har stabilisert seg, slik at jeg sluttet med sprøytene før svangerskapet, så jeg kan ikke bidra med erfaring i forhold til akkurat det. Men: ville bare informere deg om at tabletter ofte ikke er nok, problemet er ofte at kroppen ikke tar opp B12 og du må da ha det i sprøyteform. Du får ta en ny prat med legen slik at du får en klarere beskjed om hvordan du skal forholde deg til dette.
Ella <3skatten min<3 Skrevet 2. juli 2010 #8 Skrevet 2. juli 2010 Er en tur innom fra 2. trimester. Jeg fikk telefon fra jordmor for ca en ukes tid siden, med beskjed om at blodprøvene mine viste B12 mangel - og at et derfor var viktig for meg og den lille at jeg begynte med B12 tabletter så fort som mulig. Fikk fakset resept med TrioBe til mitt lokale apotek og kunne begynne samme dag. Tar en tablett hver kveld rett før leggetid, det skal vistnok sikre større opptak kontra å ta dem på morgenen. Etter syv dager på tablettene føler jeg meg merkbart mer opplagt - deilig Snakk med legen din og hør om hvorfor han mener du skal vente, og hvorfor ikke ta en telefon til din jordmor og høre hva hun mener ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå