Gå til innhold

Symfyse mål som er for store!!! HJELP!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen min i dag ( Skal sies at han er rimelig slapp) men han målte symfyse målene mine slik at de er over normalen, har hatt det de siste målingene altså hos legen og jordmor de siste gangene. Nå har jeg termin om 5 dager og legen sier til meg, "

Hmmm Syns det fortsatt er for store mål, du burde ikke gå over tiden med tanke på at ungen kan være stor, syns du skal ringe inn på føden og få de til å sjekke det opp" Hadde det vært min kone så hadde hun ikke fått gå over tiden!!!

Jeg bare, ja er det normalt at jeg skakl ringe inn å etterlyse svar, Ja sier han det kan du. Men hvis du skal til jordmor til uken kan du høre med henne!!

Jeg tenkte hva faen er dette for noe, jeg er førstgangsfødene og syns jo ikke dette er noe koselig!! Er det ikke normalt at legen skal ordne med dette da? Jeg skal vel ikke ringe hit og dit for å få noen til å se på det? Jeg ble også satt tilbake ca 13 dager fra 1 termin til 2 termin på sykehuset, Så er jo litt stresset på at de kanskje kan ha tatt feil termin også. Hvis det er tilfelle så er jo ikke det bra for ungen eller meg!

Nå skal de sies at jeg er frisk og alt annet er normalt!!

Noen med erfaring???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mine symfysemål ligger også over, det gjorde de på slutten av forrige svangerskap også. Fikk ei jente på 4115, så hun var over gjennomsnittet. Når jeg var på 3D ultralyd så målte de nurket til å ligge 12% over gjennomsnittet, altså som sin søster og jordmor sa da at hun hadde ringt til sykehuset og ordnet en ultralyd mot slutten av svangerskapet hvis jeg lå 20% over gjennomsnittet. Hvor langt over det grønne feltet ligger du?

Jeg fikk inntrykk av at det var lege eller jordmor som skulle ta tak i dette hvis det ble et tema. Jeg ville ringt jordmor og hørt eller ringt på sykehuset for å høre hva som er normalt. Er rett og slett noen leger som er for slappe!!

Skrevet

som jeg kan forstå så er det 36-37 cm. Så er vel ikke akkurat så mye ikke vet jeg! Jeg har prøvd å ringe til jordmor men hun har ferie denne uka så er ikke tilbake før mandag! legen gjør jo ingenting så han er ikke vits i å dra til lenger har jeg funnet ut!

vet liksom ikke om de bare kommer til å le på sykehuset når jeg ringer inn for dette og tenke at ejg er helt husterisk!!!

Skrevet

jeg ser nå på mine gamle papirer. hadde symfysemål på 38 når jeg var 40 uker på vet. Jeg er 168 høy og klarte fint en fødsel. Hun veide 4115, men det var ikke noe problem. Mange har forskjellige meninger om disse målene. Du får heller ta en tlf til sykehuset og spørre, så får du hvertfall svar, men jeg tror ikke det er noe å beskymre seg for. Så lenge du ikke er veldig lav (med tanke på bekkenstr).

Masse lykke til! er ikke lenge igjen nå!

Skrevet

jeg er 165 høy så er helt normal!

Ja kan jo gjøre det!! Tusen takk for fine svar, er greit å høre fra noen med erfaring;-))

takk igjen!!

Skrevet

For en teit lege! Han burde ordnet med time på sykehuset for deg! Det er legens jobb! Særlig når han sitter der og sier "hvis det var min kone...". Som om ikke du er like viktig?!?! Min lege bestilte time til meg på sykehuset da jeg var i samme situasjon.

Lykke til! :)

Skrevet

Hei du!

Dette går nok helt fint, men du bør jo selvsagt få den oppfølgingen som du har krav på. Slapp lege, hørtes bare ut som han ville slippe å gjøre det selv og derfor ba deg ta det med jordmor. Har du fem dager igjen til termin så kan det jo være greit å få komme inn nå. Hvis de finner at barnet er stort og at du skal settes igang så tar det jo fort noen dager å komme gjennom hele mølla også (sjekker, deretter skal jo igangsettingen virke).

Jeg ville ha ringt tilbake til legen og sagt at JM er borte og at du derfor ønsker at han skal ta kontakt med sykehuset. Overdriv litt og si at du er kjempe-engstelig (!!) og ikke vil få sove hele helgen om du ikke vet at du får time på sykehuset snart. Da er det vanskelig for han å nekte å gjøre noe.

Lykke til! Klem

Skrevet

Denne legen høre ikke ut som om han gjør jobben sin. Jeg har også stort symfyse mål, 36 cm i dag, er 38+2. Jeg gikk enkelt og greit til legen min på fredag og sa at jeg ønsket en henvinsing til vekstestimering på sykehuset, fordi at jeg er redd det er et stort barn. Er bare 155 cm jeg.. Han sa "ingen problem" og sendte avgårde henvisning. På tirsdag ringte de fra sykehuset og sa at jeg har fått time på mandag førstkommende.

Er legen din som skal ordne henvisning for deg, dette bare krever du. Får ikke time på sykehuset uten henv. fra lege. For en dust han høres ut som, lage bekymringer for deg og så ikke gidde å følge det opp.

Bare ring og krev! Lykke til:-))

Skrevet

Ring legen din nå og krev at han kontakter sykehuset!!

I svangerskap nr2 hadde jeg symfysemål som vr for store, og ble sendt på sykehuset der de fant ut at jeg hadde for mye fostervann. Og det ville de følge med på. Fødte en gutt 1 uke før termin som var 52 cm lang og veide 3540g..

Alt sånt burde følges med..

Masse masse lykke til :-)

Skrevet

For det første kan man jo lure på hvordan enkelte får beholde jobben sin - makan til sløve greier fra legen!!

Har samme erfaring som deg (minus sløv lege :-), med høyt sf-mål og behov for oppfølging. Har også litt usikkerhet rundt termindato. Var til kontroll 1 uke på overtid der fastlegen ringte sykehuset for overtidsoppfølging der. Fikk først time 15 dager over termin! Da ga jeg pent beskjed om at det var 100% komplett uaktuelt å vente så lenge - så etter en prat med en hjelpsom og forståelsesfull dame på sykehuset ble timen fremskyndet med 6 dager. Så man skal ikke gå av veien for å rope litt ekstra høyt i køen ;-)

Er IKKE interessert i å vente til vi har 5kg baby som banker på døra, så håper på time for igangsetting hvis ikke noe skjer av seg selv før den tid :-)

Lykke til til deg!

Skrevet

Ja en kan begynne å lure på hvor de legene noen ganger har fått det vitnemålet!! Jeg ringte tilbake til min lege nå og forklarte situasjoene, og at jeg syns det var veldig dårlig at jeg måtte ta kontakt med sykehuset og at jeg syns han skulle gjøre det! Kontordama pratet med legen en stund så sier hun at klegen hadde sagt til henne at alt var bare bra,og at jeg ikke måtte bli nervøs. Jeg var ikke på overtid ennå, så var ikke noe farlig!!!! HERREGUD ERE MULIG, hvofor skal han da sitte å skremme meg slik når jeg var der tidligere i dag!!!!!!!!!!

Så jeg kunne bare vente til jeg skulle til jordmor til neste torsdga! TRU MED JEG RINGER HENNE TIL MANDAG KL 08.00.

jeg har jo en fantastisk kjæreste også, så han sa hvis de ikke gjør noe på mandag så skal han ringe å prate med legen, så dette ordner seg. Håper ungen kommer i helgen da, så en slipper mere styr;-))))

Ellers takk for supre svar dere;-)))

Skrevet

Å er det mulig, det sa han sikkert fordi han tydeligvis ikke gadd å sende henvisning til sykehuset! Skikkelig slappfisk, den legen din.....

Legen min målte meg utenfor skjemaet på sf-målet, og henviste meg til sykehuset med en gang. Jeg fikk imidlertid brev fra sykehuset om at det ikke var nødvendig med noen ekstra sjekk da mine tidligere sf-mål var innenfor normalen. Jeg var helt enig med sykehuset, fordi jordmoren min (som hadde målt meg alle gangene fram til da) aldri fikk så høye mål som legen min. Han målte rett og slett feil (har flere gravide venninner med samme lege som har erfart det samme). Har litt høye mål hos jordmor også, men likevel innenfor normalen.

Uansett, hadde litt høye sf-mål forrige svskap også, men det viste seg at jeg hadde litt mye fostervann. Jordmoren min den gang var redd for at gutten min var veldig stor, men han var 3398 og 48 cm .-)

Skrevet

Synes ikke det høres så fryktelig stort ut. Bare legen som er skrullete spør du meg. Her har jeg gått ca annenhver gang til lege og jordmor, og legen måler konsekvent et par cm høyere mål enn jordmor. Så hos ham ligger jeg langt over snittet, hos jordmor like over. Legen måler fra langt nedenfor trusekanten. Stoler mest på jordmor jeg ;) På kontrollen jeg hadde på termindagen sa han at nå trenger du ikke flere kontroller (har alltid gått to uker over), i tillegg sa han at jeg fikk bestille overtidstime selv på føden. Jormor her har tatt ferie. Ja gjerne, trenger ikke flere kontroller hos den inkompetente fyren.

Gjest Bjørnen Collargol*gravid
Skrevet

Mine sf mål har vært høye hele veien, ligget over det skraverte feltet.

Jeg har rikelig med fostervann og en normalstr på baby så det trenger ikke være en gigababy alikavell altså!

Skrevet

Mine sf-mål var over det grønne feltet i forrige svangerskap. Jeg prøvde å hinte til at jeg ville ha vekstestimering den gangen men legen min den gangen bare lo det vekk og sa at det kom nok til å gå bra. Jadda, fire dager over termindato kom det en jente på 54 cm og 4500g. Jeg er ikke akkurat stor med mine 162cm. Så i ettertid var jeg sint fordi jeg ikke fikk vekstestimering og kunne ha sagt ifra til jordmor på sykehuset i det minste hvor stor babyen var. Med tanke på komplikasjoner som kan oppstå.... Når man er førstegangsfødende vet en jo heller ikke om bekkenet er stort nok.........

Den gangen turte jeg ikke å stå mer på.

Denne gangen bad jeg om vekstestimering og fikk henvisning av en ny lege. Babyen lå 6-7% over gjennomsnittet i uke 36. Nå er termin i morgen og sf-målet mitt ligger på normalen. Jeg vet at jeg kan føde et stort barn men det er ikke akkurat som om jeg kommer til å godta å vente opptil 18 dager som flere andre i bergensområdet må.

Jeg synes legen din virket uproff når han uttalte seg om målene dine. Snakk med jordmor på mandag du:) Det er din kropp, ditt barn og din fødsel det er snakk om. Selv om sf-mål ikke alltid gir et riktig bilde så er det ofte en indikasjon. Så bli tatt alvorlig når du er bekymret!

Skrevet

Store mål trenger absolut ikke bety stort barn. Det er en missforståelse! Det kan like gjerne være måten du bærer barnet på, fostervannet eller stillingen til barnet! Synes det var utrolig uproft av legen din å uttale seg slik. Et godt eksempel på at jordmødrene egner seg best til denne jobben. Selv har jeg en svensk lege som ikke kan BEGRIPE hva de norske legene styrer med når de har svangerskapskontroller, for som han sier: Det ligger utenfor vårt fagområde, vi er medisinere, som tar oss av det medisinke om noe er unormalt. Ellers er jordmødrene langt bedre kvalifiserte til å ta seg av de gravide." Han sukker og åkker sgeg over at de norske legene bryr seg .. det er vel en profesjonsstrid..

Selv har jeg vært nødt å gå til lege 2 ganger dette svangerskapet fordi jm var fullbooket... med resultet: 1 .gangen: Han lurte på hvor langt jeg var på vei... "33uker" svarte jeg... "hmmmmmmmmmmm.... ok, jaja, la meg se... hvor langt er nå egentlig et svangerskap?"..... (?????????????????????????????????).

2.gangen med anemi: Hadde TOMME jernlagre, hvorpå jeg foreslår at han skal anbefale meg å begynne på jern... Siden jeg ikke makter å stå oppreist lengre. Det suser i hodet og jeg følte meg konstant uvel. Gjett hva jeg fikk til svar??? "Hmmmmmmm... jeg er rett og slett ikke sikker på om det er så anbefalt å ta jerntilskudd når man er gravidd.... vent litt skal jeg sjekke i felleskatalogen!" Etter mye lesing, så fant han det selvklarte svaret: Ja, ok, start med dobbel dose du noen uker....

Skrevet

Kremt, Caramell, 3-barns mamma! Kanskje du burde vurdere å bytte fastlege?? Hvis han er så inkompetent som han virker når det kommer til gravide så er jeg søren meg ikke sikker på om jeg hadde stolt på ham når det gjaldt andre ting..............Ikke vite om gravide kan ta jern og ikke vite hvor langt et svangerskap er?!? Nei, han burde hvertfall satt seg mer inn i graviditet siden han jobber i Norge og ikke i Sverige. Han kan være så uenig som han bare vil om norsk praksis men det er da virkelig noe han må ta tak i. Det der hørtes rett og slett skremmende ut!!! Han har jo tydeligvis latt deg få vite om sin mening om saken og det virker heller ikke proft. Det gjør det jo bare enda mer tydelig at han ikke vil ha gravide inn til time.

Det ikke nok kapasitet til alle gravide i kommunen jeg bor i siden det er mange gravide og det er problemer med sykdom blant jordmødrene. Da prioriterer de førstegangsfødende. jeg skulle ønske jeg kunne gått til en nå og sjekket modning f.eks. Men sist jeg gikk gravid var det aldri noe tilbud jeg fikk og hun var ikke noe bedre til å svare på spørsmål enn legen min. Jordmor tok heller ikke blodprøve og det var nødvendig den gang siden jeg hadde jernmangel.

Lykke til uansett =)

Skrevet

jeg er 35+4 i dag og sist jeg var hos legen så hadde jeg 35 cm i sf mål....jeg har fulgt ukene jeg har vært på kontroll i på sf målet...altså i uke 33 var jeg 33 på sf osv...jeg er ikke gedigen men har fått beskjed om at min jente blir stor, med storebror lå jeg helt likt og han var 3720g og 51 cm, så jeg tipper hun her blir ca lik til termin, uten at det er noe kjempe stort=)

grunnen til at jeg vet at min jente er stor er at jeg må ha ks av medisnske grunner (fare for mitt og babyens liv pga en blodåre som ligger feil inni der)

Skrevet

Det var ikke min svenske fastlege som uttalte seg angående jern og lengden på svangerskapet.. Det var en ekte norske med Bergens dialekt (utdannet ved Universitetet i BErgen!!!).

I sverige har de ganske lik med. utdanning som her i landet, men der er det ikke vanlig at legene tar seg av normale svangerskap. Det er derfor fastlegen min har uttalt seg slik... Og det er han helt åpen om ovenfor de andre legene her også, OG jordmødrene.. Han tar heller ikke svangerskaps kontroller (vi må til andre leger for vanlig kontroll når jm er fullbooket). Men det er fordi han mener at jordmødrene har bedre komåetanse på område, og etter den erfaringen jeg har med leger i svangerskapet, så må jeg jo nesten si meg enig!! Takke seg til GYNEKOLOGER og jordmødre. De på gyn stoler jeg på såklart... OG legen min, når det gjelder andre medisinke problemstillinger...

Skrevet

Beklager at jeg misforstod.

Skrevet

Overtidskontroll på sykehuset i dag for å sjekke skyhøyt sf-mål (40!), 9 dager å overtid. Men vektestimatet endte på 4020 g, så ikke gigantisk selv om det ikke akkurat er spurvestørrelse heller. Fikk antydet mye høyere fra fastlege for noen uker side, så er fornøyd med sykehusets nedjustering. Hadde begynt å se for meg 5 kg++ og VG-overskrifter :-))

Skrevet

Jeg hadde også mål langt over grønn skravur sist, og legen henviste meg til ultralyd. (noe legen din også skulle gjort!). Var på ultralyd, men de så ingen grunn til å sette igang før det var gått en uke over termin - innen den tid satte fødselen heldigvis i gang selv. 4600 g var førstemann. Nå er andremann på veg og i følge ultralyd i uke 35 var han da 25% over snitt. Det beste er at fødselen kommer i gang selv, så vi setter ikke i gang fødselen nå heller - før det har gått ei lita uke over termin. Med termindato i morgen så nærmer det seg jo heldigvis da :)

Skrevet

Med nr to var eg ikke eingang inne på skjema dei siste vekene :) Jordmor satte eit kryss oppe i teksten, utenfor skjema i uke 39. Og so vart han også stor, for meg, med sine 37 cm i hovudet, 52 cm og 4300 gram. Eg er kun 157 cm høg, og det gjer jo at magen veldig fort kjem fram, kjennes som barnet ligg utanpå på slutten :) men med veslegut vart det ks på termindagen sidan han ikkje kom sjølv før, og eg fekk ikkje gå overtid. Dette var på KK, der eg veit at dei er ganske restriktive md ks.

Ville absolutt la erfarne folk på sjukehuset ta ein kikk, treng du henvisning so får du det hjå jordmor! Er ho på ferie, høyr med vikar eller jordmor i nabokommunene. So slepp du uroe deg! Du har jo ikkje lenge igjen, veldig greit å få avklart ev igongsetting raskt!

Skrevet

Husk at en allmennlege er ikke en som kan mye på dette feltet. De skal henvise pasienter videre. Det er en grunn til at jeg valgte å gå til jordmor og en gynokolog istedet for en lege som bare kan litt om alt. Nå er jeg hos folk som faktisk har studert litt mer om det temaet som er vesentlig for meg. Jeg gikk et par ganger til legen min, men han bare klumsa rundt synes jeg.

Jeg ligger også rett over det grønne feltet og skal på ul for å sjekke vekt til mandagen. Jeg er i uke 32 nå, og har ligget over de siste ti ukene. Så babyen følger ihvertfall sin egen kurve. Jeg var 52 cm og 3900g så kan nok hende jeg får en stor baby. Men så er jeg 176 høy med stort bekken, så det skal nok gå bra.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...