Aprilbarn mamma Skrevet 1. juli 2010 #1 Skrevet 1. juli 2010 Det er en stund til min lille kan få fast føde fordi hun er bare to mnd, men jeg lurte litt hva som er bra med grøt. Jeg syns grøt er ekkelt, men gir det selvfølgelig hvis det er det beste for jenta. Hva er fordelen med å gi grøt? Hva kan man gi istedenfor hvis man velger bort grøt?
n74 Skrevet 1. juli 2010 #2 Skrevet 1. juli 2010 Bebisene er født med et jernlager som brukes opp av kroppen de første 6 månedene. Grøt er en viktig klide for jern. Velger du ferdig grøter fra Nestle/ Hipp osv så er disse tilsatt jern. Velger du å lage grøten fra bunnen av så er det visst fint å velge kornsorter med mye jern. Her er en artikkel om emne som jeg fant mens jeg gjorde litt research selv http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/helse/trim/article416758.ece Om det er mulig å finne noe annet som kan erstatte dette vet jeg ikke. Men for meg virker det litt rart at du ikke vil gi babyen din grøt bare fordi du selv ikke liker det... Uansett så har du jo litt tid på deg til å finne ut av det. Ammer du så trenger du ikke starte med grøt før bebisen er seks måneder. Har du mme barn så er det viktig å starte ved fire måneders alder. Lykke til:-)
Gjest Skrevet 1. juli 2010 #3 Skrevet 1. juli 2010 Igår var jeg hos hs og hun fortalte meg at hvis man velger å begynne med grøt så bør man velge glutenfri grøt. Maisgrøt osv. I tillegg sa hun at det har ingen betydning om man starter med grøt eller middag. Middagen kan være smak av potet eller gulrot eller noe. Barnet vil nok ikke spise mye av middagen, helst kanskje bare smake.
Aprilbarn mamma Skrevet 1. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 1. juli 2010 Takk for svar og takk for linken:) Det kom kanskje litt feil ut. Jeg vil selvfølgelig gi det beste for barnet mitt og hvis grøt er det beste alternativet så kommer hun selvfølgelig for å få grøt, men jeg lurte egentlig bare på om jeg kunne vurdere andre alternativer istedenfor og sjekke ut det, før jeg bare gir henne automatisk grøt fordi jeg har hørt at det er vanlig:)
n74 Skrevet 1. juli 2010 #5 Skrevet 1. juli 2010 Bortsett fra dette med jern da - det finnes det ikke så mye av i potet:-) Når det gjelder gluten i grøt er det visstnok nå nyere forskning som viser at det kan være positivt å introdusere dette tidlig, men i små mengder (dette gjelder for en evt utvikling av cøliaki). Ikke at man skal ta alt man leser for god fisk, men min erfaring er at helsestasjonene ikke alltid er best oppdatert. Dessuten er de ikke alltid enige med seg selv heller, de fleste hs anbefaler jo malt i mme for å regulere magene. Det er gluten i malt...
sillyfilly og Olivia Skrevet 2. juli 2010 #6 Skrevet 2. juli 2010 Du kan jo velge å heller gi jernrike grønnsaksmoser om du vil Poenget er at han/ho må ha jern og at det bør være mildt for magen, slik barnet ikke blir forstoppet og får magevondt Jeg gir to typer grøt(morgen og kveld) og fruktmos til lunch til min baby. Første måltidene var banan. Så du MÅ ikke nødvendigvis gi grøt så lenge barnet får dekket jern behovet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå