Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg synes det finnes mange navn som har en voksen klang, om dere skjønner hva jeg mener. De passer ikke så godt på små barn, men er utmerket som voksennavn, og da mener jeg ikke at slike navn ikke skal brukes, men faktisk omvendt. Jeg synes det er bedre å gi ungen et navn som har en voksen klang, enn å gi dem navn som funker som bare det når de er små og søte, men som (for meg) høres snodig ut når de blir eldre.

Her er noen navn jeg synes havner i denne kategorien.

Jonathan

Leander

Emilie

Tobias

Robin

Adrian

Mia/Mie

Noen som skjønte hva jeg mente, eller ble det litt rampsk dette?

Fortsetter under...

Skjønne ka du mene, men trur det kommer veldi ann på om man kjenne nån voksne me det navnet eller ikkje. Kjenne ei på 26 og ei på 44 som hete Mia, så det funke veldi på voksen åsså, førr min del. Ingen snodig klang i mine øra ;) Samme me Tobias, syns det å funke i alle aldra. Endel "nye" navn blir jo derimot sånn at man ikkje har nån voksne å assosiere dem me, som Leander, Krisander, Kristaver, og noen av de andre du nevne.... Men plutseli e dem like "vanli" og lett å svelge som alle andre.

rampsk va et nytt ord førr mæ, hehe, tenkte rampat me en gang, men va vell kanskje litt mer subjektivt du la i det? ;) alle har førrskjellige meninge, fint e jo egentli det, ellers hadde vi vell alle hett det samme =)

Skjønner ikke helt hva du mener, men alle de du nevner er i alle fall navn jeg assosierer med små barn - fordi det er sånne navn "alle" gir ungene for tida. Men ryktene vil ha det til at barn etter hvert blir voksne, så problemstillinga med navn som passer best til barn eller voksne skjønner jeg ikke.

Ikke helt enkelt å skjønne innlegget ditt, Rampongi, men tror jeg har løst koden... Og hvis jeg har lest innlegget ditt slik du har ment det, så er jeg fullstendig enig med deg.

Det er en overvekt av søte, "klissete" navn vi (generelt, altså) gir barna våre for tiden, f.eks. noen av de du nevner og en drøss med andre.

Syns og syns, fru Blom, her forandrer trendene seg for hvert nytt tiår, det som for ti og tjue år siden ble regnet som 'babynavn' er nå navn på tenåringer og snart voksne, og ingen klager..

Tenk på det motsatte tilfellet, at navn som for en generasjon siden bare var mulig å tenke seg på gamle folk, som Sara Oline Mathilde Karoline osv, de er i full bruk nå. Selv Klara kommer nå med på lista

Annonse

hehe:) Forstår så absolutt hva du mener.. Jeg jobber i barnehage og klarer ikke se for meg en voksen mann som heter Noah eller Lucas - dette er navn på søte små gutter for min del:) Men om tjue år er det jo helt normalt det da, da heter jo annenhver gutt/mann Lucas eller Noah!

Jeg kjenner voksne Robin, Adrian og Mia/Mie, så jeg synes absolutt ikke at de "kun" passer barn..

Men Leander, Sander, Millian og Noah passer foreløpig best på barn. Fordi jeg ikke kjenner noen med de navnene over 11 år. Men det vil jeg jo gjøre om 20 år. Så da er det jo helt naturlig at en voksen heter feks. Sander.

Gjest Antarctica

Skjønner veldig godt hva HI mente, og er enig. Får "nusse-klisse"-assosiasjoner av guttenavn som Emilian og Leander, og jentenavn som Mie og Angelica. Jegser for meg at her har mor og far funnet den fineste lyden de kan tenke seg, uten noen ide om at Emilian-babyen skal bli rørlegger og at Mie kanskje en dag er 45 år, sterkt overvektig og røyker rullings...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...