Villa Perlesukker Skrevet 1. juli 2010 #1 Skrevet 1. juli 2010 Jeg er svømmeinstruktør på fritiden og blir mer og mer oppgitt over hvor mange foreldre det er som ikke lærer barna sine å svømme. Noen av de jeg har i min omgangskrets som har barn på 8-9 år som ikke kan svømme har dette pga at de selv ikke er glad i vann, er engstelige eller ikkeliker seg i basseng. Er det skolen sin oppgave å lære barna og svømme? Jeg ser nemlig utfordringen hos forelsdre som selv ikkekan svømme eller hater vann. Min sønn på 7 år svømte da han var 6 år. De andre to på 5 og 3 svømmer ikke ennå men tipper at datteren på 5 årsvømmer etter sommeren. Har du lært dine barn å svømme?
Rampongi Skrevet 1. juli 2010 #2 Skrevet 1. juli 2010 Det har jeg store planer om og vi starter i dag.. skal i svømmehallen med lille pirat på 9 mnd i dag. hun har kun vært der en gang før, pga av sin sløve mor. Men kommer seg. Vi skal vel ikke svømme i dag, men at hun er godt kjent med vann og ikke er redd er viktig for meg, da jeg havna på bunnen en gang selv som barn og har slitt litt etterpå med det. Så flott at du er svømmeinstruktør gulesiderdama, blir stadig imponert over deg jeg Flinke damen!
Gjest irismor Skrevet 1. juli 2010 #3 Skrevet 1. juli 2010 Vi jobber med saken :-) Hun er 4 år og målet er at hun kan svømme før hun begynner på skolen.
Gulosten™ Skrevet 1. juli 2010 #4 Skrevet 1. juli 2010 Hun holder seg flytende og kommer seg rundt i bassenget, hun ser ut som en desperat bikkje men hun synker ikke. KAN hun svømme da, eller kan hun "bare" redde seg selv?
Villa Perlesukker Skrevet 1. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 1. juli 2010 DoulaDulosten:DET er en god start. Holde seg flytende først så kommer svømmetakene etterhvert. Hvor gammel er hun?
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 1. juli 2010 #6 Skrevet 1. juli 2010 Vi kommer til å jobbe for at jentene skal kunne svømme, Fikk spesielt en tankevekker etter det tragiske som skjedde på Romsås i går kveld. I sommer har vi leid et hus i danmark med svømmebasseng og håper da å få jenta vår på 3 år til å like vann litt mer :-) Hun er ikke så glad i å bade i basseng, men hun snakker mye om at vi skal til Danmark og bade hver dag :-) Ønsker at hun i første omgang skal bli trygg på å bade med f.eks armringer og holde seg flytende Hva slags type svømmekurs finnes? Vi måtte slutte med babysvømming da hun var liten pga ørene hennes, men finnes det svømmekurs for dem når det er 6-7-8 år? Har ikke undersøkt det særlig ettersom det jo er en stund til, men siden du er svømmeinstruktør så vet sikkert du :-)
olla Skrevet 1. juli 2010 #7 Skrevet 1. juli 2010 mine på 5 og 6,5 kan ikke svømme. De er redde for vann. Vi har vært en del i svømmehallen, men det går sakte fremover. Kan ikke tvinge de heller. Jeg gikk på svømmekurs som 7 åring og ble fysisk holdt under vann lenge(av en sterk, stor, voksen mann), mye lenger enn jeg ønsket. Dette sitter fremdeles i, jeg har den dag i dag problemer med vann i ansiktet. Men jeg biter det i meg, og prøver etter beste evne å ikke videreføre dette til barna. Har tenkt at de kanskje burde gå på et svømmekurs snart, og få litt bedre hjelp der.
Gjest mamma til 2 prinsesser:) Skrevet 1. juli 2010 #8 Skrevet 1. juli 2010 Hun kan ikke svømme uten svømmeringer men kan alle bevegelsene og svømmer med ringer. Hun er 3 1/2år. Hun har nesten aldri vært i svmmehallen pga øreproblemmer. Men lærte å "svømme" i syden.
Gjest ->>- Skrevet 1. juli 2010 #9 Skrevet 1. juli 2010 Svømmer som fisker. Jeg synes absolutt det bør være en offentlig oppgave å sørge for svømmeopplæring.
ULriKke73 Skrevet 1. juli 2010 #10 Skrevet 1. juli 2010 Vår datter på 5 år (blir 6 år i høst) svømmer veldig greit med armeringer og har begynt å ta noen tak uten også. Tipper at hun svømmer selv i løpet av sommeren. Jeg har vært bevisst på å gjøre henne trygg i vannet og hun elsker vann. Har basseng i hagen så hun øver seg der hver dag nå! :-)
mamman til to gutter Skrevet 1. juli 2010 #11 Skrevet 1. juli 2010 Han på straks 3år tror han kan svømme... Heldigvis har han også såpass respekt for vann at han ikke hopper uti uten at vi er med han, men hvis han hadde gjort det en gang, tror jeg han hadde klart å kave seg opp så han fikk hodet over vann hvertfall. Hvis fremgangen fortsetter som den har vært det siste året, tipper jeg han svømmer innen neste sommer. (Vi har gått på svømming med han siden han var 3mnd og begynner på nytt kurs til høsten og håper på mye fint vær i sommer så vi får badet en del nå også.)
Lykkepålandet Skrevet 1. juli 2010 #12 Skrevet 1. juli 2010 Min er litt liten enda men tenker at han burde kunne svømme når han er mellom 5-7 år. Hvertfall rundt da jeg selv lærte å svømme. Jeg synes det er fint med svømmeopplæring på skolen. Da kan de som ikke lærer dette hjemme få opplæring på skolen. Det er mange voksne innvandrere som ikke kan svømme, da kan jo ikke de lære det bort til egne barn. Problemet er jo at mange av jentene ikke får lov til å ha på badedrakt og delta på svømming. Tragisk med den ulykken på Romsås. Veldig rart at en 12 åring ikke kan svømme.
meg & to små vampyrer Skrevet 1. juli 2010 #13 Skrevet 1. juli 2010 Mine barn er 3 og 1 år, så nei. Men han på 3 er utrolig glad i vannet, må bare lære ham å svømme tidlig tror jeg. Han hadde satt veldig pris på det vet jeg.
Salat Skrevet 1. juli 2010 #14 Skrevet 1. juli 2010 Min 6-åring er svømmedyktig(heter det det??), altså hun har svømt 100 meter og fått svømmeknapp, men hun svømmer ikke teknisk riktig. Litt blanding av crawl, bryst og rygg, litt under vann og litt over vann. Men hun kommer seg fremover. Denne jenta likte ikke vann, og kunne ikke få vann i ansiktet i det hele tatt før. I januar begynte hun på svømmeskole og har gått 2 ganger i uka helt til nå. Det er utrolig hva en sånn svømmeskole får til altså! Virkelig verd pengene selv om det koster flesk. Minste på 3 kan ikke svømme, men skal på svømmeskole når han er stor nok.
Salat Skrevet 1. juli 2010 #15 Skrevet 1. juli 2010 Jeg mener forøvrig det er foreldrenes ansvar at barna lærer å svømme. Det hadde selvfølgelig vært ideelt med skole som også hadde svømming, men man lærer ikke å svømme med svømming 20 minutter en gang i mnd(slik som vi hadde det...). Litt ansvar må man ta som foreldre.
Papegøyeblomst Skrevet 1. juli 2010 #16 Skrevet 1. juli 2010 Jeg også fikk en oppvekker når jeg leste om ulykken på Romsås igår,- og syns det var veldig rart at en 12-åring ikke kunne svømme...Men da det ble opplyst om at de var somaliere, forsto jeg mer- det er desverre som flere over her nevner, et fåtall innvandrere som kan svømme, eller tar med barna på stranda etc. Jeg har en sønn på 3, og vi drar i svømmehallen en gang i uka, og han blir stadig tryggere i vannet..Selv har jeg alltid vært trygg i vannet og ønsker å videreføre det til ham. Vi smømmer på Tøyenbadet i Oslo, og jeg har gledelig observert at det er relativt mange med innvandrerbakgrunn med barna sine i barnebassenget - mest afrikanere og asiater...Jeg forstår jo godt at det er vanskelig for de som bruker hijab o.l. å delta i dette - så en viss grunnopplæring burde være obligatorisk i skolen...
bambi på isen Skrevet 1. juli 2010 #17 Skrevet 1. juli 2010 Eldstemann som blir 9 i august svømmer som en fisk, det har han gjort siden han var 4,5 år. Han har aldri vært redd for vann og det er vel en fordel. På tirsdag tok han 1000 meters merket, bare for gøy!! Vi har vært flinke å gå i svømmehallen med dem, noe har vi måttet finne på i den kalde mørke tia her vi bor :-) Midterste er 6,5 år, han har også svømt siden han var 4,5 år. Han har ikke vært like "teknisk" flink som eldstemann, og har vært mer under vann en over vann. Går fortere å komme seg frem under vann sier han :-) På tirsdag tok han 100 meters merket, da svømte han bryst svømming hele tiden. Minstemor på 4,5 år har ringer på, hun er ganske pysete av seg i forhold til gutta. I fjor sommer svømte hun noen tak uten armringer, da hoppa hun uti bassenget på Rhodos uten ringer og svømte til land. Hun hadde hatt av seg ringene ei stund på land og glemte nok at de ikke var på. Så vi har prøvd å få henne til å øve uten armringer, men hun nekter foreløpig. Får se om vi klarer å venne henne av med ringene i løpet av vinteren.
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 1. juli 2010 #18 Skrevet 1. juli 2010 Lillegutt er bare 8 mnd, men allerede fullfört Kurs 1 paa babysvömming. I august starter kurs 2, og skal vaere med paa det ogsaa! Gleder meg
It's all about me Skrevet 1. juli 2010 #19 Skrevet 1. juli 2010 Vi jobber med saken. Guttungen som nå er 4 svømmer ikke, men klarer å komme seg til kanten og opp igjen om han skulle falle uti et basseng, dette har han gjort siden like før han fylte 2. Men ser at svømminga er ikke langt unna, trenger bare å lære siste delen med å holde hodet over vann, he he. Jentungen på snart 2 ligger litt etter, men jobber med saken der også da hun for litt siden hadde en periode med vannskrekk som trakk henne bakover. Å lære barn å svømme er ikke bare så de skal kunne leke og ha det gøy i vannet, men for å rede livet i de ekstreme tilfellene.
lille sprelle Skrevet 1. juli 2010 #20 Skrevet 1. juli 2010 Datteren min på 2 kan ikke svømme enda, men så fort hun blir 3 og hun faktisk får plass på svømmekurs, skal hun. Er i svømmehall minst 1 gang i uka, så hun er svært trygg i vannet nå. Vi øver litt på å sprelle av gårde i vannet med en plate under magen... Har du gode tips til hvordan man går frem? Er en habil svømmer, men lærte aldr crawl - som jeg skjønner man begynner med nå....
Karoline's*mamma Skrevet 1. juli 2010 #21 Skrevet 1. juli 2010 Eldste på 5,5 år kan svømme. Ikkje sånn veldig godt, men 6-8 meter om gangen heilt aleine.Lillesøster på 4 år, kan ikkje svømme enno, men håpar å få lærd henne det tidlig. Som eg nett skreiv i eit anna innlegg, tenkjer eg at det å svømme er veldig viktig. Vi har prioritert dette for barna våres. Man ka aldri garantere seg heilt mot uhell, men er barna trygg i vatn/sjø og kan svømme, er til god hjelp. Var nettopp ein artikkel her og 3 13 åringar som hadde hjelpt ein eldre mann i land- då vart eg så stolt. Er glad for at unge tenkjer, handlar og bryr seg!
Mom2Two Skrevet 1. juli 2010 #22 Skrevet 1. juli 2010 10-åringen kan selvsagt å svømme. Jeg synes faktisk det er viktig at man lærer dem litt mer enn at de bare kan svømme noen tak på bryst, så han har gått flere svømmekurs i tillegg. Jenta som nylig fylte 5, kan ikke svømme ennå, men håper hun lærer det i løpet av sommeren. Du har ikke lyst til å holde kurs i Frognerbadet i sommer da, Gulesider?
Mom2Two Skrevet 1. juli 2010 #23 Skrevet 1. juli 2010 Ellers er jeg uenig i at ikke det offentlige bør stå for svømmeopplæringen. Det bør de absolutt, ikke minst for å viske ut de sosiale forskjellene. Det er vel ikke noe større grunn til at ungene skal lære deg å lage omelett og muffins enn at de skal lære seg å svømme liksom.
Fire småtroll Skrevet 1. juli 2010 #24 Skrevet 1. juli 2010 Eldste min (9år) har alltid vært rett for å få vann i ansiktet, men da jeg kjøpte en dykkemaske til han løsnet det plutselig og han begynte svømme under vann. Da han var ca 7 år kunne han også svømme med hodet over vann. Lillebror har holdt seg flytende siden han var 4,5 år, nå er han 6 og svømmer som en fisk. Helst med dykkermaske under vann. Men ingen av dem hopper ut på dypt vann, så vi tenke vi skulle øve litt på å hoppe fra brygga i år. Er jo litt bortkastet å bare kunne svømmer der de vet de rekker ned med bena men får panikk om de detter uti på dypet. Begge svømmer såpass godt at jeg tror ikke de vil få panikk, men aldri godt å vite siden de ikke tør hoppe. Vi får øve oss opp..
Bubba75 Skrevet 1. juli 2010 #25 Skrevet 1. juli 2010 Min eldste på nesten 5 kan ikke svømme, men ser at hun er veldig mye mer modig i vannet nå enn forrige sommer. Tipper at hun er nært å kunne svømme når sommeren er over. 2-åringen vår har hatt en periode nå hvor hun har vært hysterisk redd vann, så hun får ta ting helt i sitt eget tempo. Vært på stranda et par ganger i sommer, og gang nr 2 turte hun å duppe tærne i vann. Vi mener at hovedpoenget er at de skal lære seg å bli glade i og trygge i vannet, ved å utforske det i sitt eget tempo. Og så skal de få hjelp til å lære å svømme når det behovet melder seg for dem. Og det er jeg helt sikker på at det gjør, så lenge de er glade i vann! Enig med Mom2Two i at det offentlige har ansvaret for svømmeopplæring. Flott at mange barn har foreldre som har mulighet til å hjelpe til i opplæringen, men mange barn har av ulike årsaker ikke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå