Gå til innhold

Andre som er satt mye tilbake etter ordinær UL?

Anbefalte innlegg

Jeg var på min ordinære igår og ble satt tilbake fra 19+6 til 18+5. Terminberegningen her inne sier 17. november, legen satte opp 20. november og nå er jeg satt helt tilbake til 28. november og overtidsvurdering 5. desember.

Jeg er ny i dette gemet, så jeg lurer på om noen kan forklare meg hvordan det har seg at en kan bli satt tilbake såpass mye? Forstår at det har med en del av målene som ble gjort på ultralyden å gjøre, men det er jo bare et visst antall dager befruktninga kan ha skjedd på. Og da syns jeg det er så rart å bli satt tilbake så mange dager.

Det har ikke så mye å si når termin er egentlig, men jeg blir så bekymra for at den terminen jeg fikk nå gjør at jeg strengt tatt blir gående mer enn ei uke på overtid (utifra tidligere terminberegning), og enda mer enn det før overtidsvurdering og at det gjør at det kan bli en større baby i tillegg til igangsetting. Min store skrekk er en ekstra stor baby som setter seg fast, siden bekjente opplevde det nylig.

Det er sikkert bare irrasjonelle tanker og følelser, men det er uansett godt å lufte dem, og kanskje få noen gode svar. Jeg har bedt om samtale på sykehuset hvor jeg skal spørre om disse tingene, men det blir jo fort en stundt til :)

Fortsetter under...

Heisann! Surfer innom de fleste forum for tiden, da jeg har veldig mye tid til overs etter perm.begynte;-)

Det med at du har blitt satt tilbake, er ikke noe uvanlig. Selv om befruktingen bare skjer innenfor ett visst tidsrom, så mener jeg at det har noe med når egget fester seg i livmoren å gjøre. Dette kan visst variere i tid fra person til person. Min erfaring er at UL termin som oftest stemmer bedre enn menstermin. Med mine to første ble jeg begge gangene satt tilbake 1 uke, og fødte to og tre dager over UL termin. Denne gangen ble jeg satt 3 dager frem, så spennende å se hvor lenge jeg går nå:-)

Lykke til med resten av svangerskapet ditt:-))

Ikke alle har EL 14 dager etter første menstruasjonsdag..noen har EL tidlig i syklusen, noen har den sent mens andre har den ca 14 dager ut i syklusen =) derfor blir det sånn at noen blir flyttet frem under ultralyden og noen tilbake =) Jeg ble flyttet tilbake bare 1 dag da, men jeg vet når jeg har EL..kjenner det godt for å si det sånn =p

Ut fra siste mens skulle jeg ha termin 12.nov. Jeg visste el-tidspunkt (fra test) og dermed sa jeg til jordmor på ultralyden at jeg mente terminen skulle være omtrentlig 17.nov. Etter måling med ultralyd satte hun terminen til 16.nov.

Jeg er i utgangspunktet klar over at syklusen min varierer fra 29-34 dager, og at det ikke er så lett å finne termin bare ut fra siste mens. Hvis jeg har forstått rett, så kan jo også egget bruke litt lenger tid på å feste seg hos noen, så jeg var forberedt på at hun kunne si at terminen ble et par dager senere enn 17.nov også...

Hadde jeg ikke visst disse tingene i utgangspunktet, så hadde jeg nok blitt skuffet og forvirret over å ha blitt satt 4 dager tilbake (selv om 4 dager ikke er all verden da..)

:-)

Annonse

Tusen takk for alle svar! Det hjelper å få litt forklaringer på ting! Som jeg sa i første innlegg, så har ikke selve datoen så mye å si. Jeg er bare redd for at det at overtidsvurderinga ble sååå mye seinere enn første terminberegning gjør at babyen blir større enn nødvendig. Det er ikke det at jeg vil ha en minibaby, jeg vil bare virkelig ikke ha en megastor en som kan sette seg fast.

Men nå har jeg sendt en henvendelse til føden på sykehuset jeg skal føde på, og fikk svar med en gang om at det bare var å finne en dato, så kunne jeg komme inn på omvisning og samtale! Det er ikke nødvendigvis det her med de ulike datoene som bekymrer meg, men jeg syns det er litt godt å ha sagt ifra om frykten for at h*n skal sette seg fast, slik at det står i papirene mine den dagen fødselen starter :)

Jeg har vært på ultralyd i uke 10 og uke 13. begge gangene fikk jeg samme termin som var lik mensterminen. Ved den ordinære ultralyden ville jordmor sette meg 7 dager tilbake. Dette protesterte jeg imot!! med den grunn at 2 ganger før var det påvist rett termin ved ultralyder. Det er snodig at det kun er den ordinære ultralyden som er avgjørende...... Fikk en forklaring på dette at skjeletet er like stor på dette tidspunktet i svangerskapet..... bla bla bla.

Det er hodemålet som er avgjørende, jordmor fortbalte at rundt om i landet blir dette hodemålet målt helt forskjellig. I Bergen måler de rundt hodet mens andre steder tar de gjennomsittet etc etc... Ikke rart det kan bli litt forskjellig da.

Med hodemålet ble jeg altså satt 7 dager tilbake, mens målene på beinene var 3 dager før termin........ hun målte etter protesten min en gang til og oeps.... ble det 3 dager tilbake. Det er til og leve med.

Vi konkluderte med at vi venter en frøken med laaaaange ben her!! (har ikke noe imot det da jeg selv går kortbent rundt i livet her)

Jeg var på en privat ultralyd da jeg var 11+6, og da var småen to dager på etterskudd. Så kanskje det går litt tregt i vendinga hos h*n. Men skal fortelle om den tidlige ultralyden på samtalen jeg skal på ihvertfall. Jeg hadde _veldig_ regelmessige sykluser på 25 dager, så det blir liksom så mye med åtte dager senere. Men jeg skal ikke motsette meg ekspertisen. Bare høre hvordan det der funker :)

Ei venninna av meg ble satt tilbake hele 14 dager på ord ul, men fødte til sin egen mens-termin, altså 14 dgr før. Ikke alltid det stemmer.

Begge mine tidligere ultralyder har jeg blitt satt tilbake (bortsett fra denne gang) Men fødte og til min egen termin (enda litt før med 1.mann)

Masse lykke til.

Yey! Jeg skal på samtale allerede til uka. Åh, så glad jeg er for at jeg skal føde der jeg skal. De er bare helt supre der!

Det skal bli veldig godt å få spurt ut litt mer om det her. Jeg tror jeg kommer til å bli ti kilo lettere (dessverre bare mentalt ;)) bare jeg får fortalt om det jeg er litt engstelig for. Vil igrunn ikke tro at de gjør noe med termindatoen bare på grunn av mine engstelser, men da er de ihvertfall oppmerksomme på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...