Gå til innhold

ang mat til 1 åringer ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

min lille spiser frokost mellom 7-9 skive + melk

lunch 11-13 skive + yoghurt/fruktpurre+ vann

middag 15-17 ca 1/2 glass veldig små spist kar jeg har

kvelds 18-20 kommer ann på starten på dagen kl.. men skive å frukt/yoghurt + melk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Småspist kar her også. I løpet av en dag spiser han omtrent dette:

Frokost, ca kl 9 1/2 til 1 brødskive og en kopp biola

Lunch, kl 12-12.30: Yoghurt med havregryn, melk.

Mellommåltid(evt middag), ca 15-15.30: Brødskive og frukt, vann. Eller en liten porsjon middag, 1 liten potet, noen biter grønnsaker, litt kjøtt eller fisk.

Middag/kvelds, 18-19: Hjemmelaget havregrøt eller middag som over. Utvannet juice, vann eller melk til drikke

Pga pappaens variable arbeidstid varierer når han spiser middag. De dagene han spiser tidlig middag har vi gjerne noe som ikke er så "barnevennlig", så da lager jeg egen middag til han tidligere, også får han grøt når vi spiser middag.

Skrevet

lurt :)

å godt å høre flere er små spist :) men håper de tar seg opp..

når han får pasta å pøler går de en god del for de liker han virkelig, men uteom de er de ikke mye han spiser mye av..

kan jo ikke bare spise de hehe.. men lar du yoghurten med havregryn stå litt så den ikke er"skarp" eller gir du han den med engang (har ikek tenkt på at han kunne fått de ) :)

Skrevet

Gutten min var også veldig småspist rundt ett års alder. Varte vel faktisk et par måneder eller så, og han er slank fra før så jeg syntes liksom ikke han hadde så mye å gå på.

På en typisk dag mens det stod på som verst spiste han:

Frokost: En porsjon grøt eller ½ brødskive.

Lunsj: ½ brødskive eller 1 yoghurt.

Middag: To biter kylling og tre pastaskruer.

Kvelds: En porsjon grøt.

Men heldigvis snudde det til slutt. Nå er han 19 mnd og spiser:

Frokost: To brødskiver.

Lunsj. En brødskive eller en omelett, litt pasta, et ostesmørbrød/toast e.l + en yoghurt.

Mellommåltid: ½-1 banan.

Middag: God porsjon av det vi har (f.eks. to-tre fiskeboller, en stor potet, noen gulrotbiter og et par brokkolibuketter + saus).

Kveldsmat: En brødskive og evt litt frisk frukt.

Skrevet

da er de kaskje håp for våre andre små spiste også :)

Skrevet

Han får som oftest yoghurten med det samme. Har han først sett den har han ikke tid til å vente :-). Han har aldri protestert på havregrynene.

Skrevet

åh ok flott :D da tror jeg vi skla prøve litt havregyn i :D

Skrevet

Min 17 mnd gamle jente er STORSPIST.

Idag spiste hun;

2 brødskiver + litt jus til frokost. Etterpå hentet hun seg en tørr brødskive i skuffa selv :P

Youghurt til mm.

Brød + banan til lunsj. Drikke.

Middagsglass eller vanlig middag. F eks en potet, litt fisk og grønnsaker.

Kvelds varierer, enkelte dager spiser hun ikke det grunnet sen middag.

Skrevet

Min lillegutt er iallefall storspist skjønner jeg ;)

Frokost: 3 brødskiver + melk

Lunsj: 2-3 brødskiver + vann/melk

Middag: 1 potet, masse grønnsaker (særlig gulrot) og evt noe kjøtt. Kommer litt an på. Men for tiden nekter han å spise kylling, svin osv. Kjøttdeig, kjøttkaker, fiskekaker osv går derimot ned på høykant.

Kvelds: i porsjon grøt av 150 ml vann

Han spiser stort sett det aller meste, og elsker mat! Spiser iallefall mer enn sin mamma ;)

Skrevet

Det er det definitivt. Litt ekkelt mens det står på, se en aktiv gutt spise mat som knapt ville mettet en katt, men så lenge de ellers er friske og aktive er det vel bare naturlig variasjon i matveien.

Skrevet

håper apetitten øker etter hvert..

gøy de dagene han spiser, prøver å ikke få helt panikk de dagene han ikke gjør de...

men han vokser sakte men sikkert.. :)

Skrevet

Synes ikke guttene deres er småspiste jeg. Tror dere skal være ganske fornøyde.

Jeg har ei snuppe som spiser halvskiver. Ikke 1 hel brødskive til noen måltider. Skjelden hele beger med fukt eller yoghurt.

Hun er fortsatt glad i flaska si. Siden hun er TYNN (8 kg, 13 mnd) så får hun flaske med velling fortsatt.

Hadde hun spist det deres gutter spiser, hadde jeg vært kjempe fornøyd :)

Skrevet

åh men de er jo bra.. min er 8.2 kilo og blir 1 år om 4 dager

Skrevet

Ja, jeg hadde også vært fornøyd om tassen min hadde spist så "mye". Min spiser nesten bare pupp.. Noen biter brød og noen biter av vår middag..d er det hele.. Begynner å bli litt stresset nå, for han begynner i barnehagen i august.. ( Ble 1 år for ei uke siden, og veier 9700 gr, og er 80 cm).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...