Gå til innhold

hvordan er måltidene deres 7-8mnd? (litt langt) pliiis svar :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

dette ble litt langt, men håper noen vil svare.

hvis du ikke vil lese alt, så bare hopp til slutten, der er spørsmålene:)

pjokken her er 7,5mnd.

han har alltid vært småspist. Drakk kun 150ml mme de siste mnd da han kun fikk mme. men legger fint på seg, så jeg er ikke bekymret for det!

Nå får han 3-4 måltider fast føde i døgnet, og han vil nesten ikke ha mme lenger, kun tidlig på morgenen.

MEN:

jeg får ikke til å få inn noen fast rutine på lunsj og middag.

morgen og kveld (ca 08.00-08.30 og 18.00-18.30) spiser han grøt av ca 125ml vann + vann og drikke. dette vil han alltid ha.

men til lunsj virker han ikke sulten, så det blir ofte til at lunsjen ikke blir før 12-12.30 syns det er litt sent med tanke på middag!

han har nettopp begynt å ville ha litt skive til lunsj, men jeg syns det er vanskelig å vite hva jeg skal gi han når han ikke vil ha mme og ikke spiser så mye skive. men han får alltid et frukt- eller youghurtglass. (5-6mnd nestlè)

han er heller ikke så veldig glad i middag, så jeg får stort sett ikke i han mer enn et halvt glass, da gjerne i 4tia. og da spiser han ikke så mye kvelds igjen!

hvordan er rutinene hos dere!

klokkeslett, hva de spiser, hvor mye ol.

skal jo sies at han har alltid spist med 4timers mellomrom, har prøvd å gi han etter 3timer, men da er han ikke intressert i mat!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei hei:-)

Ikke lett med mat når de små ikke sier noe selv. Jeg er redd for å gi han for mye mat(han er 7 måneder og 1 uke) Helsesøster sa på 6 månederskontrollen at det ikke var behov for å øke matmengden. Sønnen min er litt rund. Da var han 70 cm og veide 8590gram. Men nå har jeg bare funnet ut at han må få den maten han vil når han er sulten. Han "tar det av seg" når han blir ennå mer aktiv.

Slik ser dagen vår ut:

kl.8:

grøt av 100ml vann og 100ml MME

kl. 12:

1 brødskive og halvt glass frukt eller grøt av 50 ml vann og 100ml MME

kl 16:

halvt middagsglass og litt frukt av og til og 100 ml MME

kl 19:

grøt av 100 ml vann og 100 ml MME

Det varierer veldig om han drikker all MME. han drikker også ca. 150 ml vann iløpet av dagen.

Skrevet

Vi har heldigvis fått ganske greie rutiner på matingen nå:

kl 9 grøt av 125 ml vann og vann og drikke

kl 12:30 tynn grøt av 60 ml vann og 1 glass grønnsaksmos. Vann å drikke

kl 16:30 1 middagsglas og vann

kl 19 grøt av 160 ml vann + vann å drikke

Mellom 9:30 og 10 drikker han ca 100 ml MME

mellom 13:30 og 14 drikker han ca 80 ml MME

19:45 ca 50-60 ml MME

Vi har og sen middag, men her fungerer det godt. Det blir lenge mellom måltidene her da han får MME mellom måltidene for å sove.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Det er vanskelig det der med mat ja, jeg føler at jeg ikke gjør stort annet enn å planlegge måltider :-)

Her ser det sånn ut:

07.00 Pupp på sengekanten

08.00 Grøt av 125 ml vann + vann å drikke

09.30 Pupp og sove en time

11.00 En brødskive og/eller frukt + vann å drikke

14.30 Middag + vann å drikke

16.00 Pupp og sove en time

18.30 Grøt av 125 ml vann + vann å drikke

19.00 Pupp og natta

Så her har jeg en liten glupsk en, men det er først de siste ukene det har blitt sånn. Jeg har merket at det er lettere å få i han fast føde før han blir sulten. Så jeg tar det etter klokka, ikke etter hvor sulten han virker. Puppen brukes mest som kos nå, ikke for å spise, og han vil bare ha den når han er trøtt. Gutten min er 8,5 mnd.

Skrevet

Hei

Er ikke så lett dette nei. Helsesøster sa til oss at gutten bør få ca 500 ml mme i døgnet i tillegg til maten. Ikke at han er liten (tvert imot), men at de burde få i seg såpass. Jeg ammer ikke. Og han er tørst ;) Dagen er slik: ca tider

07.00 200 ml mme

09.30 grøt av 100 ml vann

12.00-12.30 200 ml mme

15.30 1 middagsglass + vann

18.30 grøt av 100 ml vann + 100 mme etterpå

Får frukt enten til dessert eller lunch. Vann gjennom dagen. Sover etter grøten en halvtime-time, og en lur til etter lunch. Legger seg kl 19. Har så vidt begynt med noen smuler skive til lunch. Trapper nok ned på melken etterhvert da.

Skrevet

Hei!

Jenten min er 7,5 mnd, og 'menyen' hennes er slik:

Vi har nettopp nattavvendt, så om natten er det vann, hvis hun våkner...

Vi står opp ca 7. Da får hun vanligvis en flaske 180 ml MME, men det varierer hvor mye hun drikker.

Så spiser vi en most banan på et eller annet tidspunkt på morgenen. Før hun legger seg ca 930 drikker hun gjerne resten av MME'en hvis hun ikke drakk opp :) Så sover hun en liten lur.

En stund etter luren blir det fruktmos, babyyoghurt, eller noen geniale cookies jeg baker selv - perfekt for babyer og helt uten egg, mel eller sukker!!!

Så litt til MME før hun legger seg igjen i to-tiden.

Da blir det skive en gang etterpå (av og til før luren, spørs hvor lenge hun er våken), og så grøt og MME til kvelds.

Vi har ikke begynt med så mye middagsmat enda, men hvis vi har potet og gulrot el.l. så får hun alltid smake.

Hun drikker også mye vann i løpet av dagen.

Som du skjønner har vi så godt som ingen rutine, hehe - men jeg og baby farter så mye rundt at det blir umulig å ha skikkelig rutine på ting! Hun får i seg nok mat og er glad, og da er det godt nok for meg. :) Lykke til!

Skrevet

Gutten vår er ganske så glupsk når det gjelder mat, så vi må nesten begrense hvor mye han spiser. Mistenker at han spiser til han sprekker, hehe. Men sånn er det nå hos oss:

kl 6 - 200 ml mme

8 - 1/2 skive + 180 ml mme (ikke så glad i skive ennå)

11 - grøt av 120 ml vann + fruktmos + vann å drikke

15 - 1 middagsglass + vann

17.45 - grøt av 140 ml vann + fruktmos + vann å drikke

18.45 - 0-120 ml mme (varierer veldig)

Gutten vår er snart 8 1/2 mnd.

Skrevet

Hei! Babyen min er 7 mnd og har veldig faste rutiner.

09 - en posjon frokostgrøt

11- 200 ml mme

Sover

14- Moste grønnsaker og litt most frukt til dessert

16- 200 ml mme

Sover

1830 Stor posjon grøt

1930- 200 ml mme

Også er det natten:-)

Spiser eller drikker ikke mellom 1930 og 09.

Skrevet

Hej!! Jag har det precis lika dant som dig. Här är snuppan 7 månader och äter två portioner med gröt. morgon ca.7 och kväll ca.6 . Sen försöker jag med lunchen som blir en fruktbägare och kanske lite skiva, 4 timmar efter gröten. Middagen blir gärna ett halvt glass med babymat och KANSKE mme. Känns som hela dagen går ut på att försöka få i henne mat. Hon har alltid fått mme men nu verkar det som hon vägrar! Får i henne högst 250 ml per dygn.

Hon e rund och go så hon har lite att gå på här, men uff så jobbigt det är!! Vill ha en baby med rutiner och som är glad i mat!!

Skrevet

Vår er 8 mnd, og slik spiser han:

Ca 06.30-07.00: Grøt av ca 1,5 dl væske + vann

Ca 10-10.30: Grønnsaksmos (et 4 mnd glass) eller 1/2-1 most banan.

Ca 14-14.30: Middagsglass (1/3-1/2, av og til mer) + litt fruktmos

ca 18: Grøt, samme mengde som morgen, av og til litt mer.

Dette er til vanlig. Nå får han tenner og er ikke så interessert i annen mat enn grøt, den spiser han som vanlig.

Drikker vann til alle måltider, og får tilbud om pupp før maten. Vil som regel ha. Ammer han 2-3 ganger pr natt enda, men om ei uke skal han avvennes. Jippi!

Skrevet

Snuppa er 7 mnd

ca. 08.00-08.30 Grøt+sviskemos (vet ikke hvor mye væske jeg bruker, men tar ca 2 ss grøtpulver og blander med vann til det blir passelig..av og til spiser hun alt, men som regel ikke..Spiser rundt 1/2 glass sviskemos)

ca. 11.30-12-00: Fruktmos m/ fullkorn eller spelt, ca 1/2 glass (som regel mindre..)

ca. 15.00: Middag alt fra 1/4 - 1/2 glass, + litt fruktsmos

ca. 18.00 Grøt, kanskje litt mer enn om morgenen, men ikke så interessert da heller.

Masse pupping om natta (men mest for kosens skyld)

• 2 uker senere...
Skrevet

Her er det det samme som hos deg - vi sliter med å få på plass måltidene midt på dagen. Foreløpig vil hun ikke ha noe annet enn grøt og tre grøtmåltider per dag er vel ett for mye...

Her er vårt spiseprogram:

kl 8: Morgenpupp på sengekanten

kl 9: Grøt

kl 12.30: Brød, fruktmos e.l. (vil som regel ikke ha noe særlig)

kl 15.30: Grøt (prøver å bytte ut denne med middag, men hun er ikke så begeistret for det foreløpig)

kl 18.30: Grøt

kl 19.00: Kveldspupp på sengekanten

I tillegg til morgen og kveldspupp får hun tilbud om pupp før hver lur på dagen, men hun er ikke spesielt interessert lenger.

Abracadabra: Noen mulighet for at du vil dele din oppskrift på baby cookies med oss eller?

Skrevet

Hos oss ser det omtrent slik ut:

07.00-08.00 - Frokostgrøt

11.00 - lunsj: Tar det vi har. Frukt/brød/avocado

15.00-16.00: Middag, eller noe annet om han skal spise middag med oss etterpå

18.00 grøt (eller middag)

Pupp får han når han skal sove (sovner ved puppen :/) og når han har lyst. Vi har ganske "omtrentelige" rutiner- Han sover som regel to -tre dupper hver dag.

Skrevet

Jeg synes det høres ut som om han får nok mat, forresten, strikkemora. Jeg ville ikke bekymret meg over det. Synes det ser ganske bra ut, jeg. Her spiser han heller ikke mye middag, kanskje en halv gulrot og en potet (han får fremdeles bare grønnsaker).

Skrevet

Mellom 06:00 og 08:00; Ammer henne i sengen.

Ca klokka 11:00; Litt grøt og vann før hun skal sove en liten lur.

Ca klokka 13:00; Stort middagsglas, og vann.

Ca klokka 17:30; Stor skål med grøt, og mye vann.

Ca klokka 19:00; Kveldspupp på sengen dersom hun vil ha.

Hun er snart 8 mnd.

Skrevet

Knerten drakk reduserte også inntaket av mme etter at han ble over 3 mnd, på helsestasjonen sa de det var helt normalt. Forresten så har Knerten heller aldri likt å spise når han er trøtt. Han drikker lettest mme på morgenen og formiddagen. På kvelden blir det mye surr med flaska. Du kan jo prøve å gi mat eller mme like etter han har våknet fra duppene, det funker best her.

Hvis gutten din ikke er så sulten så vil han jo spise mindre porsjoner, mer som et mellommåltid. Alle måltidene trenger jo ikke være fullverdige måltider.

Hvis han nettopp har begynt med skive bruker han sikkert litt tid på å venne seg til det, i mellomtiden er sikkert frukt greit, selv om det ikke bør gis kun frukt som fullverdig måltid pga lavt næringsinnhold. Det går seg til! :-)

Vinterbarnet: Sa virkelig helsesøster det??? Hun mener vel ikke at sønnen din skal være sulten? Hvis han drikker 400 ml mme i døgnet og ikke vil ha mer, så må han jo få spise seg mett på fast føde. I Spebarnsboken er det foreslått at dersom barnet legger for mye på seg kan man øke inntaket av næringsfattig mat, feks ved å øke andelen grønnsaker i kosten. Barnet må jo få spise seg mett. Jeg synes forresten ikke gutten din høres veldig stor ut ift andre barn.

Skrevet

PS Vinterbarnet: Knerten spiser mye mer enn gutten din! Både av mme og fast føde! Og han er like gammel. Han er veldig aktiv så han trenger rett og slett så mye mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...