Mamma/Oda Skrevet 30. juni 2010 #1 Skrevet 30. juni 2010 Hvordan oppdaget du det? Hva skjer med deg i svangerskapet?Trenger du spesiell oppfølging?
Marikke Skrevet 30. juni 2010 #2 Skrevet 30. juni 2010 Ja, jeg har svangerskapsdiabetes. Det ble "oppdaget" ved en glukosebelastningstest. Den maste jeg meg til fordi jeg vet at jeg har dårlig toleranse for sukker, selv om jeg aldri har hatt sukker i urinen eller høyt fastende blodsukker. Belastningsverdiene mine er under 9 mmol/l, og jeg blir bare fulgt opp av fastlegen min i forhold til selve svangerskapsdiabetesen. Ved høyere verdier skal man helst bli fulgt opp av diabetes-eksperter. Har fått litt råd om kosthold, og måler mitt eget blodsukker. Det er ikke så ille å måle blodsukker som det kanskje høres ut. De første par ukene gjorde jeg det etter nesten hvert måltid av ren nysgjerrighet, men nå gjør jeg det ikke hver dag en gang. Har god kontroll på hva jeg kan og ikke kan spise, og lever som normalt. (Jeg har jo hatt problemer med sukkerintoleranse fra før.) Fra uke 38 har jeg hatt ukentlig oppfølging på sykehuset med ultralyd, mest for å sjekke at jeg er frisk og rask og at lillegullet ikke vokser for fort eller sakte. Og jeg kommer ikke til å få gå over tiden, så jeg har fått time til induksjon noen dager etter termindato.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå