beggeto Skrevet 30. juni 2010 #1 Skrevet 30. juni 2010 mamma kommer i morgen og blir her i over en uke. Jeg har termin på lørdag. Vi pleier å krangle en del og regner med det ikke bli lettere nå som jeg er fødeklar og sliten og heller ikke etterpå når jeg kommer hjem med min nye baby. Siden jeg vet at mamma bare vil det beste og at det ofte er jeg som er litt vanskelig ønsker jeg å forberede meg litt og prøve å gjøre det beste ut av dette. Håper derfor på litt råd om hvordan jeg kan ta meg sammen... Det dreier seg ofte om at mamma gjerne vil hjelpe til og lage middag, vaske, rydde og alt mulig. Jeg liker best å være selvhjulpen, har MYE stolthet og liker ikke at det er andre som har gjort det pent her for å si det sånn. Føler kanskje at jeg mister litt av stoltheten min og at hun blir "fruen i huset". Er spesielt bekymret for at jeg skal føle det sånn når babyen kommer. At jeg føler at det er hun som viser frem babyen til de som kommer og hilser på, at det er hun som har ordnet med kaffe og kaker, og vasket huset og gjort alt i stand. Som sagt, av en eller annen grunn har jeg mye stolthet i forhold til disse tingene, selv om jeg ikke er spesielt huslig. Jeg kommer jo til å være sliten og burde sikkert glede meg over å få hjelp. Veit ikke hvorfor jeg føler det sånn. Pleier å eksplodere noen ganger over at hun vil gjøre så mye (blir kanskje litt skuffet over meg selv at jeg ikke orker like mye). Kan dere gi meg noen råd om hvordan jeg bør tenke eller hvordan jeg skal forberede meg på dette?
utflyttet stavanger dame Skrevet 30. juni 2010 #2 Skrevet 30. juni 2010 Ta imot hjelpen, du kommer til å være dønn sliten de første ukene, og trenger masse søvn, greit at noen andre fikser huset så det blir fint og rent. Og blir det for mye så si fra på en fin måtem hun vil jo bare det beste for deg vet du
Barbamama_til 2 prinsesser Skrevet 30. juni 2010 #3 Skrevet 30. juni 2010 Mitt råd er å ta imot så mye hjelp som overhodet mulig! Tenk at dette fortjener du! Fortell mor at du har masse hormoner nå, og forklar hva du ønsker (det som er mest slitsomt for deg) at hun kan hjelpe til med. Min mor vasket leiligheten og masse klær da førstemann kom. Det var faktisk ganske deilig, når jeg kom meg over min egen stolthet Om det er vaskingeller baking du ønsker hjelp til, så be henne om det Lykke til!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 30. juni 2010 #4 Skrevet 30. juni 2010 Etter fødselen kommer du helt sikkert til å bare synes d er deilig m en ekstra "hjemmehjelp" i hus! Det hadde ihvertfall jeg satt stoor pris på sist husker jeg! Når det gjelder forholdet dere imellom, med endel krangling og slikt, så kan det nok være at det vil endre seg etter fødselen og bli bedre pga den nye verdensborgeren. Tiden etter en fødsel- med en nyfødt liten baby i hus, er utrolig spesiell og båndene innad i familien blir ofte bare enda sterkere enn før, og synes du at hun tar for mye av "æren" eller gjør for MYE for dere, så får du heller bare ta det opp m henne der og da tror jeg.
vbu Skrevet 30. juni 2010 #5 Skrevet 30. juni 2010 Den her skjønner jeg godt. Venter med skrekk og gru at mamma sier at hun skal komme rett etter fødselen. Ser for meg at det blir som å plutselig ha to unger i huset jeg må ta vare på... Jeg irriterer meg grenseløst når hun gjør noe siden jeg synes hun gjør alt så dårlig. Ikke at jeg er noe bra husmor men hun er ekstremt dårlig. Hun hadde omtrent brukt samme klut på do og kjøkken uten å synes det var ekkelt... Ok jeg overdriver litt men bare litt. Og så er det noe med stolthet som du sier. Jeg vil ikke at folk tror at jeg trenger hjelp Hva med å rett og slett å si til hun at du har problemer med at hun holder på og styrer med ting og da heller gi henne oppgaver som du føler at hun kan gjøre uten å irritere deg. Og så kanksje det gradvis ordner seg på et nivå som dere begge tåler. Så er det desverre sånt at man må bare bite seg i tungen og holde ut .Og huske at det kunne ha vært verre enn en uke... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå