Gå til innhold

Sukkerbabyer

første i magen- Høygravid!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest litt om slike 5-7 kilos babyer som man vissnok kan få hvis man spiser masse sukker i svangerskapet...

Jeg blir jo KJEMPEBEKYMRET for jeg spiser sukker hver en dag!! SÅ jeg har noen spm..

Er det mange av dere som ikke spiser godteri/kaker/brus annet enn på lørdager??

Hvordan vet man at man er i faresonen for sukkerbabyer? Jeg har bare gått opp 4 kg (uke 22), symfysemål og alt sånnt er normalt, kan babyen likevel bli kjempestor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan man oppleve selvom man spiser sunt og trener i svangerskapet. Venninna mi spiser sunt og normalt og trente 2 ganger i uka men likevel var dattera henner 4,7kg da hu ble tatt med ks 3 dager over termin.

4kg i uke 22 hørtes ikke mye ut. jeg gikk opp 22 kg i svangerskapet mitt,men lillemann var bare 2765g da han ble født!

Skrevet

Jeg er også bekymret over mitt eget inntak. Det blir litt lite frukt og grønt, og dermed heller søtsaker. Spiser heller brød, kornblanding enn frukt, og heller softis enn frukt...

Må liksom ha min dose med et eller annet søtt hver dag, og det er litt skremmende!!!

Skrevet

Det skal visst ikke spille noen rolle på sukkerinntaket ditt hvor mye babyen kommer til å veie. Jeg spiste MYE usunt med første og hun var 3910, helt normal med andre ord. Hun var kjempelang og tynn.

Men pass på diabetes hvis du er kraftig/overvektig. Det er jo selvfølgelig best å holde seg unna alt sukkeret for din egen del men det er VANSKELIG når man er gravid.

Skrevet

De sukkerungene stammer som oftest fra foreldre med diabetes og eller svangerskapsdiabetes...

Skrevet

ikke nødvendigvis. Man kan få store barn selvom man er kjempe sunn og fornuftig!

Ville helle prøvd å kutte litt på sukkeret hvis du er bekymret...

Skrevet

Det med babyens vekt er nå en ting. Men hva med sunt & riktig kosthold for deg og babyen? Kommer du til å gi ungen din godtri/kaker/sukker hver dag etter den er født?

Jeg er absolutt ikke perfekt selv, men jeg begrenser brus & godteri-spising til lørdager, eller ihvertfall helg. Det handler bare om viljestyrke det:) Jeg ville ihvertfall følt meg elendig hvis jeg skulle spist usunt hver dag.

Skrevet

Det kommer an på blodsukkerreguleringen i morens kropp, om du ikke har svangerskapsdiabetes eller diabetes type1 eller 2 får du ikke de største babyene (de er forunt de knallheldige av oss uten fungernde bukspyttkjertler:S). Dersom du er bekymret får du målt blodsukkeret når du er på kontroll, spis gjerne noe søtt ti-tjue minutter før blodprøven, så er du helt sikker på at det blir oppdaget om noe er i ulage. Dersom sf-målet er normalt når du skal ha barnet er det ikke av de store, magen må nødvendigvis være stor dersom babyen er kjempestor.

Skrevet

Gikk til ern fysiolog under mitt første svangerskap og det er en sammenheng mellom sukker og vekt.

Dvs. økning av blodsukker og vekst.

Det som er viktig er at man holder blodsukkeret stabilt istedenfor de store svingningene. Kommer det en brå økning i blodsukkeret så vil et vanlig menneske da begynne å produsere insulin for å få bukt med dette ( går ikke inn på det vitenskapelige her).

Greia er at et foster også produserer insulin når mamma får økning i blodsukkeret og insulin er som kjent et veksthormon, derav hurtigere vekst hos barnet.

Derfor skal man være litt forsikring med mat / godteri / drikke som øker blodsukkeret ditt når du er gravid.

Håper jeg greide å forklare dette ganske rasjonelt... :-)

Skrevet

Dessuten: Stor inntak av sukker øker risikoen for sv.skapsdiabetes som flere her er inne på. Vil man ikke forsøke å unngå det så langt det lar seg gjøre? Sv.skapsdiabetes gir ofte store barn - og det er gjort en del forskning på overvekt senere i livet som er satt i sammenheng med dette.

Er ikke meningen å gi noen dårlig samvittighet altså, men man må jo være obs på hvilke konsekvenser de valg man tar under sv.skapet kan få.

Søtsug kan skyldes mange ting, bl.a. dehydrering og mineralunderskudd. Krom skal visst hjelpe både mot søtsug og leggkramper. Når du får søtsug kan du prøve å drikke et glass vann - for mange er det alt som skal til, faktisk. I det du kjenner at du er tørst er faktisk kroppen dehydrert, så ideelt sett bør du drikke så mye ila en dag at du IKKE blir tørst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...