Pinnus Skrevet 30. juni 2010 #1 Skrevet 30. juni 2010 Jeg holder på å daue, det gjør så vondt. Fødte på lørdag og har forstått at jeg er midt oppi det verste nå? Puppene er plutselig dobbelt så store, harde, ømme og megatunge! Lurer på om det hjelper å pumpe? Og gi henne morsmelken på flaske sånn innimellom? For å avlaste litt? Hun spiser ikke så ofte heller, ca hver 5.time
Gjest eelis+kian Skrevet 30. juni 2010 #2 Skrevet 30. juni 2010 IKKE PUMP ELLER GI FLASKE! Melkemengden reduseres av seg selv etter hvert. Som du selv sier - du er midt oppi det verste nå, du må gi kroppen litt tid til å justere mengden etter barnets etterspørsel. Her tok det en uke eller to før det ikke gjorde vondt lengre. Lykke til!
Snuppa! Skrevet 30. juni 2010 #3 Skrevet 30. juni 2010 Jeg pumpa og ga flaske første uka. Brysta mine var så sprengt at gullet ikke fikk ordentlig tak i brystvorta. Gjør det som funker best for dere, lykke til!
Daydreamer 81 Skrevet 30. juni 2010 #4 Skrevet 30. juni 2010 Hvis det er vanskelig for babyen å få tak i puppen, kan du førmelke litt for hand for å lette trykket. Du kan og¨så få babyen til å spise litt oftere, slik at du slipper at brystene blir så fylte og vonde. Lykke til!!
mamma og my Skrevet 30. juni 2010 #5 Skrevet 30. juni 2010 Det er en forbigående tilstand, du kan trøste deg med det. Om ikke så altfor lenge kommer puppene til å være mykere og mindre ømme. Grunnen til at det er sånn er at det er mye melk, og mye væske i brystene, litt som å ha vann i beina. Væsken kommer til å forsvinne. Du kan prøve å legge på varme kluter, gå med f.eks ullinnlegg, det lindrer sprengen. og du kan prøve å håndmelke litt, f.eks i dusjen for å få vekk det verste. Dersom en begynner for tidlig med pumping og flaske og sånn kan en ende opp med motsatt problem, at det blir for lite melk. Den første uka etter fødsel er tøff, og amminga er vanskelig, men det betyr ikke at det kommer til å forbli slikJeg regner også med at du kan ringe til barselavd der du fødte og få råd, eller du kan snakke med helsestasjonen. Jeg hadde det samme problemet siste dagen jeg var på barsel, og hadde veldig god nytte av hjelpen jeg fikk av barnepleierene der.
LilleKnott Skrevet 1. juli 2010 #6 Skrevet 1. juli 2010 Håndmelking i dusjen er en lettelse. Og en varmeflaske det går over ja!
Sistah*G07*J09* Skrevet 1. juli 2010 #7 Skrevet 1. juli 2010 purelan på brystvortene og puste dypt med magen da jeg la ungen til, var det eneste som hjalp for meg. Det gir seg om en ukes tid Helsikes vondt når det står på, men heldigvis så jevner det seg ut Ikke pump og gi på flaske i begynnelsen, hun burde ha inne ammeteknikken helt først. Så pust dypt inn og ut med magen, når du legger henne til å hold ut Lykke til
Vimse + gullene Skrevet 1. juli 2010 #8 Skrevet 1. juli 2010 fødte for snart 3 uker siden og har gått gjennom et lite ammehelvete siden den gang. Første natten hjemme fra sykehuset var puppene dobbelt så stor som vanlige, og verket så jeg ikke klarte å stå oppreist. De var så harde at verken eg eller babyen klarte å få ut noe. Hadde jeg ikke da hatt min håndpumpe hadde puppene sikkert kvelt meg! Styrte mye ellers med amming, både sugetak, tilpasning av mengde, riktige intervaller osv. Ingenting som sto i bøkene passet! f eks hjalp smokk oss masse, og jeg måtte en periode vekke henne ca hver annen time på dagen for å få i henne mat. Nå har vi eendelig tatt igjen fødselsvekten og ting fungerer Det er så mange forskjellige råd der ute, prøv dere litt frem og se hva som funker. Er det veldig styrete, er det lurt å få kontrollert vekt på helsestasjonen. Min spiste også hver 5. time i begynnelsen, og det var aaltfor lite, selv om hun ikke gav uttrykk for det. Lykke til, det ordner seg
Pinnus Skrevet 1. juli 2010 Forfatter #9 Skrevet 1. juli 2010 Tusen takk for masse gode råd dere! I går ettermiddag forsøkte vi med brystskjold og snakk om natt og dag! Hun har hele tiden hatt god teknikk, men nå var de blitt så sprengte at hun ikke fikk tak i det hele tatt. Med brystskjoldene går alt så mye bedre. Nå får hun i seg masse mat og jeg klarer å amme uten å ville skrike høyt. Var på kontroll på barsel-poliklinikken i dag siden vi reiste tidlig hjem. Hun hadde gått ned 200g, noe jordmor syns det var helt fint. Ny vektkontroll på helsestasjonen på mandag. Fikk de til å ta en blodprøve for gulsott siden hun sover såpass mye og ikke vil amme så ofte. Forsøker å vekke henne for å amme men det er neimen ikke lett. Viste litt utslag på prøven, så vi skal tilbake for å kontrollere verdiene i morgen. Må bare gjøre en kjempeinnsats med ammingen til den tid. Fikk tips om å legge varme kluter på brystene, evt fylle bind med varmt vann og se om det ville renne ut litt. Det skulle i alle fall gjøre det lettere å håndmelke. Hun sa også at det var greit å pumpe, men at det ville komme mer melk. Så avventer med det og ser om vi får til det andre først. Vil helst ikke ha enda høyere produksjon inni der!
Gjest Skrevet 1. juli 2010 #10 Skrevet 1. juli 2010 Jeg hadde så vondt at jeg gråt da jeg ammet. Det som hjalp meg var at jeg masserte og masserte i dusjen med varmt vann på! Nå har jeg ikke vondt lengre, men de to første ukene var dritt. Jeg hadde ikke såre brystvorter, men ømme kuler inne i puppen...
Snupi27 Skrevet 1. juli 2010 #11 Skrevet 1. juli 2010 vær forsiktig med brystskjold. det er mange babyer som ikke klarer å ta puppen når du slutter med skjoldet.. er du sikker på at babyen har riktig tak når du ammer? kan hende derfor du er sår.. =) første uka mi var oxo et hælvete.. jeg hadde så store og tunge bryster at det var helt jævli. jeg gikk og holdt oppe puppene når jeg skulle gå fordi det var så vondt. ikke klarte jeg å ligge på sidene heller fordi jeg følte den ene puppen klemte den andre flat. derfor leste jeg litt på ammehjelpen.no det jeg tilslutt gjorde var at jeg lot sønnen vår spise så mye melk han ville og etter at han var ferdig tømte jeg hele brystet for melk med pumpe. etter det var jeg helt fin igjen =) har ikke hatt spreng eller noe etter der og sønnen vår legger på seg som bare det =) han er 4 uker nå lykke til =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå