Ella <3skatten min<3 Skrevet 30. juni 2010 #1 Skrevet 30. juni 2010 Skal i bryllup i helgen, og det serveres koldtbord der. Sitter her og lurer på hva i alle dager jeg kan spise av det som serveres da... Vet jo at spekemat er NeiNei, men vi skal jo være forsiktig med kjøttpålegg osv. Regner med at alt blir lagt på fat dagen i forveien, og det står nok litt fremme før vi får begynt å spise også. Hva ville dere gjort ? Skal jeg ta sjansen på å spise diverse kjøttpålegg (minus spekemat), hva med sjømat, fisk, karbonader, kylling osv ? og ikke minst salat, skal jo være forsiktig med det også. Jeg er nok litt for forsiktig av meg kanskje, men "better safe than sorry".
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 30. juni 2010 #2 Skrevet 30. juni 2010 spis og kos deg:) som du sier,hold deg unna spekematen.. ville kanskje droppa laksen også. fulgte dette da jeg gikk gravid: http://matportalen.no/Emner/Gravide lykke til og kos deg med maten:)
art Skrevet 30. juni 2010 #3 Skrevet 30. juni 2010 Alt som er rått eller ikke gjennomstekt bør du vel holde deg unna, dvs spekemat, roastbiff, gravet/røket fisk m.m. De sier jo at gravide kan spise gravet laks når det er lenge til best før dato, men i og med at du ikke vet hvordan det er med dato på koldbordmaten hadde jeg holdt meg unna. Men gjennomstekt kylling, karbonader, kokt laks, reker og sikkert mye annet godt er det trygt å forsyne seg av! Salat er jo ikke i seg selv farlig, men dersom den ikke er vasket godt og det følger med jord kan den være litt skummel. Kos deg i bryllup, det er sikkert rikelig med mat som er gravidvennlig der, og ikke minst dessert/kaker
scoobydo Skrevet 30. juni 2010 #4 Skrevet 30. juni 2010 Du kan ete alt utenom spekemat og roastbiff, eventuelt anna kjøtt som ikkje er gjennomsteikt. Salat ville eg ikkje bekymra meg for... røyklaks kan vi jo og ete, men hadde kanskje unngått det sida man ikkje veit kor lenge den har lege ute og eventuelt når den går ut på dato.. kos deg i bryllaup
iqtrollet Skrevet 1. juli 2010 #5 Skrevet 1. juli 2010 Jeg har vært på flere koldtbord i min graviditet og er ikke hysterisk. Har smakt både laks, roastbiff, kjøttpålett og spekemat. Ikke spist bare dette men SMAKT, jeg er ikke hysterisk for noe av dette mathysteriet men ser og sjønner faremomentene, mn folk har da fått velskapte barn før også. Dessuten er all mat i norge sjekket nøye av mattilsynet og andre innstanser før de når kundene. Koldtbormat er ikke noe mer skadelig enn andre steder og har ikke ligget over lengre tid når det er bestiltlt til spesielle anledninger. Kos deg er mitt tips
Ella <3skatten min<3 Skrevet 2. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 2. juli 2010 Takk for alle svar Har vært inne og lest hva matportalen anbefaler for gravide, og følger det. Jeg skal absolutt spise og kose meg, men ikke på bekostning av LilleGull sin helse. Holder meg til det som regnes som "gravid vennlig". Jeg har mange år foran meg der jeg kan hive innpå med spekemat, roastbeef, osv osv, så da klarer jeg å avstå fra det i de ni korte månedene det er snakk om. Synes ikke det er verdt risikoen for å si det sånn. Har snakket med de som arrangerer brullupet, og det kommer flere gravide der, så de skal sørge for å varme opp karbonader og kylling ekstra godt Så da kan spise det jeg orker av det og andre gode saker + at jeg skal unne meg et lite kakestykke *herlig* Ønsker dere alle en god helg !!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå