Stilars Skrevet 30. juni 2010 #1 Skrevet 30. juni 2010 Vi har en fantastisk gutt på 10 mnd. og vi er 15 uker på vei med nestemann Har begynt å tenke litt på utstyr ol. Jeg vil gjerne høre tips av alle slag, situasjoner der dere har tenk "det burde jeg tenkt på tidligere.."
Lilli med småtrolla Skrevet 30. juni 2010 #2 Skrevet 30. juni 2010 - Neste gang vi får barn skal vi være flinke å få inn gode søvnvaner fra dag 1. Ikke lage oss uvaner med byssing, flaske eller slikt. Det skal jeg tenke på neste gang =) - Ikke ha så mye besøk. Og visst vi får besøk så skal ikke jeg tenke på at huset ser litt rotete ut. Det skal jeg huske på neste gang!
V.A.B Skrevet 30. juni 2010 #3 Skrevet 30. juni 2010 Skal ta livet mer med ro, og ser huset bomba ut får de som misliker det rydde selv, hehe. Så skal jeg huske å spise de to første ukene etter fødselen, ikke stresse livet av meg.
nina har ei lita jente Skrevet 30. juni 2010 #4 Skrevet 30. juni 2010 jeg skal ikke høre på råd.. hehe.. ble helt tullete av, "skal du amme nå igjenn?, det må minst gå to timer i mellom" å masse andre råd som man bare blir stressa av
Elsie84 Skrevet 30. juni 2010 #5 Skrevet 30. juni 2010 1. Stole mer på meg selv som mor -bruke omslagsbodyer de første månedene og ikke de man trer over hue.. super upraktisk når de er så små... -ikke kjøpe merkeklær og dyre klær i de små størrelsene, de vokser jo så fort!! -begynne å bruke klær før de nesten er for små! klærne ser jo så store ut og når jeg får de på er de nesten trange hehe -invistere i en god vippestol! neste gang skal jeg også ha base til bilstolen i bilen verdt allle pengene!!
Little Miss Poopsie + en til! Skrevet 30. juni 2010 #6 Skrevet 30. juni 2010 Hehe, jeg hadde gode intensjoner om aa innfoere gode soverutiner med tanke paa innsovning, ikke sove i mamma og pappas seng etc med nummer 2. I stedet gjoer vi naa alt for at han skal sove saa han ikke vekker storesoester, smukk eller pupp/flaske ved foerste klynk etc, og alt er bare mye mer hektisk saa blir nok en del minste motstands vei dessverre!!
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 30. juni 2010 #7 Skrevet 30. juni 2010 - kose meg mer i begynnelsen, og ta bilder/video fra de første dagene. Jeg var så ødelagt og i ubalanse i begynnelsen at vi nesten ikke har bilder de første 5 ukene, og det er noe av det jeg angrer mest på. - stole mer på at jeg faktisk får til amminga, men ikke føle meg ubrukelig om jeg ikke får det til neste gang heller. Endte opp med å pumpe meg i 3 måneder med Vesla. - ha en lettere bilstol. - som en sa over her - bruke klærne før de blir for små... (Vesla var 53 cm da hun ble født og vokste ut av str i en fei, er nå 9.5 mnd og bruker str 86!) - omslagsbodyer er knall. Jeg synes sparkebukser med knapper er bra helt til å begynne med, men etter hvert blir man dødslei av å knappe de knappene! Så jeg liker heller vanlige myke bukser uten knapper. Men det er en smakssak. - venne babyen mer til lyder når hun/han skal sove. Vi prøver å være flink med Veslefrøkna, spesielt om kvelden går det bra med lyder. Men når hun skal sove midt på dagen våkner hun av den minste lyd. Og ikke går det ann å flytte henne feks fra bilstolen og over i vogna uten at hun våkner og nekter å sovne igjen. Når de er bittesmå sover de jo gjennom alt, men fra 4-5 mnd så våkner de lettere. Men det er sikkert individuelt fra barn til barn.
Gjest eelis+kian Skrevet 30. juni 2010 #8 Skrevet 30. juni 2010 Jeg skal ikke høre på "gode" råd. Slappe av og kose meg. Gjøre det som føles rett i øyeblikket, og ikke stresse med soving ++ Dessuten skal jeg vente med besøk fra andre enn familien til babyen er minst to uker gammel. Jeg var gørrsliten etter konstant besøk fra ti minutter etter fødselen til tre måneder etterpå, og det kommer jeg IKKE til å gjøre igjen!!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 30. juni 2010 #9 Skrevet 30. juni 2010 Blir ikke noen neste gang på meg. Vi har 4 barn og det er mer enn nok, men jeg kan gjerne gi et par tips om du vil? Blir jo min erfaring dette da. * Husk at man forandrer både smak og meninger med årene. Jeg velger veldig mye anderledes nå med nr 4 enn med nr 1 rett og slett fordi jeg nå er eldre og mer moden, så vær litt ydmyk. Ikke vær for bastant på hva du skal eller ikke skal, ta ting som det kommer. *Husk at ALLE babyer er ulike! Jeg har 4 ulike barn som har hatt behov for 4 ulike måter å bli behandlet på. Det verste man gjør er å behandle alle barna sine helt likt, man bør behandle hvert enkelt slik det har behov for. *I ditt tilfelle som får to veldig tette... invister i en skikkelig søskenvogn/tvillingvogn med separate sittenheter og to svingbare hjul foran - IKKE kjøp en billig trille, de er tunge og upraktiske og du vil angre på det etterhvert. Så kan du heller selge den litt dyrere vognen på Finn.no etterhvert. *Ikke stress, ting går seg til etterhvert. Man blir som oftest mer tålmodig for hvert barn, utnytt det :-)
Rampongi Skrevet 30. juni 2010 #10 Skrevet 30. juni 2010 Jeg hadde villa slappa av mer når ungen var nyfødt, bare kosa og ikke stressa med amming/flaske, antall ml, soving og styr. Men heller nyta dagene og ordna resten som det kom.. Vi er så heldige å arve masse klær og utstyr, men jeg hadde nok sagt klarere i fra tidligere til de gærne bestemødrene at de kunne la vær å handle så mye klær og tull og tøys. Men her blir det ingen neste gang, så pyttsann.. Gratulerer med spira, så artig for ungene å bli så tette i alder
Gjest Sharazi Skrevet 30. juni 2010 #11 Skrevet 30. juni 2010 Jeg har bare vært mamma i 2 uker, men det er en ting jeg angrer på.. Neste gang skal jeg IKKE ha besøk på sykehuset! Da skal jeg bare ha på meg sykehusskjorta og være pasient i 2 dager og ikke tenke på noen andre enn meg selv! Jeg hadde en flott fødsel og kom fort i fin form, derfor sto jeg opp, sminket meg og tok imot gjester.. Ikke tenkte jeg på at jeg egentlig bare burde legge meg ned for å SOVE!! Jeg har ikke sovet lengre enn max 2 timer i strekk siden riene begynte for 2 uker siden!!!!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 30. juni 2010 #12 Skrevet 30. juni 2010 Her ventes lillesøster om 3 mnd, og jeg har en del ting på lista over hva jeg har lyst til å gjøre annerledes denne gangen; - Ikke stresse sånn m amming/ flasking- telle antall ml osv. Det hjelper lite, ungen spiser jo ikke mer av den grunn. - Kose meg mer m den lille!! La den sove masse på brystet vårt, i fanget vårt og bare være nær; sist gang stresset jeg for mye m pumping, ta i mot besøk, gjøre husarbeid osv, så fikk det liksom så "travelt" hele tiden. - Ikke stresse med søvnrutiner før tidligst 3-4 mnds alder; vi jobbet og jobbet m dette fra "dag 1", men fikk ikke noe resultater før snuppa var nærmere 4 mnd, og helt bra ble det ikke før hun var 6 mnd. - Bruke bæresjal/ sele mye tidligere; kommer nok til å bli veldig praktisk denne gangen spesielt, siden jeg må passe på storesøster på 2 år i tillegg=)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 30. juni 2010 #13 Skrevet 30. juni 2010 Utstyr; - Mer klær i str 50! Brukte den str lenge sist! - Omslagsbodyer og sparkebukser m fot er genialt den første tiden. Sokkene sklei bare av i ett sett. - Ull er gull, derfor har jeg hamstret masse fint ulltøy på salg iløpet av våren;)
Ccathrine Skrevet 30. juni 2010 #14 Skrevet 30. juni 2010 noen unger er større enn andre og siden jeg var 52cm og sambo 51cm ve fødsell selv regnet jeg med å få en lang unge. Å gutten vår var 53cm ve fødsel, brukte str 50 i knapt to uker og 56 i 5 uker, så det jeg vil gjøre med nr to er å vente til etter fødselen med å kjøpe mere klær hvis jeg trenger det. Jeg skal ikke la bestemødrene styre så masse med den lille. Jeg vil heller ikke ta imot besøk på sykehuset. Barsel der jeg lå var stengt for besøkende og evig taknemlig var jeg for det
Tyren78-09+12 Skrevet 30. juni 2010 #15 Skrevet 30. juni 2010 Jeg hadde benyttet enhver anledning når babyen sover til å sove selv!!! (og jeg håper for guds skyld at vi ikke får en kolikk unge til..). Nå var det sånn at når han en sjelden gang sov på dagtid, så måtte jeg benytte anledningen til å spise selv, sette på vaskemaskin etc..alltid noe som måtte gjøres. Og vips så var han våken igjen. Nå sov han nesten aldri på dagtid da..dessverre..men måtte bæres for å stoppe gråten. Så sliten at jeg av og til trodde jeg skulle stupe. Ville nok også prøvd å ikke amme HVER time..var jo sår helt til han begynte med fast føde og amminga kom sjeldnere..men det var jo eneste måten å få han til å slutte å gråte på. Det og bæring..og da var det ofte lettere for en trøtt og sliten mor med vondt i ryggen å legge han til puppen
Overraskelsen Skrevet 1. juli 2010 #16 Skrevet 1. juli 2010 Jeg vil prøve å slappe mer av med ammingen. Vite at selv om jeg får trøbbel i starten, så går det seg antakeligvis til. Hvis ikke, så er det greit, det og. Bli bedre kjent med bæresjalet, og prøve å lære meg en ryggknyting for nyfødte. Være flinkere til å si ja takk til hjelp til trilleturer, husarbeid osv. Hvis vi skal prøve oss på tøybleier, må vi ha alt klart fra starten. Nytter ikke å bruke litt tøybleier. Prøve å være bevisst på å gi eldstemann positiv oppmerksomhet, selv om han sikkert er sjalu og trassete Så får vi se, da, om det blir en nr. 2 en dag...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå