Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal inn til sjekk av ørene. Har fått time i september. Jeg jobber redusert, så har fri hver onsdag. Nå har hun fått time på en torsdag. Føler ikke jeg kan ringe og flytte det til en onsdag, da vi allerede har stått lenge i sykehuskø, og fått time i september, lenge nok å vente.

Min sjef vet ikke om jeg får fri eller må avspasere tiden det tar. Hun vil gjerne høre hvordan det er på andre arbeidsplasser.

Noen som kan fortelle meg(oss) litt??

Og gjerne ang tannlege/lege til dere selv også. Avspasere? Fri med lønn? Fri uten lønn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo 10 dager i året med lønn for barns sykdom, innunder her går også det å følge barn til lege/sykehus.

Skrevet

Ang. lege og tannlege får jeg fri med lønn (staten), men det er ingen selvfølge, mange andre steder må man avspassere eller ta fri uten lønn.

Skrevet

Ja, vet at det er forskjeller ute og går.

Det med sykt barn dager hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Han kun brukt 1 dag(!) i 2010, så det er jo faktisk ikke noe problem!! Tror jammen jeg skal ta fri fra morgenen av, skal være der kl 10, og så går det jo en del tid før, kan kanskje komme tilbake om det skulle ta liten tid.

Eller ville dere tatt en hel dag??

Skrevet

Hos oss (i kommunen) fungerer det slik at man har krav på fri med lønn inntil 10 dager i året (velferdspermisjon). Herunder ligger sykehustime barn, sykehustime arbeidstaker ol.

Disse 10 dagene blir tilsvarende redusert hvis arbeidstakeren har redusert stilling, altså hvis du har 50% stilling har du krav på 5 dager. I tillegg må de i reduserte stillinger så fremt det er mulig legge slike ting på fridager - dette gjelder først og fremst legetimer, tanlegetimer ol som man stort sett kan styre selv.

Skrevet

Du kan jo ringe og høre om du får bytte timen da. Jeg fikk time for min som absolutt ikke passet, og det var ikke noe problem å bytte. Det var også på sykehuset etter å ha ventet på innkalling.

Skrevet

For at du eventuelt skal harett på fri med lønn må det være gjelde nødvendig fravær. Derfor bør du ringe sykhuset og høre om det er mulig å få flyttet timen. Om det er vanskelig så kan du fortelle arbeidsgiver at du har forsøkt, men at det desverre ikke var mulig.

Skrevet

Jobber privat, og vi har forhandlet frem at lege/tannlege til oss selv eller barn under 12 år får vi fri med lønn i inntil 2 timer.

Om vi skal til spesialist (feks sykehus) selv eller med barn så får vi fri med lønn den tiden det tar. Sist gang jeg var på sykehuset med jenta mi var jeg borte i 4 timer pga kjøring og venting, og ingen som sa noe på det.

Skrevet

Der jeg jobber, må en søke om velferdspermisjon når det gjelder slike ting. Og vi får jo alltid innvilget, trodde en hadde krav på velferdspermisjon når det er spesialisthelsetjeneste for seg selv, eller barn under 12. Jeg har også jobbet deltid, ca 60%, og jeg har aldri blitt bedt om å forsøke å endre tidspunktet. Legetimer, tannlegetimer og jordmortimer derimot, skal en forsøke å legge til fritiden, eller bruke avspasering.

Jeg er uenig i at en kan bruke "sykt barn" dager til dette. Det tror jeg ikke en arbeidgiver går med på.

Skrevet

kanskje ikke, men det er jo pga sykdom vi skal på sykehuset. Men som det ser ut, så er det slik at de fleste får fri med lønn. Sjefen ville bare høre, slik at hun visste hva de gjorde andre steder. Tror nok det skal gå veldig greit.

Skrevet

Gå inn på nav sine sider og les om omsorgspenger. Der står det at man har rett på omsorgspenger hvis barnet skal til lege eller sykehus selv om barnet ikke er sykt den aktuelle dagen.

Skrevet

Jeg jobber i staten og der får vi fri med lønn for å følge barn til lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...