heldigesnart4barnsmamma Skrevet 29. juni 2010 #1 Skrevet 29. juni 2010 Dette høyrde eg her ein dag.... Er det slik at dersom ein tek 10mndr perm så får ein feriepengar for kun 15 veker? Medan ein får feriepengar for heile summen dersom ein tek perm i eit år?.... Kan det virkelig stemme? Da vil det jo virkelig lønne seg å ta 10mndr + 2mndr ulønna da, isadenfor eit år....? Nåken som har peiling?
nyrestein Skrevet 29. juni 2010 #2 Skrevet 29. juni 2010 Det jeg vet og har erfart, er at det er arbeidsgiver som bestemmer hvorvidt de skal forskutere lønn til deg eller ikke i permisjonstida. De fleste offentlige arbg gjør det, men min arbeidsgiver, som er privat, gjør det IKKE. Konsekvensen av dette er at NAV da må betale permisjonpengene til meg. Og NAV betaler kun feriepenger av de første 12 ukene av permisjonstida di. Så summen av dette vil derfor variere alt etter som hvor mye du får utbetalt i disse ukene. Feriepenger utover dette får du derfor ikke... Dessverre.. Har du en arbeidsgiver som forskutterer lønna til deg i permisjonstida, er du kjempeheldig, for da opparbeider du deg fulle rettigheter til feriepenger. Jeg ser dette som skikkelig diskrimminering!! Selv tapte jeg over 35 000 kr ved forrige svangerskap siden min arbeidsgiver ikke forskutterte lønna til meg i permisjonstida. Attpåtil når far tar sin permisjon (dersom det er NAV som betaler deg lønna), vil også han miste retten til å opparbeide seg feriepenger siden det allerede brukes av "din" permisjon.!! Sykt, eller hva??
Mrs Preggie Skrevet 29. juni 2010 #3 Skrevet 29. juni 2010 Fra nav har du krav på feriepenger for enten 12 eller 15 av de første ukene av permisjonen din avhengig av om du velger henholdsvis 100% eller 80% dekning. Arbeidsgivere som forskutterer/utbetaler permisjonspenger har ulik praksis på området. Med andre ord er det ikke gitt at du får feriepenger for hele permisjonsperioden selv om du har fått penger fra arbeidsgiver hele veien. Hør med lønningskontoret. Hva som lønner seg blir et regnestykke for hver enkelt
heldigesnart4barnsmamma Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 30. juni 2010 Ok, takk for svar "nyrestein" og "Mrs Preggie". Utrulig kor masse reglar og slik ein må setje seg inn i! Blir jo forvirra av alt, så da stemmer det i nokre tilfeller, men ikkje i alle. Får håpe eg har ein arbeidsgjevar som forskuddterar lønna mi Er jo veldig uretferdig at det ikkje skal vere likt for alle. Menmen.... verden er vel uretferdig! Eg gledar meg til permisjon, vi skal koooose oss enten god eller dårlig råda!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå