Gå til innhold

far på svangerskapskontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! er det vanlig at far blir med på 1 svangerskapskontroll? har noen av dere hatt han med ? Jeg har lyst, men tenker om det er uvanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Javisst!

Jordmora virka nesten imponert over at samboer ble med, så tydeligvis ikke heeelt vanlig. Men han var like giret som meg, og har jo endel spørsmål han også.

Hun synes iallefall det er kjempehyggelig at han stiller opp, og det syns moren også! ;)

Skrevet

Da jeg gikk til legen for å få bekrefte at jeg var gravid og fikk en dato til første svangerskapskontroll så spurte hun om jeg kunne ta med mannen min også så han fikk tatt like mye del i det som meg :) Jeg sa selvfølgelig ikke nei til det.

Skrevet

ok, suuupert, jeg setter veldig stor pris på det=) Det er hos legen jeg har første svangerskapskontroll, men det må man vel??.. er jo gøy hvis vi får høre hjertelyden sammen:)

Skrevet

Har du svangerskapskontrollen hos legen din? :P

Jeg fikk spørsmål om det fra legen min, men takket fint nei og sa jeg ville ha jordmor :P

Så det kan du iallefall bestemme selv om du vil.. Det er jo bare smak og behag :) jeg har jo også en mannlig lege som fortalte meg at jeg kunne drikke alkohol under svangerskapet, såååå.. :P

Skrevet

Da jeg var hos legen i uke 10 sa han at han anbefalte å ta annenhver konroll hos jordmor og annenhver hos lege. Da ville jeg få flere synspunkter, og var sikker på at alle aspekter ble dekket i forhold til å passe på min og barnets helse. Jeg syntes det virka vledig ok! Nå skal vi flytte, og jeg kommer til å bo mye nærmere jordmor, det kan jo komme til å påvirke noe :)

Og ja, pappaen skal være med på første kontroll hos jordmor, men om har blir med hver gang vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg ville nok ikke syntes det var noe poeng i å ha med pappa'n på første svangerskapskontroll hos legen. Det eneste det gjør på denne kontrollen er å veie deg, ta blodprøve, sjekke urin etc. Det er for tidlig å høre hjertelyd. Med andre ord, ikke spesielt interessant for pappa'n.

Min samboer har vært med på alle ultralydene selvfølgelig samt en jordmortime. Syntes det var greit at han ble med på en for å få litt innblikk i hva hun gjorde. Og dette er jo litt mer interessant i.o.m. at hun gir sf-målet, hører på hjerteslagene etc. Ser egentlig ikke noe poeng i at han er med på flere ettersom alt er normalt, og man egentlig gjøre det samme hver gang man er hos jordmor.

Men det er selvsagt opp til hver enkelt hva man ønsker å gjøre:-)

Skrevet

Jeg tar mannen min med på alt det han får tid til jeg :) Han var ikke med til første legekontroll for da måtte han jobbe men fikk han med til første JM-besøk og på ordinær-UL så klart. Har han mulighet så drar jeg han med, hihi ;)

Skrevet

okei.. takk for svar:) Men jeg trudde man måtte ha 1 svangerskapskontroll hos lege pga alle blodprøver o.l. som skal takes? Jeg har en kvinnelig lege som er kjempe flink pluss at det er veldig mye nermere enn jordmor:) Men jeg har hørt at de prøver å høre hjertelyden på denne kontrollen?

Skrevet

Da jeg gikk gravid var samboer med på alle kontrollene bortsett fra 1:)

Det er helt vanlig at far er med,og de aller fleste JM og leger syns bare dette er positivt:)

Skrevet

Et lite tips hvis du skal gå både hos JM og lege:

Vei deg kun hos en av de! Det er stor forskjell i vektene rundt omkring! Jeg gikk opp 5 kg på 1 uke i følge vekten hos legen og jm. veide meg hos jm, og en uke etter da jeg var hos legen hadde jeg liksom gått opp 5kg. Men da jeg var tilbake hos jm igjen hadde jeg bare gått opp 1 kg siden sist jeg var der..

Og vekta hjemme er helt forskjellig igjen.

Så hold deg til en vekt:) Mye greiere å holde oversikten da:)

Skrevet

Hehe, det var et godt tips jeg skal huske på:) Da blir far med i m orgen på 1 sv.kontroll hos lege:-D

Skrevet

lykke til:)

Skrevet

Sniker meg inn fra 3. trimester :)

Jeg hadde med meg samboer på 1. kontroll hos legen. det hadde ikke vert nødvendig i og med at jeg ikke fikk noe info av legen. var bare blodprøver osv. jeg var ikke fornøyd med den legetimen, så jeg ringte jordmor og bestilte time med en gang jeg kom hjem.

fikk 2 uker etterpå, tok også da med meg sambo.

det angrer jeg ikke et sekund på. jordmora brukte 1,5 time på å informere oss, og snakke med oss. dette synes jeg var greit ettersom jeg er førstegangs.

Tok med meg sambo på Ultralyden...

gikk noen ganger uten sambo, men jordmor ville jeg skulle ta han med meg sist gang jeg var, for da skulle vi snakke om amming. litt greit at han får samme info, å at han er med å støtter meg om det blir vanskelig.

Han blir antageligvis med på de siste nå fram til fødselen, ettersom det blir mye snakk om fødsel og barseltid.

Vi er tross alt 2 om det, og han synes det er veldi kjekt og få høre på fosterlyd , å ta del i kontrollene. han kan også spør om de spørsmålene han lurer på :)

Skrevet

har inntrykk av at barnefar gjerne kan være med til JM og var kjempeglad for at min hadde lyst til det, men JM var ikke fornøyd med det. Hun sa ikke noe på det, men det var tydelig at hun ikke satte pris på det. Litt trist at han fikk følelsen av å være uønsket når jeg ønsker at han skal bli involvert, og han hadde lyst til det selv :(

Skrevet

Trist at han følte seg uønsket... Vår jordmor var alt annet enn negativ til at han stilte opp, og det sier hun hver gang. Men siden hun nå skal slutte på helsestasjonen å begynne fulltid på sykehuset så får vi ny jordmor - får håpe hun er like hyggelig som hun første!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...