Gå til innhold

Har vår lille et søvnproblem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår nydelige prins på 7 mnd er verdens herligste, en blid og fornøyd gutt med god apetitt! Men de siste to månedene har søvnmønstret hans endret seg gradvis til det verre.. Det begynte med at han fikk tenner ved 5 mnd'ers alder og ble forkjøla. Da ble det mer nattamming og dårligere og oppstykka søvn både på dagtid og natt. Gutten vår som frem til da sov godt med kun en oppvåkning, begynte å våkne mer (vet dette er normalt ved sykdom). Også på dagtid, hvor han tidligere sov sammenhengende dupper, våkner han nå både etter 15 og og 30 min og bruker kanskje nye 15 min på å finne roen igjen og sove videre. Vi har prøvd alt (hvertfall tror vi det), med å korte ned fra 3 til 2 dupper, med det resultat at vår lille prins ble overtrøtt og gråt fra han ble lagt til langt utpå kvelden, til å la han få sove 3 dupper igjen. Men uansett om han legges seint eller tidlig på kvelden eller, får sove mye eller lite på dagen, så sover han svært lite.. Han har nå en lang dupp på morgenen fra 8.30 - ca 10, men etter det sover han kanskje en time til sammen, oppdelt i to dupper, og når kvelden kommer (han legges mellom18.30 og 19), våkner han nesten alltid etter 30 min, deretter er det tre-fire ganger frem til kl 22 ( da pleier jeg å amme sånn at han sovner fort igjen), også våkner han kl 01, 03-04, og 05 - 06. Ofte er han lys våken og helt propell kl 05.. Og da har han langt ifra sovet godt siden han la seg.. Vi er litt fortvilt nå, vi ser jo han sliter hver kveld og natt, og det plager oss når ingenting hjelper, uansett hva vi gjør. Noen med lignende erfaringer og som har gode råd? Vi vil jo bare så gjerne at vår lille prins skal sove godt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noen gode tips? Glemte forresten å si at vi har gode kveldsrutiner med grøt, tannpuss og amming. Det samme som skjer hver kveld til samme tid. Det har det gjort ganske lenge nå..

Skrevet

Det var i denne tiden vi og startet med søvnproblemer. Vi nattavvente og det hjalp litt på. Kuttet ned fra 3-2 dupper. Første dagene var det mye tull men rettet seg fort opp og nå er han fornøydmed sine 2. I tilegg har mini noe voldsomt seperasjonsangst så dette slår fryktelig ut på natte søvnen. Han har hold på 1 måned nå. Begynte å rette seg opp med bare 1 oppvåkning, men så begynte tannplagene og altkom tilbake. har lest littrundt på nette og sånn å det virker som de fleste har trøbbel rundt denne alderen. Du må nesten bare smøre deg med tålmodighet så vi ldet nok rette seg opp etterhvert. Vet hvordan du har det. det er tøft..

Skrevet

Vi har også tenkt på nattavvenning, men siden han har sovet så lite, og jeg vet at han roer seg fort og sover mye bedre etter han blir ammet om natta, har jeg bare utsatt det.. dessuten kom den tredje tanna nå og da var det visst bare puppen som hjalp.. I tillegg skal vi straks på ferie med litt bytte av sengeplass og mye bilkjøring, så sånn sett har jeg egentlig bestemt meg for å ta den "kampen" etter ferien.. Pluss at vi også skal gifte oss om 3 dager..hehe så joda det er da nok som skjer for både liten og stor.. bare håper jeg ikke kollapser helt under middagen på lørdag..;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...