Gå til innhold

ser ut som jeg har skjært meg på brystet.. vondt når jeg ammer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

det ser ut som jeg har blitt skjært et lite snitt av under brystvorta mi. det er så sinnsykt vondt for det er jo et litt hakk inn..

det blir vel ikke akkurat bedre når sønnen min skal ammes av den puppen heller..

jeg har prøvd lufttørking, purelan og melk.. men ingenting funker..

vi var hos lege i dag fordi han har fått sopp i munn. han fikk medisin men de sa jeg ikke trengte noe jeg syns er VELDIG rart for da smitter jo bare jeg han igjen da..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, höres ikke noe særlig ut :( Jeg synes også det höres rart ut at ikke du også skulle ha behandling. Hörer desverre om at når man först har fått sopp, så er det en evig rund-dans, siden man smitter hverandre til stadighet. Da skulle man jo iallefall tro at det var viktig at begge ble behandlet!

Foruten det du allerede gjör, kan det være lurt å starte med å amme på det "friske" brystet, og så fort utdrivningsrefleksen er satt i gang, så bytter du over til det vonde. Da slipper du den harde sugingen i starten, som kan gjöre deg enda mer sår. Tar det lang tid för utdrivningsrefleksen settes igang, kan syntocinon nesespray hjelpe. Det kan også hjelpe å håndmelke og gi fra kopp.

Lykke til:) Såre brystknopper er vooondt...

Skrevet

viste du brystet til legen? Ver iallefall forsiktig så du ikkje får infeksjon! Eg hadde det sånn når eg begynte å amme. Var veldig sår, og såg ut som om brystvorta holdt på å bli delt i to =S Hugser eg prøvde alt..! Brystskjold, pumping, varme you name it, men endte opp med infeksjon i brystet og måtte innleggast i fleire dager med iv-antibiotika.. =/ Var vel ingenting av det eg skreiv no som hjelper deg, men ville berre skrive det så du er obs! Forresten, så fant eg ut at eg ikkje tålte purelan.. den gjorde det verre. Morsmelk og lufttørking var det beste hos meg..

God bedring!!

Skrevet

jeg hadde akkuratt det samme. var helt sykt vondt å amme, og etter 1 uke uten at det hadde grodd, dro jeg til legen. fikk resept på salve som heter terra-cortril. ble da borte etter 1-2 dager. amma med skjold for at det skulle gro fortere. dette var en infeksjon, med sopp får man vel vondt etter man har amma....?

Skrevet

jeg får vondt innover i brystene når jeg har ammet ferdig.. veldig vondt..

jeg er veldig redd for infeksjon. viste legen puppene mine, hun så på de og sa "okei" så ferdig..

de er helt røde rundt hele der det er mørkere. husker ikke hva det området heter..

pluss sånne "rifter" eller hva jeg skal kalle det.. jeg har prøvd brystskjold og.. skal prøve å kjøe meg ammeskjold i morgen å se.. så får jeg kutte purelan å se om det hjelper med bare melk en stund..

det går hvertfall ikke an å fortsette sånn her..

Skrevet

Dette høres akkuratt ut som meg for ett par mnd siden. Jeg blei smittet av sopp på brystet mitt og det endte etter mye om og men, med ammestopp desverre. Så mitt råd er å komme deg til lege og kreve noe for det. Barnet får ofte puppevegring når det eller mor har sopp og da får en ofte en ufrivillig nedtrapping, dette fortalte desverre jordmor og helsesøster meg for seint, men min lege ville ikke gi meg noe i starten. Og når jeg fikk krem var det desverre for seint. Lillegutt ville ikke ha pupp, og flaska måtte introduseres. Lykke til!!

Skrevet

Dersom du har sopp skal både du og babyen behandles! Sopp kan gjøre det veldig vondt å amme, og brystvorta er gjerne rød og "hissig" på fargen. Det står en god artikkel på ammehjelpen.no om soppinfeksjon og behandling. Du kan smøre med canesten 8 ganger daglig, etter ammingene. Det er slik vanlig canesten som er beregnet på underlivet. Jeg har hatt det, og merket at jeg ble bedre etter et par dager, og så må en fortsette 14 dager for å være sikker på at det ikke kommer tilbake. Dersom du ikke merker forbedring etter noen dager ville jeg kontaktet legen/hs igjen. Det at du har sprekk i brystvorta kan tyde på at det er noe med ammestillingen også. Det kan hende at det retter seg når du får behanling, er alltid lettere å amme når det ikke gjør vondt, go da merker du også om babyen har feil sugetak mye lettere enn når det er vondt hele tida. Lykke til!

Skrevet

tusen takk for mange fine tips =)

jeg leste den på ammehjelpen og det høres ut som det er sopp det jeg har. det ligner hvertfall.

jeg lurte på det med canesten, må jeg vaske det bort hver gang jeg skal amme da?

det at jeg har sprekker er nok pga litt feil teknikk ja. han suger ikke sånn som han gjorde før han fikk sopp og får ikke bra nok tak. nå er heldigvis munnen hans blitt litt bedre siden i går så det går fremover med han hvertfall.

nå håper jeg bare jeg blir bedre så vi får fortsette å amme..!

de på apoteket sa oxo at jeg kunne bruke canesten. men kan jeg ikke bruke litt av medisinen han har fått å smøre på?

Skrevet

Sånn hadde jeg forrige barn. Hadde mye vondt, men behandling hjalp dårlig uansett om begge ble behandlet. Forsvant først etter 6-7 mnd :(

Jeg vil anbefale seg å se på ammehjelpen.no om sopp. Der ligger det en instruksjon man kan ta med til legen, samt bilder etc. Du skal behandles med canesten og barnet med et reseptbelagt middel.

Skrevet

Nei, du trenger ikke å vaske bort canestenen. Unntaket er dersom du nettopp har smurt på, og må amme med en gang etterpå. Den medisinen som babyen får svir veldig på brystvorta, så det er derfor den ikke skal brukes av deg.

Hvis alt slår feil, og du fortsatt har sopp, må du behandles av en annen type medisin, som jeg ikke husker på i farta, men da bør legen din i tilfelle kontakte nasjonalt kompetansesenter for amming.

Skrevet

Jeg hadde det samme, og gav nesten opp ammingen... Løsningen for meg ble pumping, ammet på det "gode" brystet samtidig som jeg pumpet på det andre (ble litt mikking i starten....) og gav så flaske når det "gode" var tømt. Smurte med Canesten, men måtte bytte til en sterkere salve (husker ikke hva den het, fikk den på resept.

Et tips er å bade brystvorten i Farris etter bruk (amming :-)), og å vaske babyens munn med qtips dyppet i Farris. Det hjalp meg, men det var noen uker med vooondt. Hang in there!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...