megogknotten Skrevet 29. juni 2010 #1 Skrevet 29. juni 2010 Pga fremkalling av allergi senere for barnet.. hjelpes..
Oktobergutt2010:) Skrevet 29. juni 2010 #2 Skrevet 29. juni 2010 Syns det er hysteri rundt alt vi ikke må få i oss..! Jeg spiser iallefall jordbær med god samvittighet uke 23
pennywise*tobarnsmor<3* Skrevet 29. juni 2010 #3 Skrevet 29. juni 2010 det gjelder jo under amming? det morsomme er jo at det ikke dreier seg om hele jordbæret engang, bare "frøene" utenpå så du kan jo bare skrelle bæret=)
Gjest Skrevet 29. juni 2010 #4 Skrevet 29. juni 2010 Jeg har iallfall spist jordbær! Mener jeg har lest at gravide fint kan spise dette. Ser ikke noe grunn til å ikke kunne det? Men jeg skyller de da, for sikkerhetsskyld (med tanke på bakterier fra bærplukkere og jord/planterester, ikke allergi...). Men det gjorde jeg forsåvidt før også...
Oktobergutt2010:) Skrevet 29. juni 2010 #5 Skrevet 29. juni 2010 Jeg leste ingenting om det i boka fra jordmor iallefall, ikke nevnte hun det heller..
Gjest Skrevet 29. juni 2010 #6 Skrevet 29. juni 2010 Man skal ikke spise jordbær under svangerskapet pga fare for toksoplasmose-smitte. Sjeldent ! Men det anbefales å skylle bærene godt.
Puppen og lillemor Skrevet 29. juni 2010 #7 Skrevet 29. juni 2010 bare å spise jordbær sier min jordmor - men vask/skyll de først! Det finnes ingen holdepunkter for å hevde at å unngå enkelte matvarer i svangerskapet og/eller mens man ammer kan forebygge/forhindre allergi.. og dette gjelder også jordbær Se: http://www.naaf.no/no/fersking/forste_leveaar/Forebygge2/Allergi/ Dette fikk jeg også bekreftet da jeg ringte naaf og snakket med en sykepleier der (men, det betyr ikke at babyen ikke kan få vondt i magen av at mor spiser jordbær når hun ammer.. og da bør man jo kutte det ut - men det har ingen påvist sammenheng med allergi) så jeg spiser jordbær med god samvittighet..
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 29. juni 2010 #8 Skrevet 29. juni 2010 Jeg spiser ei kurv om dagen jeg Jordmor sa til meg at dette var bare tull og at jeg kunne spise så mye jordbær jeg ville.. men at jeg kunne skylle de for sikkerhetsskyld pga jord. Uansett sier hun at sjansen for noe er minimaaaal
Miss Snow Skrevet 29. juni 2010 #9 Skrevet 29. juni 2010 Ifølge infoheftet jeg har ifra matportalen (som er det offisielle stedet gravide skal forholde seg til når det gjelder kosthold) er det ikke noe i veien for å spise jordbær (eller reker). Tidligere ble man anbefalt å ikke spise det, men det er nå endra fordi de ikke kan finne en årsakssammenheng mellom jordbær og allergi, slik HopefullySoon sier. Jeg spiser jordbær med den aller beste samvittighet! Det blir jo ikke sommer uten! Og med tanke på bakterier og slikt, så er det jo bare å vaske dem, slik man skal gjøre med alt av frukt og grønt under graviditeten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå