Gå til innhold

Til dere som har peiling på sushi og sjømat og vet hva vi gravide kan spise...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiste en rekerett med flyvefiskrogn (sånn knall rød/oransje rogn som ofte brukes som dekor på fiske/sushiretter). Er denne rognen fy fy eller helt i orden å spise? Finner ingen info på nettet...og aner ikke om denne normalt serveres varmebehandlet eller rå... Noen som har litt info?

Fortsetter under...

Skrevet

Sånn rogn er gjerne røkt, eller dvs tilsatt røyksyre, så den er mest sannsynelig ikke varmebehandlet. Men så vidt jeg forstår er det vel ikke bakterier, men heller med tanke på tungmetaller etc at man frarådes å spise fiskerogn/lever og liknende. Fisken/sjøfuglen/hvalen/selen får i seg tungmetaller som lagres i spekk, fett og lever som igjen kan gå over i våre kropper. Men tror det går helt fint siden du sikkert bare fikk en liten dert som ekstra piff og dekor på maten din! Tror du må bøtte nedpå en kilo eller to dersom det skulle begynne å bli skadelig...

Skrevet

Du kan nok helt sikkert ta det med ro!

De fleste anbefalinger angående sjømat gjelder ikke parasitter og sykdommer, men innehold av diverse miljøgifter osv.

Så lenge dette da ikke er en del av ditt vanlige kosthold, altså noe du spiser ofte, så går det helt fint:) Som jeg tolket det ovenfor, så er ikke dette noe du spiser ukentlig, men kanskje en sjelden gang i ny og ne?

Men jeg er ikke noen ekspert altså, så dersom du er veldig nervøs bør du kontakte Næringsmiddeltilsynet eller hva de nå heter:)

Skrevet

Hehe, Mammaløve, vi svarte akkurat samtidig i stad!

Bra svar, det er slik jeg også har tolket det.

På slike ting er det mengden det kommer an på, ikke total avholdenhet.

Skrevet

Takk for svar fra dere begge. :-)

Jeg har ikke spist det før, og det var bare en liten mengde jeg spiste i dette tilfellet- kanskje et par spiseskjeer maks. Så da lugner jeg mitt hysteriske jeg og venter med å spise mer rogn til etter svangerskapet - for sikkerhets skyld. :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...