Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger hjelp av dere kloke damer der ute!

Skal nå begynne å introdusere fast føde for småtten, men er usikker på hvor mye, hvor ofte og hva slags mat. Et kjapt google søk gir masse treff på temaet, men i et virvar av delte meninger hadde jeg håpet at noen her inne kunne sette opp et skjema over hvor mye og hva de gir til sine babyer. Småtten har bare fått morsmelk hittil og tar ikke flaske.

Jeg vet at det anbefales å vente til babyen er 6 mnd, men med en unge som kun spiser etter å ha hylt seg i søvn, begynner mor å bli ganske sliten!

Håper på flere svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kun spiser etter å ha hylt seg i søvn? Hehe, det høres problematisk ut ;)

Men:

Jeg ville begynt med velling, hvis flaske ikke er aktuelt ville jeg gitt med skje. Blande et par ss maisgrøt i 1 dl mm eller mme.(Jeg ga 1 dl i slengen første gangen siden min fikk mme fra fødselen av og det tross alt bare er et par ss maisgrøt i). Fruktmos og grønnsaksmos kan man begynne med så smått fra 4 mnd, begynn med litt i munnen og se hvordan reaksjonen er, og ta det helt rolig et par uker før man begynner med større mengder. Magen må få sjangs å bli vandt med ny mat, og jeg ville ikke gitt mye forskjellig på en gang.

Først velling(gjerne på kvelden), etter noen uker kan man prøve med tynn grøt(noen skjeer) og øke sakte men sikkert. Må se an om barnet liker det den får og virker interessert i å smake. Jeg synes ikke man skal tvinge i dem noe, og går man for fort frem kan det fort bli vond mage(ikke at man skal være helt hysterisk, men).

Skrevet

Vi har begynt med risgrøt, et eggeglass hver kveld. Har også erfart at det er greit å gi litt sviskemos ved siden av. Vi har også gitt han litt banan.

Han ville ikke ha flaske i starten, men ga han det hver dag en ukes tid så nå drikker han vann av den.

Skrevet

Ja han har holdt på med denne hylingen i ca 1 mnd, kjempe frustrerende! Har også prøvd flaske, men blir som regel så mye hyling at vi bare må slutte, holdt på i 2t en gang og fikk ikke i han en dråpe. Også prøvd med kopp, men da kommer alt ut igjen.

Velling/grøt høres bra ut, men kan man da introdusere frukt samtidig? Eller bør han vente med dette til grøten er etablert?

Har også lyst til å begynne med grønnsaker, når bør dette introduseres?

Og hvor lang tid skal han bare få smake på én ting?

Skrevet

dytter litt på denne siden jeg lurer på en del av det samme som i siste svaret her...

Skrevet

Gutten min får hvetegrøt. Han har også fått litt most frukt.I begynnelsen fikk han bare 1-2 teskjer sånn bare for å få kjenne smaken. Det beste er å gi tidlig på dagen, sånn tilfelle magen reagerer så slipper man sitte oppe hele natten. På den grøt pakken som vi bruker står det hvordan man forbereder bare en liten smaksprøve som holder for en på 4 måneder

Skrevet

CJB:

det var et godt tips å gi tidlig på dagen.. Det har jeg ikke tenkt på! Og så skal jeg starte på en torsdag(da slutter pappan til normal tid og er hjemme i 16 tiden som regel), eller en fredag da pappan har fri:) hehe...

Så slipper jeg å sitte hele dagen alene med en liten en som har vondt i magen:(

Må utnyttes disse mannfolka:)

Skrevet

Takk for svar!

Har kjøpt inn Hirsegrøt og starter med en teskje eller to. Hun i butikken mente en kunne øke mengden etter noen dager og samtidig gi litt frukt, slik som også nevnt ovenfor.

CBJ: når begynte du med grønnsaker da?

Skrevet

Hei!

Jeg bor i utlandet og har ikke så lett tilgang på babygrøt (dessuten når vi fikk tak i så var nå det det SISTE hun her ville spise, hehe!). Jeg har kjøpt en amerikansk bok som heter Super Baby Food, og jeg har brukt den som veiledning...

Så her begynte vi med most banan, avocado, og bakt søtpotet fra 4 mnd alder (stor jente, og storspiser, så vi begynte tidlig!). Hjemmelaget sviskemos også. Bare smaksprøver først, så økte vi på etter hvert.

I boken stod det at barn skjærer gjerne grimaser og spytter ut alt de får de ti første gangene de får det, men at de gjerne liker det etterhvert...! Det stemte bra med erfaringen min i hvert fall.

Når hun rundet 6 mnd begynte vi med skive med leverpostei, potet/gulrotmos, eplemos, og en babyyoghurt som de har her. Forøvrig var det brødmaten som gjorde at hun plutselig ville drikke vann også, hun ble visst veldig tørst av det! :)

Lykke til :)

Skrevet

Abracadabra:

Leste et sted at grøt var et typisk nordisk fenomen:) Har også hørt at advocado skal være svært bra for småttinger, så har tenkt til å begynne med det etterhvert.

Håper det går så greit med maten for min lille som det gjorde for dere!

Skrevet

Jeg har begynt med havregrøt/suppe. Koker opp vann og havregryn og siler av så jeg får en velling. Resten av grøten spiser jeg :)

Skrevet

Ser du har fått mange gode råd her. Begynte selv med grøt til begge mine da de var 4mnd siden de plutselig begynte å vokne mye for mat på natten (og nei, var ikke økedøgn, det foregikk i flere uker).Vi begynte med maisgrøt ettersom den kan blandes med mm (ser for meg at det blir den mildeste overgangen). Ellers er det jo flere 4mnd grøter du kan teste ut. Hos oss er det kun en porsjon til kvelds og litt sviske pga magen, ellers kun smaksprøver på frukt ol. Husk at det er melk som skal være hovednæringen en stund til. Så prøv å begrens fast føde. Selvsagt skal de få bli mette, men da er det lurt å amme/ gi flaske først og så evt fylle på med noe annet etterpå slik at de blir skikkelig mett.

Skrevet

Jeg begynte med avokado og bananmos da hun var nesten 4 mnd gammel. Hun elsker det enda, er 9 mnd nå. Avokado er veldig likt morsmelk og inneholder nesten alt et menneske trenger. Jernet i avokado er og lettopptagelig for kroppen, og den inneholder c vitaminer :) Grøt er ikke så lett for babyens tarmer å fordøye, og det er ganske kjedelig mat, med lite næring. Derfor er butikkgrøtene tilsatt vitaminer og mineraler. Men om du må begynne med grøt er jo Hirse eller quinoa ok grøter da. Vi har brukt hirsegrøt fra Holle, men begynte ikke med grøt før etter at vi hadde introdusert grønnsaker, kjøtt og fisk. Her er litt info om avokado:

Tatt fra nettet:

"Videre er jernet i avokadoen forholdsvis lettopptakelig i kroppen. Å spise avokado anbefales derfor for alle som trenger ekstra jern, slik som menstruerende jenter og gravide kvinner. Avokado kan være en viktig del av kosten til de som lider av anemi på grunn av blodtap eller jernmangel."

Les mer om avokado her:

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/pers_ame.htm

Kan også anbefale på det sterkeste boken "barn i balanse" av fedon lindberg. Jeg lånte den gratis på biblioteket.

Skrevet

Jeg begynte med grøt for nesten 2 uker siden på kvelden. Begynte såvidt litt med maisgrøt, men nå er ikke den å få tak i lenger så da ble det risgrøt. I dag fikk han også grønnsaker for første gang og syns det var veldig godt. Så vi kommer vel til å gi litt gulrot på dagen og litt grøt på kvelden. Vet ikke helt enda om vi kommer til å gi grønnsaker fast for han orker enda ikke full porsjon grøt, ga bare litt fordi vi satt og spiste ;)

Skrevet

Takk for mange gode tips damer!

Nå har han spist grøt i snart en uke, og det ser virklig ut som han liker det! Når det er tomt sitter han fremdeles og gaper og håper på mer:) Han får selvsagt ikke fulle posjoner ennå, men håper om et par ukers tid at vi er oppe i ett fult måltid. Pr i dag får han grøt om formiddagen + litt frukt og om kvelden. Om ikke så lenge skal vi begynne å gi han litt grønnsaker også, nå som han ser ut til å skjønne det med å svelge ting som ligger på tunga:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...