ikke i bruk Skrevet 28. juni 2010 #1 Del Skrevet 28. juni 2010 Hei! Nå har det seg slik at etter et år med betenkninger osv, så har jeg bestemt meg for å ta turen til Danmark å forhåpentlig få meg en donor baby. Jeg er enslig, og ønsker ikke noen mann i livet, og føler at tiden begynner å renne ut dersom jeg har lyst å være en "ung" mor. Jeg er forøvrig 24 år. Jeg har fortalt mine aller nærmeste at dette er noe jeg har tenkt på, men har veldig lyst å gjøre det i all hemmelighet, slik at det blir en overraskelse for dem når spira forhåpentligvis sitter. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem, og har sittet og lest i hele dag. Nå er det jo sommerferie, så regner med å bestille time hos legen for å få tatt de nødvendige tester til høsten. Jeg er derimot veldig usikker på om jeg skal si til legen hvorfor jeg trenger de testene tatt om han spør? Og når skal jeg kontakte klinikken? Når jeg har tatt testene, eller kan jeg kontakte dem når som helst, å få samtalen og slikt overstått, slik at når jeg har tatt prøvene så er det bare til å kaste seg på flyet ved første eggløsning? Hvor lang tid tar det før man får svar på testene? Tenker da spesielt på HIV testen. Mener jeg har hørt den tar flere måneder? Nå venter jeg mensen hvilken dag som helst, og skal begynne å kartlegge syklusen min, slik at jeg har en viss ide om når eggløsning er. Ønsker å planlegge, og være så forberedt som mulig, slik at jeg ikke roter bort en masse med penger på reise og opphold. Ideelt sett kunne jeg tenkt meg å fått danmarksturen overstått på en dag for å slippe hotellutgifter. Tror så lang at valget mitt har falt på Vitanova, men tar gjerne imot anbefalinger osv fra dere Fortell meg gjerne hvordan dere har gått frem fra når dere bestemte dere for å gå denne veien, hvor mange forsøk dere trengte osv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142034713-ny-her-og-i-planleggingsfasen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tingeling71 Skrevet 28. juni 2010 #2 Del Skrevet 28. juni 2010 Hei. Jeg er også ny her. Men jeg har kommet litt lenger i planleggingen enn deg. For meg har det vært en lang prosess å godta for meg selv at jeg blir nødt til å gjøre dette på egenhånd dersom jeg noensinne skal få noe barn. Jeg savner en mann og skulle veldig gjerne gitt mitt forhåpentligvis fremtidige barn en far. Men det er en litt annen historie. Når du er hos legen din må du først og fremst ha full kontroll på hvilke prøver du skal ta. Stork klinikk i Danmark har en egen nettside der de også har lagt ut et innholdsrikt informasjonsdokument. Her står alt du trenger å vite veldig utførlig. Vær obs på at det finnes ulike Hepatitt B prøver. Jeg fikk vite når jeg stod klar til å reise at Stork ikke kunne ta i mot meg fordi prøveresultatene på hepatitt B var av feil type. Så det er viktig å ha fullstendig kontroll på. Jeg synes du skal fortelle legen din hvorfor du må ha alle disse prøvene. Det er for det første viktig at han vet at du vil ta testene for å bevise for andre at du er frisk og rask. Klinikken kan du i grunnen kontakte når du måtte ønske. Men helst litt tid i forveien før du planlegger å reise for å prøve. Jo før jo bedre kanskje? Noter deg datoer for første dag mens slik at du kan telle lengden på syklusen din. Stork ønsket en oversikt over siste halve år ved journalsamtalen. Også bør du jo måle om du kan finne noen eggløsning. Eggløsningstest på apoteket, vedlegget forteller deg det du trenger å vite. Jeg har holdt på med dette lenge og har støtt på en del problemer underveis. Det kan man lese om i bloggen min. Du er i en ganske fruktbar alder generelt sett, så det går nok noe greiere for deg. Men så er jeg jo veldig ny her og forstår ikke alle forkortelsene som det snakkes om. EL = egg løsning IVF = ??? FHS = ??? Hvis noen kan hjelpe meg med det? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142034713-ny-her-og-i-planleggingsfasen/#findComment-142034836 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2010 #3 Del Skrevet 28. juni 2010 IVF: Prøverør ICSI: Prøverør Forskjellen er ved ivf legges egget i en skål og ca 100.000 sædceller svømmer rundt til befruktning skjer.(Hvis det Skjer) Icsi: En sædcelle sprøytes direkte inn i egget. Brukes ofte når mannen har dårlig sædkvalitet, eller kvinnen har få egg. FSH du mener? Et hormon, er dette for høyt så får en få og/eller dårlige egg. Er egentlig en tidlig overgangsalder. Den skal ligge på ca 6, da tatt prøven på syklusdag 1-3. Håper dette var til noe hjelp. Hilsen en traver i gamet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142034713-ny-her-og-i-planleggingsfasen/#findComment-142035022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ikke i bruk Skrevet 28. juni 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 28. juni 2010 Hei tingeling! Takk for svar! Trist å høre at det ikke har vært så lett å lykkes for deg enda, men den kommer nok din dag også Leste bloggen din, og håper du kan få det til kommende måned! Holder fingrene krysset for deg! Er nok ikke bare bare dette her nei. Det kan være vanskelig nok for dem som har en mann i livet til å få det til å klaffe, å gjerne enda verre for oss som må ut av landet for å få ønske barnet vårt! Jeg håper jo at jeg skal slippe unna med en tur, men får vel forberede meg på at det kan bli opptil flere etter hva jeg har lest idag. Får prøve å slutte med røyken også, selv om jeg ikke føler meg så veldig motivert til det før jeg vet at jeg MÅ slutte... Bør jeg begynne å måle eggløsning i denne syklusen tror du? Eller holder det å ta et par mndr/måneden før selve inseminasjons måneden? Fint at du sa det om forskjellige Hepatitt B tester. Det var jeg aldeles ikke klar over. Må litt mer lesing til ja! Er vaksinert mot Hepatitt også jeg da, men vet ikke om det er A, B eller C. Jeg er så spent! Gleder meg virkelig, og skulle ønske jeg kunne satt meg på flyet imorgen den dag å få det gjort. Selv om jeg har tenkt på dette veldig lenge, så var det først idag at jeg bestemte med meg selv at nå var det tid for å sette ting i gang. Ble med ett så veldig utålmodig, hehe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142034713-ny-her-og-i-planleggingsfasen/#findComment-142035237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2010 #5 Del Skrevet 28. juni 2010 Vaksinen er mot Hepatitt B. Lykke til begge to. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142034713-ny-her-og-i-planleggingsfasen/#findComment-142035329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #6 Del Skrevet 29. juni 2010 Den vanligste hepatitt vaksinen er den mot hepatitt A. Den anbefales til de fleste som skal reise litt langt og eksotisk. Hepatitt B vaksine gis først og fremst til helsearbeidere og stoffmisbrukere, evt dersom man har kjæreste som er smittet osv. Anbefales vanligvis ikke til befolkningen forøvrig. Hepatitt C vaksine finnes ikke. Det går helt fint å reise opp og ned på dagen, ihvertfall til Stork. Du kan bestille billige eggløsnings- og graviditetstester på billigetester.no. Mye å spare da det fort går med noen tester når man skal kartlegge syklus. De leverer raskt. Anbefaler Clearblue digital eggløsningstester så slipper du å tolke resultatet selv. Husk Folat tilskudd, skal startes 3 mnd før ønsket graviditet. Og jobb med røykestopp motivasjon, jo før du slutter, jo bedre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142034713-ny-her-og-i-planleggingsfasen/#findComment-142037761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håpefull38 Skrevet 29. juni 2010 #7 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg fikk Hepatitt A da jeg skulle til utlandet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142034713-ny-her-og-i-planleggingsfasen/#findComment-142037849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tingeling71 Skrevet 29. juni 2010 #8 Del Skrevet 29. juni 2010 Røyking bør du slutte med jo før jo heller. (Lett for meg å si, har aldri røykt.) Prøv hvertfall. I følge info-heftet til Stork så har undersøkelser vist at fruktbarheten nedsettes med opp til 50% hvis en røyker. Og når en da vet at ikke alle egg er befruktningsdyktig i utgangspunktet så er det jo ikke akkurat nødvendig å nedsette sjansen ytteligere. Alkohol er heller ikke så bra for fruktbarheten. Dersom du drikker 1 - 5 alkoholenheter i de 2 ukene før eggløsning nedsettes fruktbarheten med 1/3. Alt dette er i følge Stork sin info brosjyre. Anbefaler deg å laste ned dette uansett hvilken klinikk du vil bruke, eller få lignende hos andre klinikker. For her står det veldig mye interresant. Eggløsning ville jeg målt ved første og beste anledning. Rett og slett for å vite om man har målt eggløsning eller ikke. Samtidig blir du jo litt mer kjent med din egen syklus. Syklusen kan etterhvert som spenningsnivået øker gå fullstendig "amok", men det går seg til tror jeg Dersom du ikke finner en eggløsning blir det jo plutselig litt mer styrete. Da må du henvises til gynekolog for en aldri så liten utredning. (Enda en grunn til å fortelle legen din hvorfor du vil ta alle disse testene.) Og da går dagene fort. Her jeg bor er det hvertfall 6 mnd ventetid hos gynekologer. Og som du jo har lest i bloggen min er ikke alle gynekologer like mye til å stole på dersom det blir litt mer jobb enn de forventer i utgangspunktet. Du kan også fortelle legen din at du er vaksinert mot hepatitt. Dette kommer frem av prøvene og er enklere for de å tolke dersom de finner antistoffer i prøvene. Finn vaksinekortet ditt og finn ut hvilken vaksine du har. Jeg er selv vaksinert mot både hepatitt A og B. Det som er litt gøy med dette er at jeg lærer jo masse om min egen kropp og hvordan kvinnekroppen virker. Kjempespennende Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142034713-ny-her-og-i-planleggingsfasen/#findComment-142037986 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tingeling71 Skrevet 29. juni 2010 #9 Del Skrevet 29. juni 2010 FSH ja Fant prøvesvarene mine på FSH som er normale.... Yeay Takk for hjelp. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142034713-ny-her-og-i-planleggingsfasen/#findComment-142038025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ikke i bruk Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #10 Del Skrevet 29. juni 2010 Da er det Hepatitt B jeg er vaksinert mot. Fikk vaksinen som barn da min mor ble smittet med det. Da trenger jeg vel ikke ta prøver for det da? Bare dokumentere at jeg har vaksine? Alkohol drikker jeg ytterst sjeldent, så det vil heldigvis ikke være noe problem å unngå. Skal forhåpentligvis klare å kutte røyken etterhvert, men blir nok ikke mer før jeg har et tidsrom å se frem til. Nå vet jeg jo enda ikke helt når jeg kommer meg over til Danmark, med tanke på hvor lang ventetid det er hos legen min, og hvor lang tid prøvene tar å få svar på. Setter meg som mål å kutte av når jeg har hatt min første kontakt med klinikken tenker jeg Bestilte meg eggløsningstester og Folat på billigtester igår kveld Kjøpte de strimlene jeg da.. Var kanskje ikke så lurt det? Nå pleier jeg vanligvis kjenne når jeg har eggløsning, og se det på utfloden, men jeg har jo aldri notert meg når i syklusen osv dette er. Har lest både det nedlastningshefte på Stork og Vitanova, så føler meg litt mer informert og klar over akkuratt hva det er jeg begir meg ut på. Håper at alt går i orden ganske snart, og at jeg iløpet av neste sommer har et lite nurk å kose meg med! Det håper jeg forøvrig alle vi her inne har da! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142034713-ny-her-og-i-planleggingsfasen/#findComment-142038627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå