Trultetryne Skrevet 28. juni 2010 #1 Skrevet 28. juni 2010 Det har ikke vi, og det ser ikke ut som vi kommer til å få plass før i august neste år.. Jeg var i grunnen klar over det, men aner virkelig ikke hva vi skal gjøre. Jeg har svært lite lyst til å ha henne hos dagmamma. (Jeg er innflytter her jeg bor, og kjenner lite folk) Hvordan er det med kontantstøtte? Når kan man få det, og hvor mye er den på?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. juni 2010 #2 Skrevet 28. juni 2010 Du får sikkert plass fra januar av, da er det som regel ekstraopptak av høstbarna=) Jenta vår født i oktober 08 ble ihvertfall tilbudt bhg-plass fra januar 10, men vi takket nei for å drøye bhg-starten til august i stedet (ønsket å ha henne hjemme til hun var nærmere 2 år). Kontantstøtta er på ca 3300 kr i mnd og man får den fra den måneden barnet fyller 1 år og er uten bhg-plass.
McMom med to gutter ♥♥ Skrevet 28. juni 2010 #3 Skrevet 28. juni 2010 Man får ks fra mnd etter bursdagen til barnet, så fra desember for deg da. Hjelper jo på hvis du bestemmer deg for å ha dagmamma, men hadde vært litt skeptisk selv også. Det er ikke noe familiebhg eller noen naboer som har noen å anbefale da?
Trultetryne Skrevet 28. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 28. juni 2010 Det er jo lov å håpe på plass fra januar, men jeg tviler egentlig på det. Det står visst flere i kø enda som er født før 1. september også. Hurra for full barnehagedekning! Jeg har egentlig lyst til å være hjemme med henne til neste høst, men man blir jo ikke akkurat rik av det heller.
Julelita Skrevet 28. juni 2010 #5 Skrevet 28. juni 2010 Vi har ikke fått barnehageplass, og har ikke sjans i havet til å få det heller. Det er enda mange (sist jeg hørte var det 16) født før 1. september som ikke har fått plass, og sikkert enda flere før november. Denne barnehagedekningen er visst dårlig overalt. Eller kanskje vi bor samme sted? Uansett, jeg skal tilbake i jobb nå snart for å strekke ut permisjonen så mye som mulig. Pappan skal også strekke ut pappapermisjonen. Han jobber skift mens jeg jobber dagtid, så han kan jobbe når jeg er hjemme. Også er vi så heldige at vi har to engasjerte bestemødre her i byen, og vi blir å benytte oss en del av dem. Men jeg må nok ta noe ulønnet permisjon også (type 20 % når jeg er ferdig med den lønnede) Men det går nok greit.
Trultetryne Skrevet 28. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 28. juni 2010 Hvor bor du da? Samboeren min reiser mye i jobben og har ikke mulighet til å ta gradert pappapermisjon, ellers så hadde det vært supert om han kunne vært hjemme to dager i uka og jeg resten. Men det går altså ikke. Foreldrene min bor på en annen kant av landet, og svigers er rett og slett for gamle og skrøpelige til å passe unger. Huff, ikke lett dette her.
Trultetryne Skrevet 28. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 28. juni 2010 Hadde jeg enda vært gravid igjen, så kunne jeg gått rett ut i ny perm.. hehe
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 28. juni 2010 #8 Skrevet 28. juni 2010 Jeg måtte plutselig tilbake i jobb da knerten var 6 mnd, og vi var så heldige å få barnehageplass 2 dager i uka. Dette ble redningen for vår del, for nå kom vi inn "bakveien" og er sikret 100% plass fra august :-) Dette er en familiebarnehage, og gutten simpelthen elsker å være der! Og da er jo selvfølgelig mamma'n glad også. Lykke til med barnehageplass! Håper det ordner seg for dere også.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 28. juni 2010 #9 Skrevet 28. juni 2010 Vi har fått plass fra 22 august. Lillemor er født 4 november! Fant ut her en dag at jeg skulle ringe han som har med opptaket i bydelen (bor i Oslo). Hadde egentlig planer om å ringe etter sommerferien, men intuisjonen min sa plutselig: ring nå.... har lært meg å høre på den hehe Viste seg at han skulle ha møte med bestyreren i bhg. 15 minutter etter at jeg ringte. Storesøster går i samme bhg, så vi har jo søskenprioritering.... han fortalte at han skulle gi bestyreren liste over de barna som var kommet med etter at de som opprinnelig hadde fått plass hadde takket nei osv... Lillemor var ikke med på den lista men med litt flytting av oppstartsdato så vips var hun med likevel :-) Tenker nok at vi drøyer starten en mnds tid.... og så heller tar en rolig overgang for henne. Nå kjenner jo hun alle likevel da, siden hun er med og henter storesøster hver dag, og hun kom også inn på samme avd. som storesøster har gått på frem til nå :-) Er bare superfornøyd! Så det kan lønne seg å ringe til de som har med opptakene å gjøre for å høre hvordan dere ligger ann i køen og om de har noen tips til evt. endringer i søknaden som kan øke sjansene for plass :-) Lykke til alle sammen
L&M Skrevet 28. juni 2010 #10 Skrevet 28. juni 2010 Vi fikk 80 % plass i 2. valget vårt etter et par telefoner.. Begynte å få panikk når eg ikkje fikk brev om vi hadde fått eller stod på venteliste. Og 2 dager etter telefonene fikk vi brev om plass. Blir litt styr, vi trenger 100 %, men pappaen tar ut sin permisjon 1 dag i veka i 50 veker og så håper vi på 100% i 1. valget neste høst.. Kor gamle er dåka barn når dei begynner i barnehagen? Vi har fått plass frå august, men kjem til å ha ho heime til permisjonen min er ferdig i miden av oktober.. Då rekk ho å bli 11 mnd i allefall.. og så har vi god tid til tilvenning..
Trultetryne Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #11 Skrevet 29. juni 2010 Jeg ringte nettopp kommunen og fikk akkurat det svaret jeg trodde. At det var svært lite sannsynlig at vi får plass før neste høst. Den eneste muligheten var muligens en barnehage som ligger ca 2 mil(!) herfra, men da begynner vinninga å gå opp i spinninga føler jeg. ( mil kjøring hver dag, pluss den tiden det tar. Da kan jeg nesten være hjemme istedet.
Sarah & Marcus mamma Skrevet 29. juni 2010 #12 Skrevet 29. juni 2010 Har fått plass, tilogmed to forskjellige tilbud. oppstart i august... født 28 oktober.. du bør ringe kommunen å høre om det er noen barnehager med mindre venteliste enn de du kanskje har søkt på... og bytte ønsker.. noen ganger er detslik at noen barnehager har ledige plasser, men siden ingen har søkt på dem er de ledige.. du får jo bare tilbud på de en har søkt på... jeg bor i sandnes i rogaland
Julelita Skrevet 29. juni 2010 #13 Skrevet 29. juni 2010 Her er det også helt umulig. Kjenner så mange som er skikkelig desperate fordi de ikke får barnehageplass. Du kjenner ikke noen andre som skal være hjemme da, evt bruke dagmamma et par dager i uka? Dersom du har mulighet til å jobbe deltid vil det nok være lettere å finne en løsning som både går praktisk og økonomisk. Vi har nettopp kjøpt hus osv så det er ikke snakk om at jeg kan være hjemme. Dessverre. Bor forresten i nordland.
Abracadabra Skrevet 30. juni 2010 #14 Skrevet 30. juni 2010 ja heldigvis - med søskenprioritet, + at et av barnehagebarna flytter vekk fra området, fikk vi akkurat skvist oss inn! puh. ellers hadde de muligens hatt plass til henne fra 1 januar, med mindre det var et barnevernsbarn eller en med høyere prioritet (handikap f.eks.) som trengte plassen. lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå