Gå til innhold

Vekstkurve for tvillinger i magen...

H&M pluss tre små

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som vet hvor man kan finne vekstkurve for tvillinger i magen? Eller sånn uke for uke sak som de har for de med en i magen?

Har prøvd å google, men finner liksom ingenting. Skal på sykehuset til fredag for ny UL, så får vel en indikasjon da. Er i uke 30 nå.

Hvordan går det med dere andre? Hvilken uke er dere i og hvor store er barna?

Klem

Fortsetter under...

Tvillingforeldreforeningen selger en sånn uke for uke kalender. Den har i hvert fall jeg hatt mye glede av :D Vekstkurve benytter de når du er på ultralyd, men på Rikshospitalet hvor jeg går bruker de samme vekstkurven, som de bruker på enlinger. Det finnes visst også en for tvillinger, men det viktigste er at de følger sin egen vekstkurve og utvikler seg i takt med denne.

Jeg er i uke 32. Skal også på ny ul fredag:D De har i utgangspunktet ikke vært så opptatt av å gi meg vekstmål i form av vekt. De er opptatt av at de følger kurven sin og at begge har god blodgjennomstrømning.

Vekt blir jo uansett bare et estimat basert på mage-, hode- og lårbensmål. Mest av alt er de opptatt av at magemålet da det er det som først vil slutte å vokse dersom barnet ikke får nok næring.

ps. Ifølge tvillingkalenderen i uke 30 måler barna ca 28 cm fra hodet til setet - og 37 cm fra hode til hel og veier ca 1500 gram.

Det er så individuelt at det blir ikkje målt som regel. I Tvillinger boka finn ein ein figur med symfusemål, dette kan jo vere ein peikepinn. Generelt så er det normalt at dei har einlingvekst til ca veke 24 og så sakkar det av pga plassmangel.

Sist ul i veke 24 var begge mine akkurat på snittet for einlingar. Tvillingar kan også bli født med fødselsvekt på over 3 kg, men 2,5 er vel meir normalt. Det viktigaste er at dei har jamn vekst.

• 3 uker senere...

Savner mer informasjon på nett ang tvillinger og tvillinggravid/ utvikling av fostrene. Synes det er dumt å måtte kjøpe alt... kjempekjekt å ha, men sitter med en haug av vanlige gravidbøker og har hørt at vi som er gravide med tvillinger ikke må sammenligne med mye som står der + de vi får hos jordmor/ lege også omhandler gravid med en....

Hadde vært supert om det fantes en medl.side der en kan melde seg på og få tilsendt ukentlig informasjon om hva som skjer med utviklingen hos mor og fostrene (slik som f.eks. Libero og andre har - om gravid med et barn).

Tips gjerne om informasjon/ sider på nett om dere har funnet noe:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...