MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 27. juni 2010 #1 Skrevet 27. juni 2010 jeg vil ha et bilsete som man kan legge helt ned slik at babyen får ligge. dette fordi min familie bor 2,5 timer fra meg og det kommer sikkert til å bli noen bilturer dit.. derfor syns jeg det virker bedre for babyryggen å få ligge rett ut.. sete må også være lett å manøvre, dvs lett å ta det ut av bilen og lett å få det på plass igjen. har noen noen forslag til hvilket bilsete jeg burde kjøpe ?? (sikkerhet er superviktig og pris spiller ingen rolle.. )
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 27. juni 2010 #2 Skrevet 27. juni 2010 Det eneste bilsetet jeg vet om som man kan legge ned rygen på er Izi Sleep. Dette setet gjør det også vanligvis bra på stester. Minuset er at setet er ganske tungt og derfor ikke det letteste å ta ut og inn av bilen. Kommer med isofix-base som er det letteste å montere. MEN: Man skal aldri bruke setet i liggende stilling i bilen! Når man kjører SKAL det være som en stol, dette av sikkerhetsmessige grunner. Tror ikke det fins seter for å ligge i under kjøring.
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 27. juni 2010 åja! det visste jeg ikke men da trenger jeg ikke sete man kan legge ned, da er jo hele vitsen borte =) takk for tipset!
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 27. juni 2010 #4 Skrevet 27. juni 2010 Ta noen pauser underveis og løft mini ut av setet så h*n får strekt ut ryggen litt:) trenger ikke så lenge av gangen...
Gjest Skrevet 27. juni 2010 #5 Skrevet 27. juni 2010 Går jo an å bruke vognbaggen med sikkerhetsnett?!
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 27. juni 2010 #6 Skrevet 27. juni 2010 jeg ville ikke brut vognbagen med nett, dette er veldig dårlig sikring av babyer i bil.. de blir slengt rundt nedi der, grøss.. ville brukt bilstol selv, bare passet på å tatt litt pauser på turen og sett an formen til babyen. ellers måtte eneste alternativ vært britax sin babysleeper, en slags "bag" med seler inni. men, det sikreste er uansett bilstol!
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 27. juni 2010 ja er du gal, vognbag med nett er helt utelukket her hvertfall!! skal ta meg en tur på barnas hus og kjøpe bilstol der imårra, det er visst bilstoldager der nå
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 27. juni 2010 #8 Skrevet 27. juni 2010 Hentet fra klikk.no: Bruk bilstol til den nyfødte med god samvittighet! At det er skadelig for ryggen er en myte. Hos Babyshop har de jevnlig kunder innom som har blitt frarådet bilstol til babyen fordi det er farlig for ryggen. – De har ofte hørt det av jordmødre eller fra folk på helsestasjoner med eldre utdannelse. Men babyer sitter i bilstol i hele Europa, og ingenting tilsier at det er skadelig for barnet. Vi anbefaler sterkt at folk bruker bilsete til babyen helt fra den er nyfødt. All erfaring viser at det gir den beste trafikksikkerheten, sier assisterende butikksjef, Iselin Fredriksen. Fagmiljøene er enige – Babybilsetene har en vinkel som er tilrettelagt for ryggen. Jeg har aldri sett noen dokumentasjon på at det er farlig for ryggen til babyen å sitte i en godkjent bilstol. Men jeg anbefaler at stolen bare brukes i bil, og ikke ellers, sier Tor Einar Calisch, overlege på Barneintensiv avdeling på Ullevål universitetssykehus. Trygg Trafikk og Statens vegvesen er av samme oppfatning: – Det er en myte at det er det er skadelig for ryggen til den nyfødte å sitte i bilstol. Det finnes ingen indikasjoner på at barn tar skade av å sitte i et babybilsete, sier Kristin Øyen, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk. De understreker samtidig viktigheten av å ta pauser underveis på lengre bilturer. Øyen fra Trygg Trafikk anbefaler at man tar pause i hvert fall annenhver time. – Ikke fordi det er skadelig for ryggen, men fordi små babyer synker litt sammen i kroppen, sier Øyen. Hun forklarer videre at små babyer ikke klarer å skifte stilling, noe som kan bli ubehagelig. Samtidig trenger nyfødte ganske hyppig stell, med bleieskift og mating. – Jeg ser imidlertid ingen grunn til å vekke en sovende, frisk baby når man er på biltur, sier Øyen. les mer her; http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/article249059.ece
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 27. juni 2010 #9 Skrevet 27. juni 2010 Sniff sniff...lukter jeg tilbud? Og hvordan er det med kjöpe kontra leie bilstol? Hva lönner seg?
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 27. juni 2010 #10 Skrevet 27. juni 2010 takk for god info! Dette visste ikke jeg:-)
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 28. juni 2010 #11 Skrevet 28. juni 2010 Vi har en avtale med forsikringsselskapet (IF) hvor vi får leie sete for kr 79,-/mnd. De har Izi sleep sine seter. Før vi får setet tilsendt er det sikkerhetssjekket og renset. Når babyen vokser ut av det får vi tilsendt et nytt og større sete. Abonnementet varer til barnet er 4 år. For vår del vil dette være lønnsomt - i alle fall hvis man ser på nye seter. Å kjøpe setet brukt er jeg skeptisk til, med mindre man kjenenr selgeren og stoler på vedkommende (setet må ikke brukes etter å ha vært i noen ulykke e.l. - i alle fall ikke uten å ha vært sikkerhetssjekket etterpå).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå