Gå til innhold

Er det sånn at noen bare MÅ settes i gang - uansett...?

snøfilla - mamma til 2

Anbefalte innlegg

Sitter her og tenker en snodig tanke: Jeg ble aldri naturlig gravid, og det måtte 6 prøverørsforsøk (og en adopsjon) til før det ble baby i magen min - jeg er med andre ord ikke veldig fertil...

Kan det bety at jeg heller ikke er skapt for å komme naturlig i fødsel av meg selv, at jeg rett og slett må settes i gang - uansett hvor lenge jeg går på overtid?

Fortsetter under...

Oi, oi, oi Snøfilla - nå er det ikke lenge igjen!! Dette er spennende. Har ikke hørt om at det er vanlig å settes igang selv om man er gravide etter IVF/ICSI. Tror det er graviditetene (og barna) i seg selv som er forskjellige hver gang. Jeg ble også gravid etter 5 prøverrørsforsøket og gikk bare to dager over selv om det ligger til familien min med laaange svangerskap og harde fødsler. Alle legene sa til meg at jeg måtte gå 14 dager over selv om befruktningsdato var kjent og jeg synes det var helt uholdbart... Mye kan skje selv om du føler at fødselen er langt unna, jeg hadde ingen tegn på at fødselen skulle starte før vannet gikk og riene startet!

Masse lykke til ihvertfall og nyt tiden som kommer!

Ja, det er noe der...noen MÅ settes igang. Dessverre vites ikke hvem, men det er snakk om 1 av 500 av dem som går på overtid... Leste noe om dette for etpar uker siden.

Men - jeg vet i alle fall det - at så mye vondt som jeg har vært gjennom med 4 SA/MA, så skal jeg ikke mange dagene på overtid... Har snakket med jordmor om dette og hun støtter meg. Kunne også fortelle at ved SUS, der jeg skal føde, er det planer om endringer i rutinene slik at en snart får en vurdering på dag 6 på overtid - ikke dag 12 som nå. Kjente det beroliget meg. Synes det har vært så mye i nyhetsbildet om ting som går galt ved norske sykehus.

Håper virkelig ikke jeg skremmer deg med dette - det er ikke meningen! Men - du vet jo befruktningsøyeblikket - så jeg skjønner bare ikke hvorfor du ikke kan få noen piller og drypp og få det i gang... Jeg er nok typen som lager rabalder om jeg ikke får viljen min da - så jeg håper jeg får litt før terminen heller... :)

Ønsker deg masse lykke til med den nært forestående fødselen :)

Takk for svar :-)

Skal på kontroll på Ullevål i morgen og kjenner jeg kommer til å spørre og grave om dette da. Jeg vill, vil, vil, VIL at dette skal starte av seg selv - får litt panikk av tanken på en laaaang og jææææævlig igangsatt fødsel...

Hei Snøfilla!

Tenk at du straks er tobarnsmamma, så herlig:o) Har ikke hørt noe om at det er vanlig at IVF'ere som har hatt mange forsøk blir satt igang før termin, eller rett etter. Tror nok det er helt andre årsaker til at noen blir satt igang enn at det er IVF. Håper fødselen setter igang av seg selv fort, da, så du ikke trenger å bekymre deg!

Lykke til!

Klem fra Jons

Hei Snøfilla!

Spurte JM spesielt om dette idag, og hun sa at f eks jeg ville bli satt i gang pga. min alder (41), men at de ser det an hvor mange dager over.

Ellers sa hun at de som regel avventer med ded igangsetting for de fleste "normale" svangerskap til 12 dager over.

Termin er jo mellom 2 uker før og 2 uker etter termindato.Kan virke lenge når man er sliten på slutten, men det lille nurket har d bra i magen og sier ifra når den vil ut.

Og d hadde forresten ikke noe med IVF å gjøre sa hun.

Jeg er kjempespent på når det skjer med deg :-)

Annonse

Hei Snøfilla :-)

Det er ikke sånn at alle igangsatte fødsler er jævlige lange og smertefulle. Eller vel...alle fødsler er smertefulle, men jeg ble jo satt i gang med nummer to. Var moden og JM tok vannet. Fra hun gjorde det til han var ute, tok det nøyaktig 2 timer!

Får du mulighet å settes i gang med vann "taking" så hadde jeg gjort det. Mye heller det enn å gå mange dager på overtid.....

På sykehuset i min by (som du vet) er grensen 9 dager på overtid før alle babyer skal ut. Og det er jo en grunn til det...

Lykke til, vennen :-)) Gleder meg til å høre store nyheter fra deg!!

Klem

Så utrolig koselig at gamle sliter stikker hodet innom og ønsker lykke til :-)

Vibeke (aku.damen min) fortalte nettopp det du forteller Lenn, at om man har begynt å modnes, så holder det ofte å ta vannet. Her er ikke hodet festet, og JM har stresset meg litt med at jeg må legge meg rett ned om vannet går. Det kan jo være en god grunn til å prøve å ta vannet mitt hvis det ikke har skjedd noe i løpet av uka, da skjer det i kontrollerte former og jeg slipper å bekymre meg for det.

Lover å holde dere oppdatert!

Klem

Gjest Bjørnen Collargol*gravid

Spennende å se hva som skjer i morgen da!

Jeg skal selv på kontroll på Ullevål den 6 som er 3 dager før termin. Håper at dersom ting ikke har skjedd innen den tid at jeg ikke blir sendt hjem for å si det slik.

Jeg er dødssliten og sliter så innmari med å sove, kjenner at jeg har absolutt null energi igjen.

Jeg har jo fått beskjed av Ullevål om at jeg må legge meg ned dersom vannet går. Har jo ganske mye vann så veslegutt driver fortsatt å turnerer som en helt der inne, ikke godt å si åssen han ligger til enhver tid akkurat :P

Masse lykke til i morgen, håper at du er supermoden og at du blir mamma igjen i morgen ;)

Lykke til Snøfilla...ditt livs største øyeblikk nærmer seg!

Jeg har faktisk hørt av fagfolk at prøvere kan streve litt mer med fødsler, svangerskapsdep og amming pga forhistorien vår...vet ikke om det stemmer og sikkert ikke for alle...men jeg hadde hastekeisersnitt etter mye strev, og ammeproblem...

Denne gangen regner jeg med at etter 9 forsøk +++ så blir fødselen og amming null problem!!! :-D

Dette går bra...tenk så spennende å få hilse på den lille :-D

Åhhhhhh lykke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...