Chickenmum Skrevet 27. juni 2010 #1 Skrevet 27. juni 2010 Jenta vår våkner alltid 30-60 min etter at hun er lagt for kvelden. Vi har prøvd å la pappa'n gå inn og gi tutt/bysse/stryke på, men hun blir tilslutt rasende sint og gråter intenst. Så snart mor viser seg i døra kommer golydene, og hun smatter fornøyd når hun tilbys puppen. Problemet er at etter servering, så er hun såpass "våknet til" at hun tror det er tid for å stå opp. Skal jeg sende pappa'n inn og tenke at det tar den tiden det vil ta for henne å finne søvnen igjen, eller skal jeg ta henne opp og heller la henne ta kveld på et mye senere tidspunkt (klokka blir fort 22.30-23.00).
mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 27. juni 2010 #2 Skrevet 27. juni 2010 Jeg ville gått inn, gitt henne tutten slik at hun roet seg, men latt henne ligge i senga. La henne gråte litt før man går inn. Nå er hun så gammel at hun har godt av gode rutiner. Det gjør ingenting om hun gråter litt. Etter noen dager slutter hun nok med det. Det er faktisk de voksne som vet hva som er best.
sillyfilly og Olivia Skrevet 27. juni 2010 #3 Skrevet 27. juni 2010 Jeg ville latt henne gråte litt for å skjønne at mamma ikke kommer inn og det er kvelden. Det funker bra for tutta mi ihvertfall. Ho sover hele natta gjennom(5 mnd), Men bare ikke la henne gråte for lenge. Da er det bedre å ta henne opp og prøve på nytt etter 10 min.
Chickenmum Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 27. juni 2010 Har prøvd å la henne ligge og småsutre - det går greit i 20 min. Da har mannen gått ut og inn med smokk. Men så skrur hun på ekstragiret, og vræler av alle lungers kraft. Da hjelper det ikke å la henne ligge eller plukke henne opp - hun gråter som om det står om livet, og lar seg ikke "roe ned" av faren. I går gikk jeg inn og det var som å skru på en knapp, men idet jeg prøvde å legge henne ned uten at hun fikk servering, så hylte hun til igjen. *sukk* Hvordan går dere fram når de gråter?
sillyfilly og Olivia Skrevet 27. juni 2010 #5 Skrevet 27. juni 2010 Mange her på forumet sverger til Opp/Ned metoden. http://www.xn--barnogsvn-r8a.com/?page_id=62
Chickenmum Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 27. juni 2010 Ja, har lest om den metoden. Det går imidlertid veldig greit å legge seg for kvelden, utfordringen kommer 30-60 min etter innsovning. Kan gjerne praktisere opp-ned når oppvåkning skjer?
elma82 Skrevet 27. juni 2010 #7 Skrevet 27. juni 2010 Ja, det kan du. Er tøft i begynnelsen, men forhåpentligvis skjønner hun konseptet etter hvert. Funket her så lenge vi var konsekvente, men så kom det tenner og da ble vi "snille", så nå er vi på igjen..
Willy Wonka Skrevet 27. juni 2010 #8 Skrevet 27. juni 2010 Jeg hadde ikke klart å la en 4,5 mnd baby ligge å gråte alene...ikke eldre heller for den sakens skyld..
Chickenmum Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #9 Skrevet 27. juni 2010 Opp/ned metoden er en veldig mild måte å lære barnet å sovne av seg selv på, og hun vil overhode ikke være alene. Ferber er derimot en helt annen "kur".
b77h Skrevet 27. juni 2010 #10 Skrevet 27. juni 2010 Dette sto på en hjemmeside om søvn; Jeg anbefaler ikke metoder som går ut på å gå fra barnet gråtende. I det lange løp tror jeg det lønner seg å være lydhør ovenfor barnet. Det finnes studier som tyder på at barn som gråter alene kan få stressrelaterte skader. Iom at vi ikke vet helt sikkert hva konsekvensene kan bli for barnet kan man like gjerne velge søvnmetoder som ikke går på å forlate gråtende barn. Man kan ikke tvinge et barn til å sove, men man kan tilrettelegge slik at barnet opplever legging og søvn som noe positivt. Kanskje det mangler bare en bit eller to i ditt barns søvnpuslespill? Lege Kamilla Brastein har skrevet mer om å forlate gråtende barn på siden sin www.sovlillebaby.com. vil også anbefale www.sovlillebaby.com
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 29. juni 2010 #11 Skrevet 29. juni 2010 dersom dere bare har en unge og hun er så liten ville jeg latt henne komme opp og heller legge seg samtidig med dere. slik gjorde vi det med første, så prøvde vi en måned eller to senere når foreldre og barn var klare. gjør nå det som passer dere. dersom dere som par ikke er avhengig av denne kveldsstunden for å holde romantikken ved like kan dere kanskje unnvære den noen måneder?
HippieChic Skrevet 29. juni 2010 #12 Skrevet 29. juni 2010 Hei på deg. Vet du, jeg ville prøvd å legge henne litt senere på kvelden. Ev så fikk hun kanskje ikke nok mat før dere la henne?? Snuppen vår har sovet 9 timer hver natt siden hun var 2 mnd, så vi er nok litt bortskjemte. Men jeg har bevisst gått inn for å skape gode soverutiner fra dag1 og vært veldig nøye på når hun får mat og sånn. Har forøvrig merket at de gangene hun ikke har fått nok mat eller vi har lagt henne litt for tidlig(lov å prøve seg) så våkner hun igjen etter en liten stund. Bedre å ha henne oppe 1 time ekstra hvis man kan slippe skrik og skrål
Chickenmum Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #13 Skrevet 29. juni 2010 Vi har tre barn fra før, men jeg kan ikke huske de har hatt problem med dette. De har lagt seg når de har lagt seg. :-) Har prøvd å legge henne senere - i går ble klokka 21.30, men hun våknet likevel 22.30. Og 00.30... og 03.30, 5.30, 06.30 og 08.00... *gjesp*
HippieChic Skrevet 29. juni 2010 #14 Skrevet 29. juni 2010 Huff da.. stakkars dere :-) Hun har vel bare bestemt seg å være vanskelig da..? :-s
Chickenmum Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #15 Skrevet 29. juni 2010 Tror ikke hun har bestemt seg for å være vanskelig, men det hadde vært greit om hun hadde mer sammenhengende søvn - både for hennes egen del og for vår del. :-)
Amanter<3 1+venter tvillinger Skrevet 29. juni 2010 #16 Skrevet 29. juni 2010 Veit du, eg får litt vondt inni meg ved tanken på å la ein 4,5 mnd gammal baby ligge og grine aleine! Ho har GARANTERT ikkje bestemt seg for å vere vanskelig, det trur eg ikkje så små har kapasitet til å gjere. Det vart henvist til sovlillebaby.com over her, ei side eg òg har hatt mykje nytte av, og anbefaler varmt. Der står det mellom anna noko om det å la barnet gråte aleine, og kva skadeverknader det kan få. Og så står det masse om alternative (og etter mi meining meir humane) ting du kan gjere! Eg føler med dykk, og er sikker på at de finn ut av det! Det er tøft når ein står midt oppi det, men som dei seier, "this too shall pass"... Jenta vår gråt òg etter pupp fleire gonger etter leggetid i den alderen, og det fekk ho. Men så sovna ho igjen av puppen då, så då var det igrunnen det aller enklaste vi kunne gjere.. Lykke til, dette finn de nok ut av!
Amanter<3 1+venter tvillinger Skrevet 29. juni 2010 #17 Skrevet 29. juni 2010 Ok, no kom eg til å tenke på ein ting.. har de prøvd å først gi pupp, og så legge henne ned igjen? Korleis reagerer ho då? Klarer ho å finne roa når ho er mett og fornøgd? -og bruker ho kanskje smokk?
Chickenmum Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #18 Skrevet 29. juni 2010 La meg presisere at det IKKE er snakk om å la noen baby ligge alene å gråte - det har jeg ikke praktisert med noen av de fire babyene jeg har. Angående nettsiden det refereres til - så er jeg litt skeptisk til alle teorier omkring det å ikke la barn gråte. Enkelte barn må gråte litt for å finne søvnen, men for all del - å la et lite barn ligge på et mørkt rom og gråte alene, det er jeg ingen tilhenger av. Ikveld fikk hun først grøt, så pupp (ikke spesielt interessert) - og så tilbudte jeg flaske for å se om hun var sulten på mer. Drakk vel rundt 70 ml. Protesterte når jeg la henne, men pappa'n rigget seg til i en stol vedsiden av sengen og surfet på mobilen mens han nynnet nattasanger. 15 min etterpå sov hun. Og hun har IKKE våknet etter 1 time. :-D
Chickenmum Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #19 Skrevet 29. juni 2010 Kremt... ammetåke. "det har jeg ikke praktisert med noen av de fire BARNENE jeg har."
Amanter<3 1+venter tvillinger Skrevet 30. juni 2010 #20 Skrevet 30. juni 2010 Wohoo, så bra at det gjekk bra med legginga ikveld iallefall! -håper det er ein trend som varer:) Det er vanskelig å diskutere søvn og gråt slik vi gjer det her, for det er jo sjølvsagt forskjell på gråt, og ein kjenner jo ungen sin etter kvart. Innimellom må jenta vår òg få surve litt før ho finn søvnen sin, og eg klarer etter kvart å høyre om det er det ho driv med, og berre vil fortsette med det aleine i nokre minutt før ho sovnar, eller om det må trøst og slikt til. Samtidig kjenner eg at eg er meir skeptisk til Ferber og slikt enn til denne nettsida, og den forskinga som vert presentert der. Men det er meg, og mine meiningar. Håper dette gav meining.. trøtt i hovudet no.. Lykke til vidare!
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 3. juli 2010 #21 Skrevet 3. juli 2010 Hoi, her har du faktisk lurt oss utpå med å gi søvnråd til en erfaren firebarnsmor! Håper kveldene er rolige nå og at alle små sover søtt.
Tigerpote Skrevet 4. juli 2010 #22 Skrevet 4. juli 2010 Ja, jeg hadde latt henne gråte mens jeg satt der sammen med henne. Riktignok om hun bare sutrer / gråter fordi hun vil opp, og du har utelukket sult, tørste, bæsj, sykdom etc. Det virket bra her! Opp/ned-metoden er bare tull etter min mening, det svinget veeeldig etter hvor lang tid ting gikk, resultatet her var at det bare tok lengre og lengre tid!;D Plutselig satt vi der og strevde med leggingen i 5-6 timer. Puh. Vesla her gjør som din, ofte våkner hun etter ca 30 min. Da ammer jeg mer, dersom hun ikke ville ammes rett før hun la seg, eller jeg bare setter meg ved siden av senga, ser på henne og sier at nå er det natt, du skal sove nå, kanskje synger en sang, holder en hånd på magen hennes, så sovner hun igjen. Det er ikke alltid det går like lett, feks ut på natta, da havner hun som oftest i senga vår fordi jeg ikke orker å sitte ved senga hennes i halvsøvne, men ved leggingen går det som regel veldig greit. Ved hysterisk gråt tar jeg henne alltid opp. Å la henne skrike alene hadde jeg aldri gjort. Hs sier at Ferber er det eneste som virker, men der er jeg uenig. Det er merkelig hvor mange hs som anbefaler Ferber! Vesla mi er litt over 8 måneder, og hun var vel rundt 4-5 mnd da jeg begynte å la henne gråte med meg ved siden av seg. Yngre babyer skal man alltid ta opp. Lykke til!
Chickenmum Skrevet 4. juli 2010 Forfatter #23 Skrevet 4. juli 2010 Her har jeg også ammet eller latt pappa'n sitte vedsiden av. Opp-ned metoden prøvde vi, men det ble bare tull. Som pappa'n sa: "Jeg rekker jo ikke legge henne ned før det er i gang igjen" - så det ble bare opp-metoden. I går ga jeg grøt to ganger på dagen - og jammen meg våknet hun ikke etter den vanlige lille timen. Kanskje mer fast føde har vært løsningen? :-)
Tigerpote Skrevet 4. juli 2010 #24 Skrevet 4. juli 2010 Haha, bare opp ja, det har en tendens til å bli slik! Det er dessuten naturstridig å ta opp igjen et barn man akkurat har lagt, da får de jo faktisk en belønning for å skrike eller våkne. Jeg tok henne opp hele tiden fordi jeg ikke hadde hjerte til annet og fordi boka sa jeg skulle gjøre det, men heldigvis sa denne helsesøsteren til meg at såpass store barn trengte man ikke å ta opp etter hvert lille knyst, riktignok om man var der og satt ved siden av senga med en trygg hånd på magen. Lite oppmerksomhet ved oppvåkning, men trygghet er tingen mener nå jeg! Å være god og mett og ha faste, gode rutiner er også alfa og omega, og det å legge barnet tidlig nok. Kanskje er kl 19 for tidlig for en på 4-5 mnd, men for 8 mnd-jenta her MÅ hun sovne ved 1830-19-tiden, senest kl 20, ellers blir hun overtrett. Og DET er forferdelig for oss alle:/ Hun har blitt skikkelig overtrøtt et par-tre ganger, og hun har da måttet skrike seg i søvn, og lot seg ikke roe av noe, ikke å bli tatt opp engang. Så jeg hadde uansett lagt babyen før kl 22-23.
Daydreamer 81 Skrevet 4. juli 2010 #25 Skrevet 4. juli 2010 Hei. ville bare fortelle om vår erfaring. Vår gutt våkner noen ganger 30-60 min etter legging. Han sovner ofte ved brystet og er UMULIG å vekke. Så da våkner han etter litt - som om han har funnet ut at: jeg er ikke mett nok til å vare hele natten!!" Jeg gir han en go'posjon med melk. og han sover i 8-10 timer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå