E.N-79 Skrevet 27. juni 2010 #1 Skrevet 27. juni 2010 Har akkurat funnet ut at jeg er gravid, og bekymrer meg for to ting: 1. At jeg har spist serranoskinke mens jeg var gravid, for jeg vet jo at man skal unngå spekemat 2. At jeg holder på å rotfylle en tann, med røntgen å bedøvelse. Noen med erfaring??
Lilledrøm Skrevet 27. juni 2010 #2 Skrevet 27. juni 2010 Ikke bekymre deg..Det er noe vi gravide mammaer er verdens mestre til, Har også selv spist spekeskinke, aldri hørt om at det har skjedd noe for det, men en bør holde seg mest mulig unna litt, men Kos deg du, det er det viktigste,, At du skal til tannlegen og er gravid er som regel ikke noe prob, bare si ifra til tannlegen, så vil han/henne vite hva som kan gjøres eller ikke, De er oppdaterte og flinke med tanke på svangerskap.. Lykke til videre, nyt livet )
E.N-79 Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 27. juni 2010 Takk for svar:) Lykke til videre du også!!
VLPB 1SA1MA1Engel Skrevet 27. juni 2010 #4 Skrevet 27. juni 2010 Jeg er tannlege og kan opplyse at røntgen er ikke farlig. Du kan ta ganske mange røntgenbilder for å komme opp i den mengden du blir utsatt for når du flyr eller går opp et fjell... Når det gjelder bedøvelse er det kun en som man helst ikke skal bruke på gravide pasienter og den heter for Citanest. Den inneholder oxytoksin som kan skape sammentrekninger i uterus. Bare si ifra til din tannlege om din tilstand. De har taushetsplikt og kan tilrettelegge for behandling ved å bruke f.eks røntgenteppe i bly og sefølgelig unngå bruk av Citanest. Ellers er det helt ufarlig. Husk å bruke tanntråd og fluor i svangerskapet. Gravide får dårligere sammensetning av de viktige enzymene i spyttet som vi trenger for å forebygge hull i tennene. I tillegg har man en tendens til småspising for å holde eventuelt kvalme i sjakk. Kos deg med graviditeten:)
VLPB 1SA1MA1Engel Skrevet 27. juni 2010 #5 Skrevet 27. juni 2010 glemte å nevne at citanest blir sjeldent brukt!
Lilledrøm Skrevet 27. juni 2010 #6 Skrevet 27. juni 2010 Så fint med litt info fra en tannlege ) Er nok flere av oss som lurer på sånne ting her ..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå