Gå til innhold

Noen andre med veldig små babyer? Ble det gjort tiltak ift dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er snart 4 måneder. Da hun ble født var hun endel over gjennomsnittet stor; 3695 gram og 51 cm. Men idag, temmelig nøyaktig 3 og 1/2 mnd gammel, var hun bare 5290 gram, til tross for sine 63 cm. Skal på helsestasjonen på mandag, og tenkte å ta dette opp med dem da. Hvilke tiltak kan evt settes i verk for å forbedre denne situasjonen?

Jeg fullammer henne, og har allerede begynt å tilby mat oftere for slik å forsøke å få opp vekta hennes. Men det ser ikke ut til å ha noen effekt.. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hun var ikke over gjennomsnittet stor da tror jeg,men når jeg titter i papirene mine her så var tulla mi en kilo tyngre på 3mnd kontroll. men følger hun ikke sin egen kurve? det er jo det som er viktigst.

Evt tiltak kan jo bare bli mere mat men siden hun nesten er 4 mnd kan man jo starte med velling eller grøt istendenfor MME men hør med HS først. De kan vokse veldig i rykk og napp så ikke bekymre deg for det ennå :)

lykke til :)

Skrevet

Hun var ikke så veldig mye over gj.snittet ved fødsel nei. (Ca 200 gram tyngre, tror jeg?) Men var ikke under snittet iallfall- så ergo slett ikke så liten som hun er nå!

Jeg vet ikke om hun følger sin egen kurve, hun har jo bare blitt målt to ganger før; ved fødsel og ved 6 uker (da kun vekt, ikke lengde)

Men slik jeg kan se av percentilskjemaer jeg finner her på nettet, så veier hun uansett "for lite" i forhold til hva hun burde. Det hadde ikke bekymret meg dersom hun ikke var så lita, og hadde hatt litt "å ta av".... men slik hun er nå ligger hun jo utenfor normalen... :-/

Skrevet

Jenta mi var også liten som baby, og er det forsåvidt fortsatt, 20 mnd gammel. Normalt stor i lengden, men lav vekt (nederste vekt-kurve). Hun var flaskebarn, så da vektoppgangen stagnerte litt rundt 3,5 mnds alder fikk vi beskjed om å begynne å introdusere grøt så smått, den uka hun fylte 4 mnd. Tror det samme gjelder ved amming, men hør m HS hva de sier, for sikkerhetsskyld=)

Skrevet

Ok.. da høres det ut som om helsestasjonen er første instans.

Det er betryggende å høre at andre har opplevd det samme uten at det har vært noe "farlig".. :)

Takk for svar! :)

Skrevet

Syns da ikke det er så veldig lite? Poden her var under den vekten på det tidspunktet, men det ble ikke gjort noe spesielt. Både mannen min og jeg er temmelig små, så det er temmelig naturlig at han er liten også. Men sjekk på helsestasjonen om du er usikker, det er det beste. Her inne blir det bare synsing :-)

Skrevet

Kanskje hun bare skal ned til "sin" kurve? Jeg har en jente som nå er 10 mnd gammel. Hun var en stor nyfødt, 4210g og 54 cm og la da helt på toppen av kurvene. På sist kontroll nå var hun 71,5 cm og 9 kg og lå da helt på gjennomsnittet på vekt og en strek under gjennomsnittet på lengde. Hun har altså gått ned 4-5 percentiler/streker på vekst siden hun ble født og flatet bra mye ut, men nå tror jeg hun ligger omtrent der det er meningen at hun skal ligge. De to yngste guttene mine gjorde nemlig det samme, de var store nyfødte og flatet ut til å bli helt gjennomsnittlig/rett under (eldstemann gjorde motsatt, var normal nyfødt og ligger nå på toppen av/over hele skjemaet).

Kan jo være at datteren din er ment for å bli spebygd og litt liten? Kan også være at du ikke har fet nok melk og bør gi 1-2 flakser med mme i 1-2 uker for å se om det utgjør noe forskjell, men dette bør du diskutere med HS først synes jeg.

Skrevet

Det er sikkert mange babyer som er mindre enn hun er. Men med tanke på at hun har falt helt utenfor normalfeltet på vekt/høyde percentilskjemaet er det vel likevel grunn til bekymring? ...for hun ligger altså under den nederste streken på dette skjemaet nå...

Det blir en tur på helsestasjonen og høre ja

Takk for svar :)

Skrevet

Det kan jo være hun bare skal ned på sin kurve ja. Noen må jo ligge på nederste delen av skala'n også- og selv om både jeg og pappaen er helt gjennomsnittlige i størrelse, så har vi begge familiemedlemmer i nær familie som er ganske små av vekst. Dessuten er det vel ingenting som tilsier at den størrelsen en baby har i 3-4 måneders alder nødvendigvis forblir slik resten av livet ;)

Vi satser på at alle beroligende ord alle har skrevet her stemmer, og at alt er helt utmerket med lille tusta vår.

Takk for svar :)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Henger meg på Alva, det kan jo hende hun bare skal ned til "sin" kurve. Småen her la på seg 2300 g på fire uker for å nå "sin" kurve. Han lå på nederste kurve ved fødselen, og er nå litt over gjennomsnittet. Etter den spurten har han ligget stabilt på kurven sin.

Søstera mi har en jente som nå er halvannet år. Hun var stor da hun ble født, og har alltid vært veldig lang for alderen. Men hun er veldig tynn, selv om hun spiser som en hest. Det er bare sånn hun skal være, rett og slett. Så det trenger ikke å være noe galt! Du kan ta det opp med hs, men jeg er sikker på at det ikke er noe å være bekymret for :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...