Gå til innhold

Når kan man gi most banan osv?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ville ikke gitt en baby på 3 mnd banan eller noe annet for den slags skyld. Snuppa mi på snart 8 mnd har akkurat begynt å tåle små mengder banan. Prøvde da hun var 6 mnd, og da ble hun forstoppet. Måtte overfore henne med svisker i 3 dager før hun fikk av seg. Jeg forsøkte forresten å gi en fjerdedels teskje med fruktmos da hun var 5 mnd. Og hun fikk kjempvondt i magen og hylte hele resten av dagen og hele natta (noe snuppa mi ALDRI har gjort, verken før eller etter).

Dersom barnet ditt spiser godt og legger bra på seg, vil jeg anbefale å vente. Det er en grunn til at de anbefaler fullamming i seks måneder. Om du velger å gi smaksprøver før seks måneder, er det best å gi bittesmå smaksporsjoner, bare en ting om gangen, og gi smaksprøver tidlig på dagen. Dersom barnet reagerer på maten, vil den sterkeste reaksjonen da komme på dagen og ikke om natta.

Lykke til!

jeg ammer ikke. Ammet bare de 3 første ukene.

Men saken er at mini er umettelig. han spiser 150 ml til hvert måltid(da er han mett), men så går det ikke mer enn 2 timer før han er sulten igjen heller..

kan jeg prøve med velling da? han skal jo ikke ha så mye MME i døgnet!

Jeg ville heller prøvd velling enn banan. Det er nok noe mildere mot magen. Begynn med en type som ikke inneholder gluten eller melk. Jeg begynte med maisgrøten fra nestle (kan blandes både med morsmelk og erstatning), og den var veldig populær her i huset. Den var også mildere mot magen. Snuppa mi var 5,5 mnd da jeg begynte da.

Vil uansett anbefale å begynne svært forsiktig (feks ha bare litt pulver i flaska til mini første gangen, øke deretter gradvis).

ja var det jeg tenkte. Bare ha litt i flaska hans. Han spiser jo altfor mye MME i døgnet nå, noe er jeg nødt til å foreta meg:P hehe...

Prøver den til Nestle jeg da,takk for tips:)

Skal høre med helsesøster til torsdagen, han skal ta vaksiner og på 3mnd kontroll da:)

Her i huset er Most banan veldig populært. Å vi har bæsjebleier hver dag. Så dette er veldig forskjellig fra baby til baby. Jeg ammer heller ikke. Har aldri gjort d.

Vi begynnte på Nestle sin Mais grøt rett før 4mnd. Å den var IKKE populær. Smaker papp. Og gutten min likte den IKKE. Den er billig å det var årsaken til at vi prøvde den først. Men vi blanda i litt most banan i grøten for å gi den smak å da ble d litt bedre. Så gikk den iallefall ned. Han fikk til å begynne med ett par sjeer med grøt for å venne seg til det. Vi gav aldri velling men gav grøten på skje. Ikke fullt så tykk grøt som vanlig. Han ville ikke ha grøten for tykk men den var tykkere enn velling (den kunne ikke drikkes gjennom flaske).

Nå er han straks 5 mnd. Å han spiser grøt slik som grøten skal være.

Han skriker mellom sjeene fordi det går ikke fort nok for ham. På flasken får han en gjevn strøm med mat, men med grøten må han vente på hver skje ;)

Jeg vil anbefale å starte med grøt bare litt tynnere enn det som er annvist på pakken. Å om barnet ikke liker det mener jeg at det er ingen problem å blande i litt banan for å sette smak. Vi gikk forresten over på HIPP risgrøt med banan og fersken. Den var veldig populær. Om du er skretpisk til banan kan du evt. prøve fruktmoser. De er også veldig populære her i huset.

Min lille drakk 5 måltid om dagen på ca 150ml før vi starta på grøt. Nå spiser han:

Frokost ca kl. 9 (han sover hele natta og må ofte vekkes til frokost): 150ml mme + grøt

Lunsj ca kl. 12: ca 150ml mme

"Middag" ca kl 15: ca 150ml mme

Kvelds ca kl.18: grøt, frukt og ca 150ml mme

Han får frukt hver dag, enten til middags melka eller etter kveldmaten.

Legges kl. 18.30-19.00 :o)

Vet ikke om jeg burde gjort ting anderledes, Men gutten min virker veldig fornøyd med det han får. Og i og med at han sover hele natten og til langt på morgenen (han har gjort i fler mnd.) føler jeg at han iallefall får nok mat.

Håper jeg har vært til litt hjelp.

Annonse

Forklaring på forstoppelse etter banansmaking er at en del banantyper blir sprøytet med vekststimulerende kjemikalier - som igjen gjør sarte barnemager forstoppet (leste i en bok av engelsk lege).

Derfor veldig viktig å kun gi økologiske bananer. Og det gjelder egentlig all mat, spør du meg...

Og grunnen til at man ikke skal starte før aller helst 5-6mnd m mat er at tarmen ikke er ferdigutviklet og derfor mer sårbar. Mye større sjanse for å utvikle allergier.

For de som gir morsmelk beskytter det å gi det før man gir annen mat.

Men snakk m lege el helsesøster hvis han spiser så veldig mye. De har nok noen råd.

Økologiske bananer? Vektstimulerende kjemikaler? Kødder du, eller?

Det er da mye enklere enn det!!!! Grønne og gule bananer har mye stivelse, dette er tungt fordøyelig og binder magen. I brune bananer (de som har ligget på benken litt lenge) har stivelsen blitt omdannet til fruktsukker og disse er lett fordøyelige og bedre egnet for små mager.

Min fikk banan første gang 3 mnd og 3 uker (ammer). Helsesøster hadde ingenting å si på det. Han får også litt grøt hver dag (nå 4 mnd + 1 uke). ifølge helsesøster kan banan være både drivende og stoppende. Vår har ikke blitt forstoppet etter han fikk prøve banan og grøt, han får også litt sviskesaft i grøten for sikkerhetsskyld.

Gutt 2010:

Dette høres jo veldig fornuftig ut da.

Tenkte kanskje å gi en skje eller to til kveldsmaten å se om det hjelper litt:) Skal på helsestasjon for 3.mnd kontrollen til torsdag,får vente fram til da å høre hva de mener der.

Takk for svar jenter:)

Ja hør gjerne med helsesøster også. Men vår helsesøster sa vi kunne begynne med grøt og frukt (hun sa spesifisert banan og anna frukt som er lett å mose) når vi var på 3 mnd. kontoll. Så regner med din helsesøster heller ikke sier noe på dette når han spiser så mye allerede. Men mange mener forskjellige ting.

Å NEI vi bruker vanlige bananer (gule ikke økologiske) det går helt fint :)

Lykke til :)

I alle bøkene jeg har lest står det at man skal helst vente til barnet er fire måneder - men jeg kjenner flere som har begynt med smaksprøver tidligere. Får baby veldig vondt i magen så merker du jo det på den ene eller andre måten!

Vi begynte på dagen når hun var fire mnd, hun her var en storspiser også. Første tiden fikk hun babygrøt som hun hatet som pesten (gav fort opp det gitt) - vi forsøkte også å ha en eller to ts grøtpulver i melken, det gikk greit, men ellers ville hun IKKE ha babygrøt! - så vi gikk helt over til most banan, most avocado, og most søtpotet (den oransje typen). Sviskemos er også kjempepopulært! Jeg koker svisker i ti minutter, og hiver dem i blenderen med litt av væsken. Fryser ned i passelige porsjoner og tar frem når det trengs! Sviskemos er også ypperlig å blande i grøt hvis grøt er upopulært som det var her...

Da hun rundet 6 mnd begynte jeg med skive med leverpostei, most gulrot/potet, babyyoghurt osv. 6måneders-grøtene er også mer populære hos tøtto vår. Så nå spiser hun som bare det!

Lykke til, hva du enn bestemmer deg for :)

Annonse

Er det så vanvittig mye da? Synes det høres helt normalt ut jeg..

Gutten min er 3,5 og spiser 200 ml til hvert måltid, og ca med 2 timers mellomrom han også. Var 4,1 kg når han ble født, men nå er han oppe i 10 kg. Han blir ikke overfört, men får det han vil ha når han gir beskjed om at han er sulten. Er 70 cm, så har vokst godt, men helsesøster ville ikke at vi skulle forandre noe, så lenge han får mat når han er sulten, og gir beskjed når han er mett.

Vi ville også begynne med annen mat, men helsesøster ba oss holde oss til mme (ammer ikke) fram til 4 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...